کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دوچرخه ارزان چینی داد اروپایی‌ها را درآورد


کد خبر : ۴۱۸۸۲جمعه، ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱:۱۷۴۲۹۹ بازدید

چین از سوی اروپایی‌ها متهم به روانه کردن صدها هزار دوچرخه برقی ارزان‌قیمت به اروپا شده است. این جمله ساده و کوتاه یعنی دوچرخه‌سازهای ...
دوچرخه ارزان چینی داد اروپایی‌ها را درآورددوچرخه ارزان چینی داد اروپایی‌ها را درآورد

سارا گلچین- چین از سوی اروپایی‌ها متهم به روانه کردن صدها هزار دوچرخه برقی ارزان‌قیمت به اروپا شده است. این جمله ساده و کوتاه یعنی دوچرخه‌سازهای اروپایی به دلیل این کار چینی‌ها به دردسر بزرگی افتاده‌اند.

«انجمن تولیدکنندگان دوچرخه اروپا» (EBMA) اعلام کرده به‌تازگی یک شکایت ضد دامپینگ علیه صادرات دوچرخه‌های برقی ارزان‌قیمت از سوی چین به اروپا تنظیم و ارائه کرده است. مورنو فلوراوانتی، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان دوچرخه اروپا در این باره گفت: «دوچرخه‌های برقی که با نرخ بسیار پایین (دامپینگ) عرضه می‌شوند، کل بازار اروپا را گرفته‌اند. دوچرخه‌های برقی اروپایی باوجود دوچرخه‌های چینی دارای یارانه‌های عجیب و غریب و تولیدشده با دامپینگ در خانه خود غریب و مهجور مانده‌اند و برخی از این دوچرخه‌ها حتی کمتر از نرخ تولیدشده فروخته می‌شوند.»

او با اشاره به اینکه دوچرخه‌های برقی وارداتی به اروپا از صفر در سال ۲۰۱۰ میلادی (۸۹-۸۸) به ۸۰۰هزار دستگاه در سال ۲۰۱۷ میلادی (۹۶-۹۵) رسیده است، گفت که به همین دلیل این انجمن تصمیم به شکایت از دامپینگ چینی‌ها در تولید این وسیله نقلیه گرفته است. این انجمن همچنین درحال آماده‌سازی شکایتی از چینی‌ها درباره یارانه است. این انجمن در این شکایت‌ها از کمیسیون اروپا خواسته و می‌خواهد که غیرمنصفانه بودن قوانین تجاری مربوط به صادرات دوچرخه‌های برقی چینی به اروپا را هرچه زودتر بررسی کنند. در شکایت ارائه‌شده به این نکته اشاره شده که یارانه‌های اعطاشده از سوی دولت چین به دوچرخه‌سازهای این کشور اجازه داده دوچرخه‌های خود را در اروپا به قیمتی کمتر از نرخ تمام‌شده تولید بفروشند. دوچرخه‌های برقی چینی در اروپا به نرخ ناچیز ۴۵۰ دلار فروخته می‌شوند، درحالی‌که دوچرخه‌های اروپایی چیزی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار نرخ دارند. کمیسیون اروپا از روز طرح شکایت ۴۵ روز فرصت دارد که ببیند باید با این شکایت چگونه برخورد کند. پس از آن نیز ۱۵ ماه فرصت بررسی دارد.تولیدکنندگان دوچرخه در اروپا فناوری پدال کمکی برقی را ارائه کرده‌اند که یکی از فناوری‌های نو در این زمینه به‌شمار می‌آید. آنها همچنین در تازه‌ترین نوآوری خود یک سازوکار موتور مرکزی برای دوچرخه‌ها تعریف کرده‌اند که باعث انقلاب در این صنعت خواهد شد.

دوچرخه‌های برقی که با باتری شارژ می‌شوند، همچنان در اروپا یک وسیله لوکس به‌شمار می‌آیند اما در چین یک کسب‌وکار بزرگ هستند. فروش این دوچرخه‌ها از یک میلیون دستگاه در سال‌های ابتدای قرن حاضر (سال ۷۹ به بعد) به ۳۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۶ میلادی (۹۵-۹۴) رسیده است. همچنین تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند اکنون بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دوچرخه در خیابان‌ها و جاده‌های چین در رفت‌وآمد باشند. اما در ماه‌های گذشته رشد فروش دوچرخه در چین کم شده و این به دلیل رونق طرح دوچرخه‌های اشتراکی است که خود در چین یک کسب‌وکار گسترده به‌شمار می‌آید. در این کشور ایستگاه‌هایی برای کرایه کردن دوچرخه وجود دارد که مردم می‌توانند با اجاره کردن آنها به کارهای خود رسیده و پس از انجام کار آن را پس دهند. از این رو مازاد تولید دوچرخه در چین حالا راهی بازارهای اروپایی شده و براساس اعلام انجمن تولیدکنندگان دوچرخه اروپا اگر فکری به حال ماجرای واردات بی‌رویه دوچرخه از مبدا چین به مقصد اروپا نشود، دوچرخه‌سازان اروپایی تنها تا چند سال دیگر می‌توانند روی پا باشند و دوچرخه تولید کنند.

این انجمن همچنین به یک سند برنامه‌ریزی اقتصادی اشاره کرد که از سوی دولت چین ارائه شده و در آن یک هدف مشخص تا سال ۲۰۲۰ میلادی (۹۹-۹۸) ترسیم شده است؛ هدفی که براساس آن تا ۳ سال دیگر باید صادرات دوچرخه از این کشور به اروپا افزایش چشمگیری پیدا کند. از سوی دیگر، به گفته دبیر کل انجمن تولیدکنندگان دوچرخه در اروپا، این صنعت در اروپا با ایجاد ۹۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم و بکارگیری کارگران دارای مهارت در این زمینه بیش از یک میلیارد یورو تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده است. از این رو اگر شکایت آنها به‌جایی نرسد یا به هر دلیلی دوچرخه‌سازان اروپایی حریف رقبای چینی نشوند، سرمایه‌گذاری‌های عظیم، نوآوری‌های بزرگ و قدرت رقابت در این صنعت در اروپا از بین خواهد رفت. همچنین ظرفیت اشتغالزایی این صنعت برای اروپایی‌ها کم شده و محیط‌زیست نیز در اروپا به دلیل استفاده از دوچرخه‌های چینی در خطر قرار خواهد گرفت.

داده‌های «کنفدراسیون صنایع دوچرخه‌سازی اروپا» (CONEBI) درباره ظرفیت تولید دوچرخه‌های برقی چینی نشان می‌دهد که ۵۱ میلیون دوچرخه در سال ۲۰۱۶ میلادی (۹۵-۹۴) تولید شده که براساس اعلام انجمن تولیدکنندگان دوچرخه اروپا این رقم بسیار بیشتر از نیاز بازار است. اکنون ادعا می‌شود که چینی‌ها ۱۰ برابر نیاز بازار اروپا دوچرخه به قاره سبز می‌فرستند. همچنین تولید دوچرخه‌های برقی در اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی (۹۵-۹۴) در حدود یک میلیون دستگاه افزایش پیدا کرد که نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی (۹۴-۹۳) افزایش ۱۳ درصدی داشت. اروپایی‌ها سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون دوچرخه می‌خرند که حدود ۱۰ درصد از کل این دوچرخه‌ها برقی است. البته این انتظار وجود دارد که سهم برقی‌ها در ۵ سال آینده بیشتر شود.

از سال ۱۹۹۳ میلادی (۷۲-۷۱) تاکنون دوچرخه‌های تولید چین در فهرست کالاهایی بودند که برای ورود به اروپا باید عوارض ضد دامپینگ برای آنها پرداخت می‌شد اما مقامات چینی از ماه پایانی سال گذشته میلادی با آوردن این دلیل که دوچرخه ازجمله محصولاتی است که محیط‌زیست را آلوده نمی‌کند، خواهان حذف تعرفه برای این دوچرخه‌ها شده بودند. انتظار این است که فروش جهانی دوچرخه‌های برقی از ۱۵/۷ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۱۶ میلادی (۹۵-۹۴) به ۲۴/۳ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴-۱۴۰۳) برسد. این را بررسی‌های شرکت تحقیقاتی «نویگنت ریسرچ» (Navigant Research) نشان می‌دهد. به‌هرحال چینی‌ّها با صادرات بی‌رویه دوچرخه به قاره سبز مقامات کشورهای اروپایی را به دردسر انداخته‌اند و کاری کرده‌اند که تولیدکنندگان دوچرخه در این کشور از آینده کاری خود هراس داشته باشند. حالا آنها در پی به نتیجه رسیدن شکایت خود هستند چون بدون شک دوست دارند به فعالیت خود در خانه خود ادامه داده و رقابت را به همتایان چینی واگذار نکنند. 

منبع: CNNMoney
Cyclingindustry



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها