کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار آهن اصلا در وضعیت خوبی قرار ندارد


کد خبر : ۴۰۸۳۴یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰:۰۹۳۴۰۱ بازدید

در طول یک ماه گذشته شاهد افت قیمت در بازار آهن بوده ایم که این کاهش قیمت ها به دو دلیل بوده است. دلیل اول که بیشترین سهم را در این ...

آهن-پرایس- در طول یک ماه گذشته شاهد افت قیمت در بازار آهن بوده ایم که این کاهش قیمت ها به دو دلیل بوده است. دلیل اول که بیشترین سهم را در این کاهش قیمت دارد، کم شدن میزان تقاضا است. در حال حاضر شرایط به نحوی است که در بازار تقاضای واقعی وجود ندارد و هیچ پروژه ای اعم از ساختمانی و عمرانی خواستار کالاهای موجود در بازار آهن نیستند. به همین جهت با وجود محدودیت در نقدینگی و نگرانی بازار، قیمت ها با کاهش رو به رو شده است. عامل دوم کاهش قیمت، انبوه موجودی در بازار می باشد. در شرایطی که دوهفته است که روند افزایشی بازار متوقف شده است، در نتیجه معاملات کم شده و اکثر فعالان در این حوزه سعی می کنند تا کالاهایشان را به فروش برسانند تا به نقدینگی دسترسی داشته باشند.

در حال حاضر شرایط در بازار به نحوی است که میتوان دو مقوله ی مجزا را در بازار آهن مطرح کرد. اول آنکه با تکیه بر عواملی می توان به کاهش عرضه کمک کرد تا با کم شدن حجم موجودی بازار با افزایش قیمت مواجه شود و به تکاپو بیافتد. ازجمله این عوامل میتوان به ثابت نگه داشتن بهای آهن اسفنجی و میزان صادرات آن، بالا رفتن قیمت ارز و کاهش مواد  اولیه اشاره کرد. دوم آنکه به دلیل کاهش تقاضا و افت شدید در تعداد معاملات اخیر، افزایش قیمت ها جایز نیست و بهترین راه در این زمان ادامه دادن به روند نزولی قیمت ها می باشد.

البته لازم به ذکر است که یک نظر دیگری در بازار وجود که با وجود منطقی بودن آن، به این موضوع خیلی کمتر از دیدگاه های دیگر توجه میشود. این نظر "درجه دوم بودن بازار داخلی ایران" را مطرح میکند. بدین منظور که بازار داخل نقش درجه دوم را در قیمت بازی می کند. قیمت های فولاد در ایران تابع عرضه و تقاضای جهانی است، هر چقدر که حجم معاملات به صفر نزدیک شود فضای صادرات بازتر خواهد شد بنابراین قیمت در بازار داخلی تعیین نمی شود. فولاد در خلال سه ماه گذشته حبابی در حد 8 تا 10 درصد داشته که در حال تخلیه شدن است بعد از آن بازار خودش را پیدا می کند و معاملات در فضای منطقی تر مطرح خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها