کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وزارت بهداشت مطب‌ها را هم از پوشش بیمه‌ای خارج کرد!


کد خبر : ۴۲۳۹۲چهارشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱:۵۲۱۰۰۰۵ بازدید

با گذشت مصوبه وزارت بهداشت، داروخانه‌ها از پذیرش نسخه‌های تجویز شده در خارج از مراکز دولتی منع شدند؛‌ این در حالی است که مردم بیش از 80 درصد ...

فارس- با گذشت مصوبه وزارت بهداشت، داروخانه‌ها از پذیرش نسخه‌های تجویز شده در خارج از مراکز دولتی منع شدند؛‌ این در حالی است که مردم بیش از 80 درصد خدمات سرپایی را از مطب‌های پزشکان دریافت می‌کنند و از این پس تمام هزینه نسخه به عهده بیماران است.

چندسالی است که از اجرای طرح تحول سلامت می‌گذرد طرحی که هدف آن ارتقای سلامت مردم و برقراری عدالت در دسترسی مردم جامعه به خدمات سلامت مردم است.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت پس از اجرای طرح تحول سلامت برای حدود 90 درصد از ساکنان حاشیه شهرها بوده‌اند، از طریق سازمان‌ بیمه سلامت تحت پوشش بیمه پایه درمان قرار گرفته‌ و برای آن‌ها دفترچه بیمه صادر شده است.

بیشترین جمعیت بیمه شده در طرح بیمه سلامت همگانی مربوط به حاشیه شهر تهران با آماری بالغ بر 1.5 میلیون نفر است. پس از آن حاشیه‌نشین‌های شهرهای خراسان رضوی 900 هزار و آذربایجان غربی 600 هزار نفر، بیشترین جمعیت تحت پوشش را دارند.

با نگاهی بر ترکیب جمعیتی تحت پوشش بیمه سلامت می‌توان به آسانی مشاهده کرد که قریب به اتفاق این افراد جزو دهک‌های پایین جامعه هستند. همچنین قشر دیگری که در طول سالیان همواره برای برطرف کردن مشکلات درمانی خود با مشکلات مواجه بوده‌اند روستاییان جامعه هستند که پس از اجرایی شدن این طرح نیز همچنان با مشکلاتی روبه رو هستند


عدالت هدف پوشش بیمه همگانی

محمدجواد کبیر مدیرعامل سابق سازمان بیمه سلامت ایران اهداف اجرای این طرح را اینگونه اعلام کرد: طرح بیمه سلامت همگانی و طرح تحول سلامت برگ زرینی در تاریخ کشور است که باید مورد تضمین و بازنگری قرار گیرد؛ هدف از پوشش فراگیر بیمه سلامت همگانی در کشور، دسترسی یکسان و بهره مندی و بهره برداری عادلانه و بر اساس نیاز است که باید مورد نظر قرار گیرد.


پایین بودن ارزش بیمه روستایی

مهرماه سال گذشته وزیر بهداشت در مراسم افتتاح مرکز بهداشتی درمانی و کلینیک دوستدار سالمند اعلام کرد: یکی از مسائلی که در دوران مدیریت خود، نتوانسته‌ایم به صورت کامل حل کنیم، مشکلات بیمه روستایی است. چرا که متأسفانه در حال حاضر ارزش این بیمه نسبت به سایر بیمه‌ها کمتر بوده و یک روستایی اگر از مسیر نظام ارجاع به پزشکان متخصص مراجعه نکند متحمل هزینه‌های زیادی می‌شود.


تحویل دارو به شرط تجویز توسط پزشکان مراکز دولتی

اکنون چند سال از اجرای طرح تحول سلامت می‌گذرد، طرحی که در حال حاضر از یک سو با بدهی سنگین مراکز بیمه‌ای مواجه است و از سوی دیگر هرروز باید شاهد اعتراضات گروه‌های ارایه دهنده خدمات سلامت باشد.

یکی از اتفاقاتی که طی چند روز گذشته رخ داد ابلاغیه وزارت بهداشت در خصوص مراجعه دارندگان دارای دفترچه بیمه سلامت همگانی به مراکز دولتی بود. طرحی که بر اساس آن داروخانه‌های خصوصی نمی‌توانند با دفترچه بیمه سلامت به مردم خدمات ارایه دهند. با گشتی در سطح شهر و مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی ازدحام جمعیت در این مراکز را می‌توانستیم براحتی مشاهده کنیم، از آنجا که طبق اعلام کارشناسان حدود 80 درصد مردم جامعه خدمات سرپایی را از بخش خصوصی دریافت می‌کردند باید دید با اجرای این طرح مراکز درمانی دولتی چگونه ارایه خدمات را انجام خواهند داد، مراکزی که همواره به اذعان مسئولان وزارت بهداشت با کمبود نیرو مواجه بوده‌اند!
 

7il1bgr3s5c6os151yx.jpg


سوق پیدا کردن ارایه خدمات درمانی به سمت و سویی نامطلوب

محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در این خصوص می‌گوید: در راستای طرح بیمه همگانی که یک سیاست و اصل خدمت‌رسانی به مردم در دولت تدبیر و امید بوده حدود 10 میلیون از اقشار مختلف جامعه که تحت پوشش بیمه قرار نداشتند بیمه شدند.

متأسفانه جایگاه بودجه‌ای مشخصی برای تأمین هزینه درمانی این افراد در نظر گرفته نشده بود لذا دولت برای کسب بودجه درمانی برای این افراد نتوانست موفق عمل کند و این گروه که تا قبل از ابلاغ این بخشنامه بیمه سلامت می‌توانستند در تمام بخش‌های خصوص و دولتی خدمات دریافت کنند را به بخش دولتی منتقل کرد.

بر اساس این بخشنامه مردم از دریافت خدمات درمانی محروم نیستند اما فقط می‌توانند از بخش دولتی خدمت بگیرند که متأسفانه این موضوع برای بخش خصوصی و مردم که باید شیوه درمانی خود را خودشان انتخاب کنند، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است. 

دبیر انجمن داروسازان تهران در تشریح علت بروز این موضوع می‌گوید: کمبود بودجه یکی از اصلی‌ترین علت‌های این اتفاق است و دولت نتوانست هزینه‌های بخش خصوصی را جبران کند که این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از مراجعین به بخش‌های دولتی شده است. افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی، بیمه روستائیان و همچنین سایر بیمه‌ها از این ابلاغیه مستثنی هستند.

وی در خصوص تبعات اجرای این طرح توضیح می‌دهد: با اجرای این ابلاغیه حجم عظیمی از خدمات درمانی بر دوش دولت گذاشته می‌شود در حال حاضر دولت در ارائه خدمات درمانی با چالش جدی مواجه است که با اجرای این طرح ارائه سرویس خدمات درمانی از حالت استاندارد به حالت نامطلوب سوق پیدا خواهد کرد.


سردرگمی مردم در داروخانه‌ها و مراکز درمانی

علی یکی از افرادی است که به دلیل مراجعه به پزشکان بخش خصوصی نتوانسته است داروی مورد خود را تهیه کند در این خصوص به خبرنگار فارس می‌گوید: دو روز قبل با مراجعه به پزشک و ارایه دفترچه بیمه سلامت نسخه دارویی خود را دریافت کردم که پس از مراجعه به داروخانه نتوانستم داروی خود را تهیه کنم.

وی ادامه می‌دهد: پس از مراجعه به داروخانه مسئولان داروخانه اعلام کردند که به دلیل بخشنامه جدید قادر به ارایه داوها نیستیم و باید به صورت آزاد هزینه پرداخت شود. پس از مراجعه به چند داروخانه دیگر نیز با همین صحبت‌ها مواجه شدم که درنهایت با پرداخت 90 هزار تومان داروها را تهیه کردم! اجرای چنین بخشنامه‌هایی باعث بروز مشکلات زیادی برای مردم خواهد شد و از این پس برای یک سرماخوردگی ساده نیز باید ساعت‌ها در صف طولانی مراکز درمانی دولتی منتظر بمانیم.

اجرای طرح بیمه همگانی یکی از اقدامات موثر دولت و وزارت بهداشت در راستای دسترسی عادلانه مردم جامعه به خدمات درمانی بوده است اما از آنجا که این طرح در حال حاضر با مشکلاتی در پرداخت‌ها مواجه است لازم است نمایندگان مجلس و دولت توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند و با تعیین کردن بودجه پایدار برای طرح تحول سلامت گام‌های محکم‌تری را در راستای اجرای آن و برقراری عدالت اجتماعی بردارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها