کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ورود بی‌سابقه گردشگران به ایران


کد خبر : ۴۱۳۴۵جمعه، ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵:۱۳۶۵۱۷ بازدید

ایران کشوری که زمانی کمتر گردشگر غربی می‌توانست به دیدن زیبایی‌هایش برود حالا رونق قابل‌توجهی را در زمینه ورود گردشگران غربی به ...
ورود بی‌سابقه گردشگران به ایرانورود بی‌سابقه گردشگران به ایران

ایران کشوری که زمانی کمتر گردشگر غربی می‌توانست به دیدن زیبایی‌هایش برود حالا رونق قابل‌توجهی را در زمینه ورود گردشگران غربی به خاک کشورش تجربه می‌کند. کشوری که یک دوره تحریم سخت مالی را گذرانده حالا شاهد ورود بی‌سابقه گردشگران غربی و درآمدزایی از این راه است.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از صمت، داده‌های شرکت تحلیل سفر و گردشگری «فوروارد کیز» (ForwardKeys) نشان می‌دهد که از اول سپتامبر ۲۰۱۶میلادی (۱۰شهریور ۱۳۹۵) تا اول سپتامبر ۲۰۱۷میلادی (۱۰ شهریور ۱۳۹۶) شمار گردشگران غربی که به ایران آمده‌اند، ۵درصد افزایش یافته است. بر همین اساس از میان این گردشگران ۱۴.۵درصد امریکایی هستند. 

الیویر جاگر، مدیرعامل فوروارد کیز در این‌باره گفت: «تغییرات سیاسی در ایران باعث شده این کشور بیشتر در دسترس قرار گیرد و این کشور درحال تبدیل شدن به کشوری جذاب است برای گردشکری و به طور احتمال کسب‌وکار است. » 

این مدیر و تحلیلگر حوزه گردشگری انتظار دارد تا وقتی که فرودگاه ایران ظرفیت رقابت داشته باشد، شمار گردشگران بازدیدکننده از ایران افزایش یابد. 

همچنین در میانه ماه گذشته میلادی در طول تنها یک هفته ۱۰پرواز جدید از اروپا و بریتانیا در تهران به زمین نشست که این روند باعث آسان‌تر شدن سفر از اروپا به مقصد این کشور شده است. کل سهم سفر و گردشگری در تولید ناخالص ملی ایران در سال ۲۰۱۶میلادی (۱۳۹۵-۱۳۹۴) به میزان ۷.۷درصد بود و انتظار این است که این میزان در امسال میلادی یعنی ۲۰۱۷میلادی (‌۱۳۹۶-۱۳۹۵) ۴.۹درصد افزایش یابد و این تنها به این دلیل است که درهای این کشور زیبا به روی گردشگران باز شده است. 

مقام‌های ایران در اظهارنظری گفته‌اند که سال گذشته میلادی بیش از ۸.۳میلیارد دلار درآمد از بخش گردشگری داشتند که این یعنی افزایش ۱۱درصدی درآمد این بخش در سال گذشته. بر این اساس ۵.۵میلیون گردشگر خارجی در سال ۲۰۱۶میلادی (۱۳۹۵-۱۳۹۴) پا به خاک ایران گذاشتند. 

این کشور که گوشه‌ گوشه‌اش پر از بازار، موزه‌، مسجد، بنای تاریخی، باغ‌ و مکان قدیمی و نیز کاخ‌هایی در میانه‌های شهرهای شلوغ، خرابه‌های تاریخی و مناظر غنی روستایی است، حالا پر از گردشگران غربی دوربین به دستی شده که به‌ دنبال لذت بردن از ماجراجویی، باستان‌شناسی و هنر هستند. 

نیکولا کاسوتیک، رییس بخش پژوهش‌های منطقه خاورمیانه در شرکت بین‌المللی پژوهش بازار «یورومانتیور» (Euromonitor) درباره ایران چنین نظر داد: «ایران یک ستاره درخشان است. ظرفیت این کشور بسیار بالا است و این احتمال وجود دارد که به بازار سرآمد گردشگری در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا تبدیل شود. این کشور همچنین گنجایش این را دارد که با فراهم کردن زیرساخت‌ها توسعه یافته و با تغییرات کنار بیاید. »

تازه‌ترین گزارش یورو مانیتور نشان می‌دهد که دولت کنونی ایران به دنبال تشویق گردشگران بین‌المللی برای حضور در ایران است چون مهم‌تر از هر چیز دیگر این کشور به درآمدزایی از این راه نیاز دارد. خارجی‌ها در ایران برای ورود به مکان‌های عمومی و نمایشگاه‌ها دو برابر پول می‌دهند. 

اگرچه امریکا هنوز دست از تحریم ایران برنداشته و اصرار دارد برخی تحریم‌های این کشور را نگه دارد، گروه‌های هتل‌داری بزرگ در دنیا که دفتر مرکزی آنها در کشورهایی غیر از امریکا است به‌ تازگی وارد ایران شده‌اند تا هتل‌سازی کرده و صنعت هتل‌داری در این کشور را نونوار کنند. «گروه فرنچ آکور» (French Accor Group)، گروه «روتانا» (Rotana) امارات و گروه «ملیا» (Melia) اسپانیا ازجمله نام و نشان‌های شناخته‌شده‌ای هستند که برای توسعه هتل‌داری پا به این کشور گذاشته‌اند. 

در ایران با اینکه بیشترین جمعیت مسلمان هستند به گردشگران اجازه داده می‌شود از چندین کلیسایی که در گوشه و کنار این کشور هستند، بازدید کنند. کلیسای جلفا و وانک در اصفهان ازجمله مکان‌های گردشگری هستند که گردشگران سفر کرده به ایران می‌توانند از آنها بازدید کنند. 

در این کشور همچنین یک امتیاز بزرگ دیگر به بخش گردشگری اضافه شده که «گردشگری سلامت» نام گرفته است. در این نوع گردشگری خارجی‌ها می‌توانند کارهای درمانی و جراحی‌های خود را با قیمت‌های به‌ نسبت ارزان در این کشور انجام دهند. 

اما یک مشکل بزرگ در گردشگری ایران این است که در نتیجه ۳‌‌دهه تحریم به سرکردگی امریکا در داخل ایران امکان استفاده از کارت‌های اعتباری معتبر کشورهای غربی نیست و این باعث می‌شود گردشگران مجبور باشند مقدار زیادی پول نقد با خود حمل کنند. البته گردشگران خارجی می‌توانند با قیمت‌های به ‌نسبت کم‌غذاهای محلی، چای، کتاب‌های شعر فارسی و فرش ایرانی را تهیه کنند. 

در ایران همچنین نرخ جرم و جنایت بسیار پایین باقیمانده است و این در کنار نمونه‌های بسیار نادر حملات تروریستی در مقایسه با بسیاری از نقاط دیگر جهان یک امتیاز برای این کشور به شمار می‌رود. ایرانی‌ها همچنین از هر سن و با هر باوری به مهمان‌نوازی مشهور هستند. 

اما در کنار تمام این خوبی‌ها به باور سائول گرین‌لند مدیر بازاریابی شرکت «تراول ریسپانسیبل» (Responsible Travel) چیزهایی مثل «پیش‌داوری و ترس» باعث می‌شود بسیاری از گردشگران از سفر به ایران پرهیز کنند. اما همزمان کسانی هم هستند که ارزش ویژه‌ای بر فرهنگ و تاریخ این کشور می‌گذارند و امکان تاریخی آن را می‌ستایند بنابراین دیدگاه سایر گردشگران چندان برای‌شان اهمیتی ندارد. 

همچنین داده‌های رسمی دیگر نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۹میلادی (۱۳۸۸-۱۳۸۷) تاکنون شمار گردشگران در ایران ۳برابر شده است. توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴-۱۳۹۳) بین ایران و ۶قدرت جهانی تاثیر بسزایی در بالا رفتن شمار گردشگران سفرکرده به ایران دارد. 

این آمار گذشته از اینکه درآمد خوبی را نصیب دولت ایران می‌کند به افزایش فرصت‌ها برای کارآفرینان محلی و کسب‌وکارهای خارجی نیز می‌انجامد. 

هرچند رییس‌جمهوری دونالد ترامپ همچنان صحبت از خروج امریکا از توافق هسته‌ای که با نام برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام شناخته می‌شود، می‌کند اما بسیاری از شرکت‌ها حاضر شده‌اند به ایران بیایند و به رونق گردشگری در این کشور کمک کنند. 

به‌هرحال ایران از نظر غنای امکان گردشگری یکی از بهترین‌ها در دنیا است و می‌تواند با تکیه بر این ویژگی به درآمدهای بسیار خوبی دست پیدا کند. 

منبع: foxnews



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها