کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

3 مسیرِ ورود به یک کسب و کار شیرین


کد خبر : ۴۰۸۱۲یکشنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲:۰۹۷۷۰۵ بازدید

کسب و کار امروز برای بسیاری از مخاطبان می تواند جذاب باشد چرا که هم برای زنان مناسب است و هم مردان. هم جوانان می توانند رویاهای خود ...
3 مسیرِ ورود به یک کسب و کار شیرین3 مسیرِ ورود به یک کسب و کار شیرین

خراسان- کسب و کار امروز برای بسیاری از مخاطبان می تواند جذاب باشد چرا که هم برای زنان مناسب است و هم مردان. هم جوانان می توانند رویاهای خود را در این کسب و کار تصویر کنند و هم میان سالان سراغ این کار بروند. علاوه بر آن فرقی نمی کند که سرمایه اولیه شما چقدر است؛ اگر سرمایه اولیه شما اندک است (کمتر از 10 میلیون تومان) می توانید به راه اندازی این کار در قالب کسب و کار خانگی بیندیشید و فروش را از مسیر واحدهای عرضه سطح شهر، فضای مجازی و همچنین فروش چهره به چهره به آشنایان پی بگیرید. اگر منابع مالی بیشتری (20 میلیون و بیشتر) در اختیار دارید به راه اندازی یک کارگاه فکر کنید.
 
1- شیرینی پزیِ خانگی؛ تولید آسان، فروش سخت

پخت و فروش شیرینی در لیست مشاغل خانگی مجاز وجود دارد. یعنی می توانید مجوز آن را از وزارت کار درخواست کنید و بعد از تعبیه یک مکان مناسب در منزل و اخذ گواهی سلامتی خود و مناسب بودن فضا از وزارت بهداشت، کار را شروع کنید. درباره جزئیات دریافت مجوز مشاغل خانگی به شماره 4 هفته قبل کسب و کار مورخ 29 مرداد 96 مراجعه کنید.

درباره تجهیزات و سرمایه اولیه لازم هم با تولیدکنندگان خانگی یا یک شیرینی پز حرفه ای در فامیل گفت و گو کنید.
معمولا وسایل آشپزخانه کفایت می کند و برخی لوازم اضافه نظیر فر، همزن و . . . نیاز دارید که با کمتر از 2 میلیون تومان قابل تهیه است.
البته بسته به نوع شیرینی مدنظر شما ممکن است هزینه ها تغییر کند و همراه با مواد اولیه به 5 میلیون تومان هم برسد. برای آموزش های لازم هم از دوره های فشرده فنی و حرفه ای استفاده کنید. در این حالت، اگر مهارت ها را به خوبی بیاموزید، مهم ترین چالش شما، بازاریابی و فروش خواهد بود.

a174gd1wl8e6klrn4nb3.jpg


تجربیات شما؛ چگونه مهارت های لازم را بیاموزم؟

خوشبختانه کلاس ها و دوره های آموزشی در این زمینه کم نیست؛ از فنی و حرفه ای تا دوره های مجازی. دوره های مجازی و گروه های آموزشی تلگرام هم کم نیستند. حتی موسساتی شکل گرفته اند که علاوه بر آموزش عملی، به شما مشاوره هایی کامل در خصوص راه اندازی کسب و کار( از مکان یابی تا تهیه لوازم و تجهیزات و انتخاب محصول و بازاریابی) ارائه می کنند. با جست و جو در اینترنت می توانید برخی از این موسسات را پیدا کنید. اما برای این که تصویر دقیق تری داشته باشید، چند تجربه را مرور می کنیم:
یک شهروند مشهدی می گوید که با پرداخت 900 هزار تومان در دوره 40 جلسه ای یکی از موسسات شرکت کردم و در هر جلسه یک نوع شیرینی، یک نوع کیک و یک نوع دسر یاد گرفتم.

او از آموخته هایش راضی است. اما برخی حاضر به پرداخت های این چنینی برای آموزش نیستند. دوره های فنی و حرفه ای معمولا ارزان تر است.
یکی دیگر از شهروندان هم از ظرفیت کانال ها و گروه های تلگرامی استفاده می کند و می گوید که در یک گروه خوب، مطالب عمومی را آموخته و برای یادگیری برخی کارهای خاص، با پرداخت 10 هزار تومان به ادمین، آموزش های مناسبی دریافت کرده است.

 2 - کارگاه تولیدی؛ حرفه ای وارد شوید

در حالت دوم شما می توانید به ایجاد یک کارگاه برای تولید شیرینی بیندیشید. در این حالت، بالطبع مهم ترین چالش شما تامین سرمایه اولیه است. چرا که با استخدام شیرینی پز حرفه ای، عملا نیازی به مهارت ندارید. البته مسئله بازاریابی و فروش هم، همچنان یک معضل است که باید برنامه ای دقیق برای آن داشته باشید.
خان اول؛ پولم کافی است؟

جدول زیر اقلام لازم برای تجهیز یک کارگاه شیرینی پزی و برآوردی از قیمت هرکدام را نشان می دهد.

ikh4mcfi4yy098fh7yi.jpg


خان دوم: انتخاب محصول و بازار هدف

اگر سرمایه لازم برای تامین این میزان تجهیزات را دارید مراحل بعدی کار را گام به گام طی کنید  و به سوالات کلیدی پاسخ دهید:

1- نوشتن یک طرح کسب و کار؛ با توجه به هزینه های اولیه و جاری، باید ماهانه چند کیلو شیرینی بفروشم تا به نقطه سربه سر برسم؟
2- انتخاب سبد محصول؛ بازارهای هدف را بررسی کنید؛ بوتیک ها، کافی شاپ ها، تالارها، مدارس، مساجد (برای مراسم ها) و فروشندگان شیرینی در محله خود را یافته و ضمن مذاکره با آن‌ها، به دنبال پاسخ این سوال باشید که بازار چه نوع محصولی را بیشتر می پسندد؛ شیرینی خشک یا تر، انواع کلوچه یا کیک و ....؟
3- تخمین حجم فروش: ضمن مذاکرات مرحله دوم، حتما مظنه ای از بازار بالقوه به دست آورید؛ برای هرکدام از شیرینی هایی که در سبد تولید خود قرار داده اید، تقریبا چه میزان تقاضا وجود دارد؟ احتمال تحقق فروش، برای  هرکدام چقدر است؟ در این مرحله سعی کنید حداقل یکی دو بازار مطمئن (مثلا قرارداد با یک کافی شاپ آشنا یا تالار) ایجاد کنید تا ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد.
4- ارزیابی نهایی: با توجه به بازار و مذاکرات انجام شده و همچنین تخمین هزینه ها، آیا کسب و کار، سودده است؟ اگر طبق ارزیابی ها، در چندماه اول، به نقطه سربه سر هم برسید مناسب است و می توان به سوددهی در ماه های بعدی خوش بین بود. اینجا نقطه تصمیم شماست.

به ازای هر کارگر باید روزانه 25 کیلو بفروشید

اگرچه شما باید طرح کسب و کار را خودتان با توجه به شرایط موجود بنویسید اما برای داشتن مظنه ای از حساب و کتاب اقتصادی یک شیرینی پزی، سراغ رئیس اتحادیه مربوط در مشهد رفتیم. آقای فرزیانی می گوید که به طور  معمول تولید شیرینی خشک سرمایه‌گذاری کمتری لازم دارد.

 او در پاسخ به این سوال که "به طور متعارف در مشهد، یک کارگاه باید روزانه چند کیلو شیرینی تولید و عرضه کند تا به نقطه سربه سر برسد؟" گفت: هر واحد به ازای هر کارگر ساده باید ۲۵کیلو شیرینی تولید کند. درباره شرایط بازار هم می گوید که تعداد واحدهای ثبت شده حدود هفتصد واحد است که رقابت بین واحدها همیشه بوده است. ورود به بازار شیرینی را فقط به کسانی توصیه می کنم که حداقل بیست سال سابقه استادی دارند. به گفته او چالشی در شغل ما وجود ندارد، فرصت های زیادی وجود دارد به شرط این که از علم روز و مدل های جدید کسب و کار بهره ببریم.

خان سوم؛ بهبود تولید، بازاریابی فعال

اگر کار را شروع کردید، بدانید کلید موفقیت شما در استمرار توسعه محصولات است؛ محصولات را هم از نظر کیفیت و هم از نظر نوع، بهبود ببخشید. بازاریابی و تبلیغات را هم فراموش نکنید؛ درصدی از سود را به تبلیغات در رسانه های محلی و فضای مجازی، اختصاص بدهید، با مشتریان بالقوه مذاکره کنید و بازارهای خود را توسعه دهید. همزمان برای خود، چشم اندازهای بزرگ طراحی کنید؛ مثلا به ارسال محصول به شهرها و استان های همجوار یا حتی تولید محصولات صادراتی بیندیشید.

3 - فروشندگی؛ مسیر کم دردسر ورود

اگر ریسک پذیر نیستید یا این که به خاطر ناآشنایی با چم و خم کار، می ترسید به سرعت وارد تولید شوید، می توانید کار را با فروش شروع کنید. محله های مختلف شهر را بگردید و ببینید که کجا شیرینی فروشی کم است و مردم برای تهیه آن مجبورند مسافت زیادی طی کنند. اگر ناحیه مناسبی پیدا کردید، باید دنبال ارزیابی و تامین هزینه های اولیه باشید. هزینه های اولیه شیرینی فروشی، کمتر از تولید نیست؛ شما نیاز به انواع یخچال، دکور مناسب و اجاره یک مغازه مناسب دارید. برای تجهیز یک فضای 70 متری نیاز به بیش از 50 میلیون تومان سرمایه دارید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها