کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حقیقی‌ها بازار سرمایه را رونق میدهند


کد خبر : ۴۱۳۰شنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳:۳۶۱۴۷۹ بازدید

در آخرین روز معاملات سال 92، بورس که سالی پرفرازونشیب را سپری کرده بود، دو عضو جدیدش را به بازار معرفی کرد. فولاد ارفع و شرکت پاکشو در آخرین ساعات معاملات سال گذشته در فرابورس ...

غیبت حقوقی‌ها در معاملات نوروزی

در آخرین روز معاملات سال 92، بورس که سالی پرفرازونشیب را سپری کرده بود، دو عضو جدیدش را به بازار معرفی کرد. فولاد ارفع و شرکت پاکشو در آخرین ساعات معاملات سال گذشته در فرابورس و بورس عرضه شده و قیمت خوردند. فولاد ارفع که معاملاتش در فرابورس انجام می‌شود با قیمت 300تومان و پاکشو در بازار دوم بورس به قیمت هزارو50تومان مورد دادوستد قرار گرفتند. شاخص کل نیز در این روز در 79 هزار و 15واحد آرام گرفت.اما در سال جدید تنها پنج‌روز معاملاتی سپری شد که در جملگی آنها حقوقی‌ها در تعطیلات عید به‌سر می‌بردند و توجهی به بازار نداشتند. اما حقیقی‌های وفادار، تا در توان داشتند به جذابیت بازار کمک کردند و با حضور پررنگشان به روح بازار دمیدند.


هفته اول، معاملات چندان جذاب نبودند و بازار کم‌رمق بود. البته هفته دوم دادوستدها هیجان بیشتری داشت و گویا بسیاری از سرمایه‌گذاران از سفر نوروزی بازگشته بودند. ارزش معاملات در هفته اول تنها 207میلیاردتومان بود که در هفته دوم این رقم به بیش از 412میلیاردتومان رسید. حجم معاملات نیز در این دو هفته از 699 به 900میلیون سهم بالغ شد. با توجه به دادوستدهای هفته دوم به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران بازار سهام درصددند تا سال جدید، به جنگ روند نزولی رفته و با حضورشان در این بازار راهنمای مسیر صعودی باشند. چراکه با وجود بی‌مهری حقوقی‌ها به بازار و عدم حمایت از سهامشان، حقیقی‌ها با اقتدار درصدد پرکردن جای خالی حقوقی‌ها برآمدند؛ حقوقی‌هایی که در صعود همراه حقیقی‌ها هستند و در نزول بازار به استراحت می‌پردازند. اما امیدواریم که در سال‌جاری حقوقی‌ها با حضورشان در بازار، نه‌تنها سبب رسیدن بازار سرمایه به پتانسیل مطلوبش شوند، بلکه به‌منظور حمایت از صنعت، نقدینگی را نیز به سوی سرمایه‌گذاری در این بازار سوق دهند.

نوورودان بازار
ارفع و پاکشو هر پنج‌روز معاملاتی‌شان را با افتخار پشت‌سر گذاشتند و بلندای صف خرید میلیونی‌شان هرروز طولانی‌تر شد. البته فولاد ارفع در رشد قیمت از پاکشو سبقت گرفت چراکه حضورش در فرابورس سبب شد بدون درنظرگرفتن حجم مبنا، روزی پنج‌درصد رشد را تجربه کرده و در روز آخر 382 تومان مورد دادوستد قرار گیرد. اما پاکشو به دلیل حجم مبنای 560هزارسهمی‌اش، با وجود متقاضیان پروپاقرص، به هزاروصدتومان بالغ شد و تقریبا روزی یک‌درصد رشد قیمت داشت که این مهم به دلیل عدم عرضه این سهم بود. در مجموع این دو سهم در ایام عید، کام سهامدارانشان را شیرین کردند.

 گروه مخابرات
به نظر می‌رسد که شرکت‌های این صنعت شانس خوبی برای رشد در سال جدید داشته باشند. این شرکت در آخرین اطلاعیه‌اش در نوروز، 428ریال به سود سال 92 خود افزود و به این ترتیب جنب‌وجوش خوبی به معامله‌گران این سهم و دیگر همگروهی‌اش اخابر داد. معاملات همراه در این چندروز سبز بود و خریداران این سهم بر فروشندگانش غلبه کردند. حضور حقوقی‌ها در این نماد تا روز آخر کمرنگ بود. اما در واپسین ثانیه‌های بازار، یک خریدار حقوقی با خریدش به معاملات نوروزی این سهم پایان داد. البته در هفته اول نیز یک معامله بلوکی در این سهم انجام شد.

گروه بانک
بانکی‌ها نیز در ایام نوروز مورد توجه سرمایه‌گذاران بودند. دادوستد شرکت‌های این گروه هرچند چندان سبز نبود اما معامله‌گران پروپا قرصی داشت و به‌نظر می‌رسید آینده خوبی برای شرکت‌های این گروه پیش‌بینی می‌کنند. هرچند حجم معاملات در این گروه چندان بالا نبود اما معاملاتشان نسبتا روان بود. بانک انصار نیز در این گروه در روز آخر مورد استقبال یک حقوقی قرار گرفت و در ثانیه‌های آخر بیش از 1/7میلیون از سهامش جابه‌جا شد.

مپنا
بلندای صف فروش «رمپنا» در نخستین روزهای معاملاتی سال جدید به بیش از چند 10میلیون می‌رسید و هیچ حمایتی هم از سهم نمی‌شد. این سهم از سال گذشته مورد بی‌مهری سرمایه‌گذاران قرار گرفت و هر روز بر فروشندگانش افزوده شد. البته حجم مبنای چهارمیلیونی‌اش اجازه نزول قیمت را به این سهم نمی‌داد چراکه با وجود صف فروش طویل، دادوستدی در این نماد صورت نمی‌گرفت. اما در روز آخر، سه‌بار صف فروشش جمع و معاملاتش بالغ بر 33میلیون سهم شد. به نظر می‌رسد بالاخره حمایت از سهم در دستور کار متولیان این سهم قرار گرفت و روز آخر توجه ویژه‌ای به آن داشتند. از آنجایی که سرمایه‌گذاران این سهم زیان دیده‌اند، امید است جمع شدن صف فروشش نقطه عطفی برای بازگشتش به مدار صعود باشد.«بمپنا» نیز که سال گذشته در فرابورس پذیرش شد، هفته اول سرخی را سپری کرد، اما در هفته دوم مسیر صعود را در پیش گرفت و معاملات سبزی را در پرونده‌اش به ثبت‌رسانید.

سیمانی‌ها
در آخرین روزهای زمستان سال گذشته رییس انجمن صنفی کارخانجات سیمان از افزایش نرخ 15 تا 21درصدی فروش داخلی سیمان که به تصویب این انجمن رسیده بود، خبر داد. البته این خبر توسط مسوولان تایید نشد و مدعی شدند که تصویب افزایش نرخ سیمان در اختیار انجمن نیست.اما شرکت‌های سیمانی در پنج‌روز ابتدایی معاملاتشان روزهای خوبی داشتند. حجم معاملاتشان قابل‌قبول بود و اکثر شرکت‌های این گروه هرچند هفته اول چندان جذاب نبودند، اما معاملاتشان در هفته دوم قابل‌قبول بود.

گروه قندی
شرکت‌های گروه قندی در انتظار نرخ تعرفه واردات هستند. لغو تعرفه واردات سبب شده بود تا از یک‌سو فشار واردات و از سوی دیگر نرخ پایین خرید تضمینی چغندرقند، سرمایه‌گذاران این صنعت را دلسرد کند. اما در ماه‌های پایانی سال گذشته دولت با اعلام تعرفه 16درصدی و عدم ثبت واردات جدید، سرمایه‌گذاران این صنعت را دلشاد کرد. این امر سبب شد تا شرکت‌های این گروه جان تازه‌ای بگیرند و پس از ماه‌ها افت، قیمت سهامشان در مسیر صعود گام بردارد. قندی‌ها در ایام نوروز شیرین بودند. البته سرمایه‌گذاران این صنعت در انتظار افزایش تعرفه دولت برای واردات هستند اما هنوز خبری در این خصوص اعلام نشده است. به هر رو، سهامداران قندی که اغلب حقیقی هستند با امید به این افزایش و ایجاد تحرک در صنعت، روی خوشی به معاملات این سهام نشان دادند.

گروه فلزات اساسی
سرمایه‌گذاران گروه فلزات اساسی چندان راضی نبودند چراکه سرخی دادوستد معامله‌گران بازار نشان داد روی خوشی به این سهام ندارند. البته پتانسیل بالای شرکت‌های این صنعت برای سرمایه‌گذاری بر کسی پوشیده نیست اما به‌نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران در انتظار افت قیمت چنددرصدی در این گروه‌ هستند تا جذابیت قیمت برای خرید سهم ایجاد شده و در صدد خرید برآیند. فولاد و فخوز تمام روزهای معاملاتی‌شان را سرخ سپری کردند. «فملی» توانست هفته دوم مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. ذوب و فسرب نیز در روزهای آخر در صدد صعود برآمدند اما در مجموع معاملات این گروه از رونق چندانی برخوردار نبود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها