کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیات جدید از بازرسی های سرزده آژانس از ایران


کد خبر : ۴۰۶۴۱دوشنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۱:۰۹۳۸۲ بازدید

شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ با استناد به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد: «در قیاس با پنج سال گذشته، میزان بازرسی های آژانس از ...

شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ با استناد به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد: «در قیاس با پنج سال گذشته، میزان بازرسی های آژانس از ایران دو برابر شده و از زمان حصول برجام (سال 1394)، 25 بار بازرسی سرزده از تاسیسات ایران انجام شده است.»

به گزارش فارس و ایسنا در گزارش بلومبرگ تصریح شده است: «ایران در هر ماه، تقریبا دو بازرسی ناگهانی هسته ای را تجربه کرده است و در قیاس با پنج سال گذشته، میزان کلی بازرسی ها از تاسیسات هسته ای این کشور دو برابر شده است؛ این موضوع ارزش توافق آمریکا و متحدانش در سال 2015(توافق برجام) برای خلع سلاح هسته ای ایران را نشان می دهد. این ارقام، شاید به رفع تردیدها درباره کارآمدی برجام کمک کند.» این در حالی است که دولت ترامپ به بهانه این که بازرسی های آژانس از ایران کامل نیست سعی در برهم زدن برجام دارد. براساس این گزارش «بازرسان آژانس ظرف 12 ماه از زمان اجرایی شدن توافق هسته ای در اوایل سال 2016، 402 بازدید از مراکز هسته ای و 25 بار بازرسی سرزده انجام دادند.»

بلومبرگ تاکید کرده است: «یکی از قوی ترین ابزارهای آژانس، "دسترسی تکمیلی" یا به اصطلاح بازرسی های سرزده است که در آن در مدت زمان کوتاهی دسترسی به سایت‎ های هسته ای و دیگر تاسیسات فراهم می شود و این موضوع قبل از توافق هسته ای(برجام)، جزو گزینه های در دسترس آژانس بین المللی انرژی اتمی نبود. در حداقل 5 سال گذشته، این 25 بار بازرسی سرزده ای که در سال گذشته در ایران انجام شد، بیشتر از بازرسی از هر کشور دیگری بوده است.» آندریاس پرسبو، مدیر اجرایی ورتیک که یک سازمان تحقیقی مستقر در لندن در موضوعات مربوط به سیاست گذاری هسته ای است، گفته «برجام تلاش بازرسی در ایران را تشدید بخشیده است و همه تاسیسات اعلام شده این کشور را تحت مقررات بین المللی امور پادمان قرار داد و رشد توانمندی های هسته ای ایران را متوقف کرد . این سطح افزایش یافته از شفاف سازی، به نفع همه از جمله آمریکاست».



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها