کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وام‌های جدید مسکن در راه است


کد خبر : ۴۱۵۳۴پنجشنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹:۳۹۸۵۲۷ بازدید

تغییر سیاست‌های دولت در بازار پولی به منظور تأمین مالی متقاضیان و افزایش عرضه مسکن که با تأکید بر افزایش سقف وام، افزایش دوره ...

تغییر سیاست‌های دولت در بازار پولی به منظور تأمین مالی متقاضیان و افزایش عرضه مسکن که با تأکید بر افزایش سقف وام، افزایش دوره بازپرداخت، کاهش نرخ سود و توسعه و تقویت تسهیلات صندوق یکم و جوانان پیش می‌رود اکنون در انتظار اجرای سیاست‌های جدید در پرداخت تسهیلات است. حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از اعلام جزئیات سیاست‌های جدید اعطای وام مسکن در روزهای آینده خبر داده است. وزیر راه و شهرسازی و معاون او در ماه‌های اخیر اعلام کرده بودند که پیشنهادهایی برای افزایش مدت باز پرداخت و کاهش سود تسهیلات مسکن ارائه کرده‌اند.

هوشنگ عشایری سرپرست و عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری در گفت‌و‌گو با «روزنامه ایران»، جزئیاتی از پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی برای کاهش سود وام مسکن به 6 درصد و افزایش دوره بازپرداخت آن به 20 سال را تشریح کرد. اکنون نیز مظاهریان از سیاست‌های جدید پرداخت تسهیلات سخن گفته است.

تغییر سیاست‌های دولت یازدهم در بازار پول به منظور تأمین مالی مسکن شامل افزایش سقف وام، افزایش دوره بازپرداخت و کاهش نرخ سود، توسعه و تقویت تسهیلات صندوق یکم و جوانان، حساب‌های ترکیبی، اعطای تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم به زوجین، اعطای تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم، اعطای تسهیلات به زوجین از محل اوراق گواهی حق تقدم و حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، افزایش سقف‌های تسهیلاتی حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز، تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و مسکن روستایی، راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن و تسهیلات منطقه‌ای و... برنامه‌ریزی شد و در دستورکار قرار گرفت که بخشی از این برنامه‌ها به مرحله اجرایی رسید.

افزایش سقف وام، افزایش دوره بازپرداخت، کاهش نرخ سود

دولت تصمیم گرفت برای رونق بازار مسکن و فراهم کردن شرایط مناسب‌تر برای متقاضیان، نرخ تسهیلات حساب سپرده جوانان ۹ درصد و نرخ تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت فرسوده ۸ درصد و در سایر نقاط ۹.۵درصد باشد که به این ترتیب نرخ سود تسهیلات در بخش مسکن پس از گذشت ۲۵ سال تک رقمی شد. همچنین سقف تسهیلات از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم در تهران 80 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت 60 میلیون تومان و در سایر شهرها 40میلیون تومان است که این تسهیلات را هر کدام از زوجین می‌توانند استفاده کنند یعنی میزان وام برای زوج‌ها دو برابر می‌شود.

کاهش نرخ سود منجر به رشد چشمگیر افتتاح حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن یکم شد به‌طوری که پس از اعمال سیاست کاهش نرخ تعداد حساب‌های افتتاحی در شهرهای کوچک ۱۲۸درصد، شهرهای بزرگ ۹۹درصد و شهر تهران ۸۴ درصد نسبت به دوره زمانی قبلی رشد داشته است. آمار نشان می‌دهد حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم از مزایای رقابتی بانک مسکن است که در شبکه بانکی دارای کمترین نرخ سود و طولانی‌ترین زمان بازپرداخت است.

به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی «آمارها نشان می‌دهد بیش از 260 هزار نفر در این صندوق پس‌انداز کرده‌اند. دریافت تسهیلات 80 میلیون تومانی برای یک نفر و 160 میلیون تومانی برای زوجین جوان از طریق حساب پس‌انداز صندوق خانه یکم در بافت‌های فرسوده شهری تهران با نرخ سود تسهیلات 8 درصدی شرایط مناسبی را برای متقاضیان خرید مسکن فراهم کرده است.» آخوندی یادآور شده که «میزان سپرده متقاضیان در این صندوق هر 6 ماه دو برابر می‌شود، اما وزارت راه و شهرسازی به دنبال کاهش این مدت بوده و این موضوع نیازمند بررسی‌های بیشتر در بانک مرکزی است.» پیشنهادات متولیان بخش مسکن برای تغییر در شرایط پرداخت تسهیلات با هدف خانه دار شدن متقاضیان منتظر تصمیم‌گیری دولت در مورد آن است.

تأثیر تغییر سیاست‌ها بر بازار مسکن

عملکرد دولت یازدهم در بازار مسکن ثبات نسبی را به این بازار برگردانده است. قیمت مسکن از میانگین هر متر مربع ۶۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۸۴ به ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ رسید؛ یعنی بالغ بر ۵۰۰ درصد افزایش یافت. اما نگاهی به عملکرد دولت یازدهم در حوزه مسکن، شرایط باثبات‌تری را نشان می‌دهد. بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی در اردیبهشت ماه قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران چهار میلیون و ۳۷۰ هزار تومان بود در نتیجه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ قیمت حدود ۱۰.۶ درصد بالا رفته است.

از طرف دیگر از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه، ۹ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۶۴۵۵میلیارد ریال، در بازار فرابورس مورد معامله قرار گرفته است که از رشد ۳۵درصدی حجم و ۱۸ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن برخوردار است. سیاست‌های جدید پیش رونق را به بازار مسکن بازگردانده است اما تلاش دولت و متولیان بخش مسکن این است که تسهیلات پرداختی بیش از 50درصد قیمت مسکن را پوشش دهد و سیاست‌های جدید در راستای این هدف تدوین می‌شود.
 

lamlh12hjqqzea5n4y.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها