کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

قیمت خودروهای داخلی چگونه تعیین می شود؟

کدخبر:۴۰۷۶شنبه، ۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲:۵۰۶۱۵۸ بازدید

داستان حمایت دولت ها از خودروسازان از این صنعت، صنعتی لوس و ننر ساخته است. در این میان تنها چیزی که در این صنعت تغییر کرده ، نحوه قیمت گذاری خودروها بوده است که البته به حال مشتریان چندان فرقی نداشته است.

سال 93 درحالی آغاز شده است که خودرو در سال گذشته همواره محل بحث و جدل بود. با روی کار آمدن دولت جدید، جاده مخصوصی ها بیش از گشذته خوشحال شدند و علت این خوشحالی چیزی نبود جز انتصاب صنعتی روحانی. خودروسازان مطمئن بودند که وزیر جدید دولت روحانی همواره پشت آنهاست و این را می شد از مصاحبه های تلویزیونی وزیر و حمایت او از افزایش قیمت خودرو فهمید. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بارها اعلام کرده بود که «کاهش قیمت خودرو امکان‌پذیر نخواهد بود». و این همان لقمه چرب باب دندان گرد خودروسازان ایران بود.

همه چیز از افول دوران طلایی خودروسازان آغاز شد. افت تولید خودروسازان از ابتدای سال ۱۳۹۱ و درست بعد از شکستن رکورد تولید (بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه) توسط آنها در سال ۱۳۹۰ کلید خورد. رشد قیمت‌ها در بازار خودرو همانند گردباد مسیر کاهش قیمت ها را در هم می ریخت و پیش می رفت. آغاز این روند به دولت قبل باز می گردد و در آن زمان مسئولان وقت توانستند چاره ای برای این گردباد قیمتی بیندیشند. حتی تحریم خودرو توسط مشتریان ایرانی نیز نتوانست قیمت ها را در این بازار کاهش باعث سایه افکندن رکود بر این بازار شد. 

خودروسازان هم که در مرز ورشکستگی قرار گرفته بودند، برای خروج بازار از رکود حاضر به کاهش قیمت ها نبودند. افزایش قیمت‌ها در دولت یازدهم نیز در حالی ادامه دارد که چندی پیش نعمت زاده گفته بود برای سال جدید افزایش قیمت نخواهیم داشت و از سویی دیگر دبیر انجمن خودروسازان گفته بود که برای سال جدید افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی خودرو را در نظر گرفته است.

دندان طمع خودروسازان هرسال با تشدید انحصار تولید و سخت گیری واردات گردتر شده است و در این میان نارضایتی مشتریان هیچ تاثیری بر تغییر رویه آنها نداشته است. داستان حمایت دولت ها از خودروسازان از این صنعت، صنعتی لوس و ننر ساخته است. در این میان تنها چیزی که در این صنعت تغییر کرده ، نحوه قیمت گذاری خودروها بوده است که البته به حال مشتریان چندان فرقی نداشته است.

دردولت هاشمی رفسنجانی بحث سازندگی پس از جنگ بهانه خوبی بود برای حمایت از خودروسازان. هاشمی تصمیم گرفته بود تا صنعت کشور را به دو قسمت تقسیم و هر قسمت را به اشخاص مختلفی بسپرد. «وزارت صنایع» که به دست محمدرضا نعمت زاده سپرده شد و «وزارت صنایع سنگین» که هادی نژادحسینیان سکاندارش بود. صنعت خودروسازی زیر مجموعه وزارت صنایع سنگین قرار داشت که از قضا در آن زمان این صنعت به رانت های شدیدی نیز دچار شده بود. همین موضوع سبب شد که از سال ۱۳۷۳ شیوه قیمت گذاری به صورت قیمت گذاری آزاد و قیمت ها در حاشیه بازار تعیین شود؛ این شیوه قیمت گذاری تا سال ۷۶ ادامه داشت.

آن طور که نژادحسینیان در یکی از مصاحبه های خود گفته است تعیین قیمت ها بر اساس حاشیه بازار، با هماهنگی شخص هاشمی رفسنجانی انجام شده بود. نژادحسینیان از آن دوران، اینگونه روایت می کند؛ «یکی از بزرگترین مشکلات ما در آن دوران، قیمت خودرو و اختلاف شدید نرخ کارخانه و بازار آن بود. مثلا طرف پیکان را ۱۸۰ هزار تومان از کارخانه تحویل می گرفت و اگر خیلی آدم خوبی بود، بلافاصله آن را یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان می فروخت. من وقتی اوضاع را این طور دیدم، به آقای هاشمی پیشنهاد دادم که چند نفر از خودرو فروشان خوب پایتخت (سمت سه راه سیروس) را انتخاب کنیم و روزی مثلا پنج تا رنو ۵ به آنها بدهیم، منتها با قیمتی مثلا ۳۰ هزار تومان زیر بازار. به هر کدام هم بیست سی هزار تومان می دادیم که نوسان قیمت خودرو ربطی به آنها نداشته باشد، چون فروشندگان خودرو برعکس عمل می کردند و می گفتند اگر رنو ۵ را مثلا یک میلیون و صد وهشتاد هزار تومان می خریم، پس باید یک میلیون و دویست هزار تومان بفروشیم، ولی ما گفتیم که آنها یک میلیون و صد و پنجاه هزار تومان بفروشند تا قیمت خودرو پایین بیاید.

آقای هاشمی گفت سر و صدایش را در نیاور و برو انجام بده. ما هم این کار را کردیم و خوشبختانه جواب داد، به نحوی که در عرض مدت نسبتا کوتاهی قیمت رنو ۵ حدود ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافت. در واقع ما روش فروش خودرو را عوض کردیم و گفتیم خودروسازان محصولاتشان را به قیمت آزاد بفروشند، اما ما به التفاوت آن با نرخ کارخانه، بین آنها و سازمان حمایت تقسیم شود. با این کار، مشکل قیمت گذاری حل شد.»

با روی کار آمدن دولت اصلاحات، اسحاق جهانگیری مسئولیت هدایت وزارت صنعت را عهده دار شد. او که اکنون در سمت معاونت رییس جمهور مشغول به کار است، در آن زمان تصمیم گرفت تا کمیته ای را با نام «کمیته قیمت گذاری خودرو» بنا کند. کار این کمیته این بود که قیمت کارخانه ای خودروها را متناسب با حاشیه بازار تعیین کند و به دنبال همین طرح دلالان جای خود را در بازار خودرو از دست دادند. چرا که به دلیل نزدیک بودن قیمت بازار و کارخانه، عملا پولی نصیب دلالان نمی شد.

محمود احمدی نژاد، وقتی رییس جمهور شد تنها یک سیاست را دنبال می کرد و آن هم تثبیت قیمت ها بود؛ سیاستی که منتقدان زیادی داشت و اکثریت اقتصاددانان بر این باور بودند که این طرح شکست خواهد خورد. صنعت خودرو هم از این موضوع مستثنی نبود. در روزهایی که علیرضا طهماسبی به ساختمان وزارت صنایع آمد، کمیته خودروسازی هنوز پای بر جا بود اما عدم تمایل وی به شرکت در جلسات آن، عملا روند کار کمیته را متوقف کرده بود و این کمیته اختیاری در قیمت گذاری ها نداشت. طهماسبی که طرفدار سرسخت «تثبیت قیمت» بود، با تشکیل ندادن کمیته خودرو، عملا تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار را پس از حدود ۱۰ سال، لغو کرد و فرصت افزایش قیمت را از خودروسازان گرفت. 

این روند حتی در زمان پس از طهماسبی یعنی دوران وزارت محرابیان ادامه داشت. با این حال تثبیت قیمت ها در بخش خودروسازی مانند تمام بخش های اقتصادی کشور چندان دوامی نیاورد و پس از ۲سال، در سال ۱۳۸۶، روند صعودی قیمت خودروها آغاز شد. اختلاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار بار دیگر باعث جان گرفتن فعالیت دلال های بازار خودرو شد.

در سال ۹۰، دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی با یکدیگر ادغام شدند و کار اداره این وزارتخانه به مهدی غضنفری سپرده شد. در آن زمان غضنفری در اولین اقدام کمیته قیمت گذاری خودرو را احیا کرد و گرفت تا قیمت گذاری خودروها را به کمیته خودرو محول کند. قرار شد هرگونه قیمت گذاری با نظارت با حضور و نظارت نماینده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام شود.

در اصل سازمان حمایت مسوول قیمت گذاری به حساب می آمد. شیوه کار نیز به صورتی بود که قیمت گذاری قیمت خودروهای بالاتر از ۴۰میلیون در حاشیه بازار و قیمت گذاری خودروهای کمتر از این مبلغ نیز توسط کمیته خودرو انجام می شد. درنهایت در اسفندماه سال ۹۰، با افزایش ۶درصدی قیمت خودروها در جلسه کمیته خودرو موافقت شد. علیرغم این موضوع باز هم خودروسازان مدعی بودند که زیان ده هستند و باز هم تقاضای افزایش قیمت داشتند. نوسانات ارزی سال ۹۱ به آنها کمک کرد تا بتوانند ادعای خود را مبنی بر زیان ده بودن ثابت کنند. سرانجام در کشاکش تنش ها بین خودروسازان و دولت، کمیته خودرو در اسفند سال ۹۱ منحل و وظیفه قیمت گذاری به جمشید پژویان یا همان شورای رقابت سپرده شد. 

آن طور که غضنفری در اظهارات اخیر خود عنوان کرده، دولت می خواسته با آزادسازی قیمت خودرو، بازار را کنترل کند که البته توسط محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق، این مصوبه (آزادسازی) لغو شد. با لغو آزادسازی، این بار شورای رقابت وارد میدان شد، شورایی که البته غضنفری هیچ گاه موافق آن نبود و بعدها جدال لفظی شدیدی بین او و رییس شورای رقابت رخ داد.

در دولت تدبیر و امید، مردان صنعت کابینه از نزدیکان دولت سازندگی هستند به طوریکه نعمت زاده وزیر همان دولت اکنون راهبری خودروسازان برای قیمت گذاری را برعهده گرفته است. به نظر می رسد وزارتخانه او تصمیم دارد تا شیوه قیمت گذاری ۲۰سال پیش را دوباره احیا کند. 

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

Z: 1393/1/911:49:43،
166
26
تو را به خدا قسمتان می دهم در سال جدید معلوم کنید:
که بالاخره پراید کیلویی چند؟
حميد: 1393/1/912:37:33،
84
25
توی این مملکت سابقه نداره چیزی ارزون بشه فقط دعا کنید قیمت ها ثابت بشه همین
شهرام: 1393/1/916:11:00،
72
15
نتیجه بازار انحصاری همینه؟
باید تعرفه های گمرکی خودروهای وارداتی بطور کامل برداشته بشه تا با ایجاد یک بازار رقابتی، شرکتهای تولید کننده داخلی ،هم کیفیت و هم قیمت خود را با شرایط جدید بازار وفق بدهند
مجتبی: 1393/1/922:17:11،
43
16
آقای رفسنجانی!دیگه با دوستان چکارا کردین که صداشو در نیاوردین؟
حسین: 1393/1/911:55:35،
128
26
سلام
دوستان فقط اعتراض اینجوری نباید باشه که نخریم باید به صفحات دولتی ها و سایتهای دولت رفت و اعتراض کرد اگه زیاد باشیم شاید یه تغییری شد شاید
علي: 1393/1/912:06:38،
138
21
واردات خودرو بدون گمرك مثل مناطق آزاد باشه
Fransec: 1393/1/914:51:29،
40
78
سلام
اقا گیریم که تعرفه 0درصد شد!
ماشینایی که میاریم تقریبا 25 هزار دلاری ( البته ارزونش ها ) با دلار 3 تومنی میشه 75 م که اونم تو ملکت خودمون هس دیگه!
همون سمند 30 م میشه 10 هزار دلار! که با این قیمت ماشین نمیدن
ما ایرانیا کلا راحت طلب و .... هستیم
البته شرمنده ها ولی واقعیته
مشکل ماشین نیس که موشکل خودمونیم! اقا تو مملکت باید کار کرد .نه اینکه نشست و گفت فلان چیز و ارزون کنید
حميد: 1393/1/917:46:50،
61
20
MAZDA2 1.5 13,500
Hyundai I 20 12.000

یعنی مدل پایه اینا بیاد میشه 36 تا 40 میلیون
به نظر شما این قیمت نمیصرفه ی ماشین با کیفیت خارجی سوار میشی که هم مصرف سوخت خوب داره و هم .....
ننتاذد: 1393/1/917:56:33،
61
21
تابغه اولاً تویوتا و هیوندا و ... کلی ماشین 12 هزار دلاری دارن
ثانیاً وقتی i20 v, رو وقتی بتونی 36 میلیون بخری دیگه مجالی برای فرغونهای داخلی نمی مونه
هادی: 1393/1/912:10:29،
61
19
اصلا نگران نباشد پراید با این روند افزایش میشد کیلوی 40 میلیون تومان
علی: 1393/1/912:18:41،
85
17
میدونی تیبا تومصر 13 میلیون اونوقت ما بدبخت باید 22 میلیون پول واسش بدیم
یک جهان سومی: 1393/1/915:13:33،
67
20
کلا ما همه چیز را ارزانتر صادر میکنیم ... خودرو ارزان - زعفران ارزان - پسته ارزان و ... بعضیها میدونند اگر اینها ارزان به دست ملت برسه لنگ و لگد می اندازند مثل 40 سال قبل . ادمین عزیز لطفا منتشر کن
کشور بی روح وشادی: 1393/1/912:24:58،
71
24
تو خیابونای ایران که راه میری حالت بهم میخوره از این همه ماشین زشت تکراری بی کیفیت مثل پیکان وپراید وپژو ان هم با دو سه رنگ ! تو بد ترین کشورای فقیر دور و بر وبدون نفت وگاز کلی ماشین خارجی وتنوع داریم وبیشتر این مثله هم از دوران هاشمی و امثال هاشمی ومافیای خودرو سازی ناشی میشه مگه ما چی از مردم ترکیه وارمنستان کم داریم؟ ایران خودرو وسایپا تمام خصوصی کنید وخلاص ودست از حمایت این دو زالو بردارین !
حسین: 1393/1/912:25:45،
96
40
من یه ماه پیش کربلا بودم.جای همه دوستان خالی زیارت خوبی بود. 90 درصد ماشیناشون امریکای بود.چند تایی هم پراید و سمند اونجا دیدم که تاکسی بودن قیمت پرادو ازشون پرسیدم گفتن 900 دلار خریدن باورم نمیشد با این قیمت میدن به اونا ولی به ما میدن این قیمت چقدر ظلمه واقعا
پاسخ به حسین: 1393/1/914:10:21،
39
32
اولا نخرید درضمن چرا الکی یه چیزی میگی یا کربلایی که تو رفتی کربلا نیست یا دروغ میگی . عزیز من اونجا پراید 5000دلار به بالاست خواهشا اطلاعات غلط ندید
ايمان: 1393/1/914:20:56،
29
20
داداش قيمت پرادو 900 دلار بوده!!! يا منظورت پرايده؟!
محمد رضا: 1393/1/915:18:48،
35
18
زیارت قبول
اشتباه میکنی دوست عزیز شولت هایی که مشاهده میکنی همه بعد از توقف صادرات ایران به عراق وارد شده و همه هم ساخت چین هستش و کلاس خودرو هم در حد پرایده
البته این دلیل نمی شه که ایرانی حق داشتن وسیله جدید و به روز رو با کیفیت مناسب نداشته باشه.
Saeed: 1393/1/912:34:08،
70
20
تا كى خيانت به توليد واقتصاد اين مملكت، سوبسيد و تعرفه ها رو برداريد، و بگذاريد فقط ايتم هاى اقتصادى از جمله كيفيت كالا و مديريت منابع و صرفه جوى و كاهش ريخت وپاش در هزينه هاى توليد قيمت تمام شده را تعين كند، طبعا اين قيمت با واردات آزاد و رقابت با ساير كارخانه ها امكان پذير است،
رضا: 1393/1/912:40:26،
47
20
این آدما انقد قیمت رو بالا میبرن که دهنه آدمای کم درآمد سرویس بشه و هیچکس حتی یه پراید فکسنی رو هم نتونه بخره
فکره منو تو نیستن
mohamad reza: 1393/1/913:01:04،
51
69
من یک ساله میخام ماشین بگیرم ولی هر روز به این بهانه که ماشین میخاد بیاد پایین نگرفتم و هر روز هم با افزایش قیمت روبه رو هستیم ازمن نصحیت هر کس میتونه ماشین بگیره کوتاهی نکنه ماشین 100 درصد گرون میشه میگید نه ببینید حالا...........
انصاف : 1393/1/914:03:02،
33
17
تمام قیمت گذاری ها سوریه ! طوری جزئیات اسناد و مدارک (لوازم ، دستمزد و . . . . ) رو درست میکنن و ارائه میدن که آدم باورش میشه واقعا این ماشین اینقدر تموم میشه ، ولی اون چبزی که اصل قضیه است اینه که بایستی طوری اسناد رو ارائه بدن که به حقوق ماهی 15 میلیون تومن مدیران و پاداش 70 میلیونی آخر سال منتصبین خدشه ای وارد نشه !
Z: 1393/1/1001:57:29،
29
19
انصاف جان
اون كشور سوريه است كه مردمش از ما بيچاره ترند.
اما قيمتها صوري هستند
انصاف : 1393/1/914:13:29،
28
17
تمام قیمت گذاری ها سوریه ! طوری جزئیات اسناد و مدارک (لوازم ، دستمزد و . . . . ) رو درست میکنن و ارائه میدن که آدم باورش میشه واقعا این ماشین اینقدر تموم میشه ، ولی اون چبزی که اصل قضیه است اینه که بایستی طوری اسناد رو ارائه بدن که به حقوق ماهی 15 میلیون تومن مدیران و پاداش 70 میلیونی آخر سال منتصبین خدشه ای وارد نشه !
ایرانی فهمیده: 1393/1/916:24:15،
36
17
پسر دایی عزیزم مهندس یکی از بخشهای ایران خودرو هست.
ازش پرسیدم میگه همه قطعات آشغال ماشین ها رو از شرکت دانگ فنگ چین وارد میکنن.!
حالا برید از چیران خودرو لگن بخرید!!!!!!
یک جهان سومی: 1393/1/916:43:50،
38
49
من اصلا اهل دروغ نیستم . چند سال پیش در راه نیشابور به مشهد سوار ماشین یکی از مهندسین ایران خودرو بینالود بودم . میگفت کل هزینه تولید پارس 6 میلیون میشه که آنزمان به مردم 16 میلیون میفروختند ... حالا خودتون حساب کنید
حميد: 1393/1/920:30:46،
29
17
من داشتم
مدل 89 مشکی متالیک E2 LP فروختمش خرداد سال پیش به 23800 الان دیگه فکر نکنم بشه توی این رنج قیمت ال 90 فول پیدا کرد
حق و صبر: 1393/1/922:08:36،
33
15
همین بلا رو می خواستن سر بازار محصولات الکترونیکی هم بیارن که خداروشکر نشد!!
همه به یاد داریم که سال 85 مثلا برای حمایت از تولید تلفن همراه داخلی (صاایران و امثالش) قیمت گوشی های همراه 2 برابر شد یهو
اگه اونم مثل خودرو انحصاری میشد الان مجبور بودیم گالاکسی اس 4 رو 6 ملیون بخریم!!
جواب همه سوال ها و بدبختی ها یک کلمس: رفع انحصار!!
وحید ss: 1393/1/1000:57:39،
36
17
مهم نیست خودرو چه جوری قیمت گذاری بشه ,
اونقدر تبصره و وصله بهش میزنند تا قیمتش دوبله بشه






























فرهاد: 1393/1/1010:04:10،
32
22
آقا ما اصلا تو خودروسازي مزيت اقتصادي نداريم آقا صنعت خودروسازي ما هنوز بعد 40 سال يك ماشين به درد بخور نتونسته درست كنه مزيت اصلي اقتصاد ما تو كشاورزيه اگه اين حمايتي كه از فرغون سازان شده از كشاورزي اين مملكت ميشد الان تو صادرات محصولات غذايي ابرقدرتي بوديم واسه خودمون آقا زوري كه نيست خودروسازي به درد ما نخورده و نميخوره حمايت از يه صنعت پوسيده به درد نخور رانت خوار به چه قيمتي ؟
خودشم: 1393/1/1104:49:38،
21
16
کشاورزی معدن نفت و گاز! ما دقیقا اینارو خراب میکنیم میریم سراغ بقیه
saber: 1393/1/1011:44:12،
58
14
بازار راانحصاری کرده وخون مردم را شیشه کرده اند-اگه راست میگن گمرک ماشینهای وارداتی را بردارن ببینیم کسی بانصف قیمت این ماشینهای لکنتی ساخت داخل رامیگیره یانه ؟
اسفرجونی: 1393/1/1012:13:17،
25
19
واقعاً متأسفم فقط شعار میدیم چند سال پیش یکی از مسؤولان وقت ایران خود رو اظهار کرد اگه ما پیکان بدون در هم درست کنیم مردم می خرند .چه توقعی داریم که کیفیت و قیمت محصولات این دو شرکت خود روسازی منطقی بشه. در هرجای دنیا بود مردم با نخریدن خودرو در این شرکت ها را تخته می کردند.
علیرضا: 1393/1/1023:28:33،
74
17
من موندم با حقوق ماهی 600 هزار تومان باید چند سال کار کرد تا یه ماشین خرید.اونم با تورم الان،تو ایران با این وضع درامد ،بیخیال ماشین ....،اتوبوس BRT رو عشقه
خودشم: 1393/1/1104:48:18،
29
19
پول اینترنت داری بدی پول روزنامه نداری بخری بگردی؟؟
عباس: 1393/2/309:20:20،
44
50
خوشا آنان که ایران خودرو یارشان بی/ که سمند و پژو دلدارشان بی...!
عباس: 1393/2/309:30:08،
71
14
ره ایران خودرو و سایپا کدام است که هر دو بر من بی ماشین حرام است...
علی: 1393/2/521:18:30،
19
18
جدیدا همه دورو بر من میگن : پراید رسید به زانتیا آقا بیا آقا بیا

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل
آژانش مسافرتی سارویه تور

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - مهر 96
شرایط فروش فوری محصولات ایران خودرو منتشر شد - مهر 96
در محدوده 190 میلیون تومان در بازار ایران; کیا کانزا یا هیوندای گرنجور؟
پیش‌فروش ویژه هایما S5 توربوشارژ اتوماتیک برای اولین بار در ایران/ شهریور و مهر 96
ارزانترین شاسی‌بلند ولوو با نام Xc40 به ایران خواهد آمد + قیمت
رونمایی از کراس‌اوور جدید ایران‌خودرو با قیمت 75 میلیون تومان/ تصاویر
قیمت جدید مزدا3 تیپ 4 از سوی گروه بهمن اعلام شد/ مهر 96
قیمت جدید محصولات هیوندای شرکت کرمان موتور اعلام گردید - مهر 96
واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی آزاد شد؟
شرایط جدید فروش نقدی و اقساطی خودروهای شاسی‌بلند شرکت ایران خودرو – مهر 96
شرايط فروش فوری خودروی پژو 207 اتوماتيك جديد به مناسبت هفته دفاع مقدس - مهر 96
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی ایران خودرو به مناسبت هفته دفاع مقدس – مهر 96
اولین دستگاه از پژو 3008 وارد ایران شد + تصاویر
تصاویری از خودروی جدید هایما S5 توربو; آغاز فروش از 2 مهرماه
آیفون 8 و آیفون 8 پلاس وارد بازار ایران شدند + جدول قیمت
آسایشگاه خیریه
40 نما
تورآنتالیا
قاصدک
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار