کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عرضه بنزین 1000 تومانی قوت گرفت


کد خبر : ۴۱۳۸شنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰:۴۶۵۷۱۹ بازدید

پس از افزایش چراغ خاموش قیمت گاز طبیعی، گازمایع، نفت کوره، نفت سفید در ایام نوروز، تا دو هفته آینده دولت تدبیر و امید به طور رسمی از سناریوی عرضه بنزین تک نرخی با قیمت بیش از یکهزار تومان رونمایی می‌کند.

پس از افزایش چراغ خاموش قیمت گاز، نفت سفید، نفت کوره و گازمایع در تعطیلات نوروز توسط دولت تدبیر و امید، هم اکنون سناریوی نهایی افزایش قیمت و ساز و کار جدید عرضه بنزین و گازوئیل در دولت نهایی شده است.

بر این اساس از اردیبهشت ماه سال جاری به احتمال زیاد دیگر سهمیه بنزین با قیمت 400 تومانی به کارت‌های هوشمند سوخت خودروها واریز نخواهد شد و بنزین با قیمت‌های جدید در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود.در این بین قیمت عرضه بنزین در برخی از کلانشهرهای کشور با اندکی افزایش بیشتر نسبت به شهرهای کوچک تر عرضه خواهد شد که علت این اختلاف قیمتی اخذ عوارض فروش بنزین در کلانشهر اصلی کشور است.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرده است: در سال جدید 8 کلانشهر کشور از محل فروش بنزین 5 درصد عوارض پرداخت می کنند که اعتبار حاصل از آن صرف پروژه های بهبود شرایط محیط زیست می‌شود.در همین حال بهمن ماه سال گذشته با موافقت نمایندگان مجلس مطابق با بند (ک) تبصره 2 قانون بودجه دولت مقرر شدقیمت هر یک لیتر فرآورده نفتی 5 درصد در قالب اخذ عوارض افزایش یابد.

از این رو بااجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها با احتساب قیمت های جدید هم باید 5 درصد به عنوان عوارض به افزایش بار مالی خرید هر لیتر فرآورده نفتی افزوده به عنوان نمونه اگر قیمت هر لیتر بنزین 1000 تومان شود معادل 5 درصد یعنی 50 تومان دیگر به هزینه خرید یک لیتر بنزین افزوده خواهد شد.همچنین با تصویب این لایحه پیشنهادی وزارت نفت در مجلس هم قیمت هر لیتر گازوئیل یارانه ای از 150 تومان فعلی به 157.5 ریال و بهای هر لیتر گازوئیل آزاد از 350 تومان فعلی به 367.5 ریال در سال 1393 افزایش یافته است.

عرضه تک نرخی بنزین 1000 تومانی

به گزارش مهر، افزایش قیمت بنزین از اردیبهشت ماه سال جاری قطعی شده است و قطعا از دومین ماه فصل بهار امسال دیگر کارت های هوشمند سوخت رنگ بنزین 400 تمانی را به خود نمی‌بینند.در این بین سناریوی عرضه بنزین تک نرخی با قیمت بیش از یکهزار تومان یکی از سناریوهای محتملی بوده که این روزها دولت و مجلس شورای اسلامی در حال آخرین رایزنی‌ها نسبت به اجرای آن هستند.با اجرای این سناریو از اردیبهشت ماه سال جاری قیمت بنزین با نرخی بیش از یکهزار تومان و به صورت تک نرخی عرضه خواهد شد و نظام عرضه سهمیه‌ای این فرآورده استراتژیک نفتی به انتهای راه نزدیک خواهد شد.در همین حال هنوز مجلس شورای اسلامی نسبت به عرضه تک نرخی بنزین با قیمت بیش از یکهزار تومان چراغ سبز نشان نداده است اما بیژن زنگنه وزیر نفت از آمادگی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای عرضه بنزین تک نرخی در جایگاه‌ها خبر داده است.

علی‌محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم از افزایش ۳۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در فروردین ماه امسال خبر داد و گفته است: افزایش قیمت بنزین در اختیار دولت است و به احتمال زیاد میزان افزایش 30 درصد خواهد بود که سبب می شود قیمت بزنین از 700 تومان به 1000 تومان تغییر پیدا کند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی اقتصادی دولت تدبیر و امید هم اسفند ماه سال گذشته با بیان اینکه درباره ادامه نظام سهمیه‌بندی بنزین در حال تصمیم‌گیری نهایی هستیم، گفته بود: از طرف دیگر کارشناسان می‌گویند در صورت دو نرخی شدن قیمت، فساد زیادی ایجاد می‌شود و اگر به سمت تک نرخی شدن پیش برویم سهمیه چندان معنا نخواهد داشت.

علی مروی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم اخیرا با اشاره به احتمال حذف کارت‌های سوخت تاکید کرده است: در صورتی که قیمت بنزین تک نرخی شود کارت‌های سوخت حذف می‌شوند.پیش از این انجمن جایگاهداران سوخت کشور با ارائه پیشنهادی خواستار حذف نظام عرضه بنزین چند نرخی و تک نرخی شدن عرضه این فرآورده نفتی شده بودند که وزارت نفت هم برای اجرای این پیشنهاد بنزینی چراغ سبز نشان داده بودند.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با انتقاد از عرضه بنزین چند نرخی، یادآور شده است: عرضه بنزین با یک نرخی علاوه بر کاهش فساد، امکان نظارت بهینه‌تر بر روند عرضه و توزیع فرآورده‌های مختلف نفتی را هم تسهیل و تسریع می‌بخشد.

ذخیره بنزین 400 تومانی کارت ها فعلا نمی‌سوزد

تا پیش از نوروز 93 حدود 1.6 میلیارد لیتر بنزین با نرخ 400 تومانی در کارت های هوشمند سوخت ذخیره سازی شده بود که هم اکنون موجودی بنزین نیمه یارانه ای ذخیره شده در کارت های هوشمند سوخت به حدود یک میلیارد لیتر رسیده است.بر این اساس در صورت اجرای هر سناریویی ذخیره بنزین 400 تومانی موجود در کارت ها نمی سوزد و تا اطلاع ثانوی جایگاه داران ملزم به عرضه بنزین 400 تومانی ذخیره شده در کارت های هوشمند سوخت هستند.

در حال حاضر بنزین به صورت 2 نرخی شامل بنزین معمولی یارانه ای 400 تومان، بنزین معمولی آزاد 700 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای 500 تومان و بنزین سوپر آزاد 800 تومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها