کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا بارزانی به اهدافش در همه پرسی می رسد؟


کد خبر : ۴۲۵۹۸سه شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳:۲۴۳۶۱ بازدید

سرعت تحولات کردستان عراق بسیار بالاست. این منطقه پس از برگزاری همه پرسی استقلال روند جدیدی را پیش گرفت و در نهایت معادلات آنگونه ...

سرعت تحولات کردستان عراق بسیار بالاست. این منطقه پس از برگزاری همه پرسی استقلال روند جدیدی را پیش گرفت و در نهایت معادلات آنگونه که مسعود بارزانی برای آن پیش بینی می کرد، پیش نرفت. از این رو بارزانی مجبور به کناره گیری از قدرت شد و در نامه ای به پارلمان اقلیم اختیارات خود را واگذار کرد.
 
به گزارش خبرانلاین، در این باره محمد علی حکیم مدیر خبرگزاری النخیل عراق گفت:وضعیت کردستان عراق برای تاسیس کشوری مستقل منتفی است و تا آینده طولانی این موضوع دیگر قابل بررسی نخواهد بود. فکر جدایی اقلیم از عراق از ابتدا تفکری اسرائیلی و صهیونیستی بود و بر مبنای ایجاد یک غده سرطانی مانند اسرائیل برای به چالش کشیدن قدرتهای منطقه چون ایران، ترکیه، عراق وسوریه و همچنین در جهت تضعیف محور مقاومت بود. باید گفت این خواب قابل تعبیر نبود و رنگ واقعیت به خود نمی گیرد.

حکیم ادامه داد: داعش با آن عظمت خود با فتوای آقای سیستانی و تشکیل حشد الشعبی در هم پیچید و از بین رفت و باید گفت تفکرات بارزانی و خواب او نیز با یک خطبه نماز جمعه نماینده آقای سیستانی در کربلا از هم پاشید.

این فعال رسانه ای عراق در پاسخ به این سوال که آینده بارزانی چه خواهد شد، گفت: بارزانی با اینکه استعفا داد در روزهای آینده به هیچ وجه آن کاریزمای قبلی را نخواهد داشت و به خاطر اینکه در عرف بین المللی یک خائن محسوب می شود، چون به تعهد و قسم خود در راستای قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق پایبند نبود. او در شرف ایجاد تنش در عراق و پاره پاره کردن کشور بود و امنیت قومی و ملی عراق را به هم ریخت، در حالی که باید به خاک و ملت کشور پایبند می بود.

حکیم گفت: کردها هم فهمیدند که بارزانی در راستای اهداف قومی و صلاح آنها حرکت نمی کند، او وحدت کردها را به هم ریخت و از این رو در راستای برهم زدن نظم و بوجود آوردن تنش در منطقه و اهداف دشمنان کردها حرکت کرد.

حکیم در پاسخ به این سوال که اهداف بارزانی از ایجاد چنین چالشی چه بود، گفت: بارزانی قصد داشت با جدا کردن اقلیم از کلیت عراق، منطقه را به چالش بکشد. رابطه بارزانی با اسرائیل بیشتر از رابطه اش با بغداد بود و این روند را هیچ کس قبول نمی کند. این موضوع از طرف کشورهای منطقه ای و بین المللی قابل قبول نبود و از این رو بارزانی قمار شروع کرده اش را باخت.

وی افزود: تاسیس یک کشور به راحتی و بدون در نظر گرفتن ابعاد منطقه ای و بین المللی نمی تواند محقق شود. زیرساختهای سیاسی و اقتصادی و بسیار موارد دیگر باید در نظر گرفته شود. با یک پرچم جداگانه و سرود ملی جداگانه نمی توان کشور تاسیس کرد. اقلیم بدون دسترسی به دریا و محصور در بین ۴ کشور نمی تواند چنین موضوعی را پیش ببرد.

حکیم دربارۀ سفر حیدر العبادی به عربستان و همچنین در مورد آینده سیاسی عراق و انتخابات گفت: وقتی شهرهای تحت تسلط داعش آزاد شد محبوبیت حیدرالعبادی در عراق بالا رفته است و او به عنوان مهره ای مهم برای انتخابات مطرح است. عراق در دوران العبادی توانست با رابطه ای که در بین کشورهای منطقه و قدرتهای بزرگ داشته باشد فضای مناسبی پیدا کند. او هم با ایران رابطه مناسب را حفظ کرد و هم با امریکا ارتباط برقرار کرد و همچنین با بعضی از کشورهای عربی رابطه ایجاد کرد. ایشان در حقیقت عصا را از وسط آن گرفت و تعادل و توازنی بین قومیتهای مختلف عراق و همچنین کشورهای مختلف ایجاد کند. او شانس بالایی در انتخابات آینده دارد و احتمال ثبت نام و پیروزی او بالا است.

حکیم در مورد اینکه سفر اخیر العبادی به عربستان می تواند عراق را از ایران جدا کند، گفت: رابطه ملت و دولت عراق با ایران ضربه ای نخواهد خورد. ملت عراق می خواهد با تمام کشورهای منطقه ای همکاری داشته باشد و رابطه با عربستان، ترکیه امریکا و کشورهای عربی به روابط عراق با ایران و محور مقاومت ضربه نخواهد زد. عراق می تواند بازی متعادلی را در منطقه داشته باشد و تنش دو طرف را هم کاهش دهد.

حکیم افزود: مشکلات منطقه باید کاهش یابد و بیش از این نمی توان منطقه را با تنش و جنگ پیش برد. العبادی می تواند پس از دوره تنش و پسا داعش دوره موفق تری حتی نسبت به دور قبل داشته باشد و العبادی می تواند فضای تنش داخلی عراق را نیز کاهش دهد و اتحاد بین قومیتها و گروهها را شکل دهد.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها