کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تفاوت بازار مسکن این روزهای تهران با شهرستان‌ها


کد خبر : ۴۱۸۶۰پنجشنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵:۴۲۴۸۳۲ بازدید

طی ماه‌های اخیر شهروندان تهرانی که قصد خرید مسکن دارند بیشتر ترجیح می‌دهند از امتیاز خرید تسهیلات استفاده کنند؛ در حالی که در سایر شهرها ...

طی ماه‌های اخیر شهروندان تهرانی که قصد خرید مسکن دارند بیشتر ترجیح می‌دهند از امتیاز خرید تسهیلات استفاده کنند؛ در حالی که در سایر شهرها تمایل به سپرده‌گذاری برای دریافت وام بیشتر است.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از ایسنا، بیش از ۵۰ درصد از کل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات خرید مسکن (تسه) در تهران به فروش می‌رود. بدین معنا که شهروندان تهرانی با خرید امتیاز وام مسکن از تسهیلات فوری با سود ۱۷.۵ درصد استفاده می‌کنند اما در شهرستان‌ها اغلب متقاضیان پول خود را نزد بانک مسکن سپرده‌گذاری می‌کنند و پس از یک سال دو برابر آن وام با بهره ۹.۵ درصد می‌گیرند.

گفته می‌شود از زمانی که صندوق پس‌انداز مسکن یکم در ابتدای سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی شده تا کنون ۲۸۰ هزار نفر به منظور دریافت وام مسکن با بهره ۹.۵ درصد ثبت نام کرده‌اند؛ تسهیلاتی که دارای پایین‌ترین نرخ بهره در بین کل تسهیلات بانکی است و کارشناسان معتقدند با توجه به روند تدریجی تزریق این تسهیلات به بازار مسکن، اثر تورمی ایجاد نخواهد کرد.

ابوالقاسم رحیمی انارکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات خرید مسکن (تسه) وضعیت باثباتی دارد. طی یک سال گذشته نوسان چندانی روی قیمت اوراق تسه نداشتیم و در کانال ۷۰ هزار تومان قرار دارد. هم‌اکنون نیز قیمت هر برگ تسه حدود ۷۵ هزار تومان است و روند استفاده از آن رو به افزایش است.

به گفته رحیمی انارکی، بیش از ۵۰ درصد مصرف اوراق تسه در تهران انجام می‌شود؛ در حالی که در شهرستان‌ها بیشترین درخواست برای استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) صورت می‌گیرد.

تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن از آنجا که مستلزم خرید اوراق است و هزینه خرید زمان از طریق خرید اوراق پرداخت می‌شود ممکن است برای برخی از متقاضیان که شرایط لازم را برای دریافت تسهیلات مختص خانه‌اولی از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم دارند در درجه دوم مطلوبیت قرار داشته باشد؛ از این رو این تقاضا در شهر تهران ملموس‌تر است و ساکنان سایر شهرها و استان‌ها به طور میانگین بیشتر مایل به سپرده‌گذاری و سپس دریافت تسهیلات هستند.

اما رصد مشتریان بازار مسکن شهر تهران حاکی از آن است که عمده تقاضا در بخش خرید واحدهای متوسط و کوچک متراژ انجام می‌شود که بخشی از طریق دریافت تسهیلات مجهز می‌شوند. از سوی دیگر با توجه به حباب قیمت مسکن و نبود قدرت خرید متقاضیان، رکود واحدهای لوکس کماکان ادامه دارد.

در نیمه دوم سال جاری نیز پیش بینی می شود روند خروج از رکود واحدهای متوسط و کوچک ادامه پیدا کند اما بنا به گفته‌ی کارشناسان افزایش قیمت چندانی در کار نخواهد بود و میزان رشد قیمت مسکن حداکثر مطابق را نرخ تورم پیش‌بینی می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها