کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طرح جدید اطراف حرم رضوی قربانی بی پولی


کد خبر : ۴۰۵۴۹یکشنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲:۰۹۱۹۴۶ بازدید

با ابلاغ بازنگری طرح اطراف حرم مطهر و ابطال طرح قبلی ، اعضای شورای شهر مشهد گلایه هایی را درباره چگونگی تامین منابع مالی اجرای طرح ...
طرح جدید اطراف حرم رضوی قربانی بی پولیطرح جدید اطراف حرم رضوی قربانی بی پولی

خراسان- با ابلاغ بازنگری طرح اطراف حرم مطهر و ابطال طرح قبلی ، اعضای شورای شهر مشهد گلایه هایی را درباره چگونگی تامین منابع مالی اجرای طرح با توجه به کاهش تراکم و سرانه های تجاری و اقامتی مطرح کردند.

سفر هفته گذشته وزیر راه و معاون وی به مشهد فرصتی را ایجاد کرد تا اعضای شورای شهر و همچنین استاندار خراسان رضوی در جلسه مشترک دیدگاه  های خود را مطرح کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، «محمد رضا حیدری» رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در نشست اعضای شورا با معاون وزیر راه اظهارکرد: مدیریت دوگانه شرکت عمران و مسکن سازان و شهرداری ثامن باید سامان دهی و کارگروه بررسی مسائل بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تشکیل شود. وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای شهرسازی مبنی بر تغییر طرح نوسازی و به سازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، گفت: در این زمینه مکاتباتی با دستگاه مربوط انجام شد تا نظرات شورای شهر مشهد نیز برای این مهم دریافت شود که متاسفانه نتیجه و خروجی مناسبی به همراه نداشت.

حیدری مصوبات اخیر شورای عالی شهرسازی را دارای تبعات مختلفی دانست و گفت: برای تصمیم گیری مناسب در این باره باید کارگروهی تشکیل شود تا موضوع طرح نوسازی و به سازی بافت پیرامونی حرم مطهر و دیگر مسائل مربوط را بررسی کند.  همچنین در ادامه این نشست «احمدنوروزی» رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد نیز گفت: توقف دو ساله اجرای طرح نوسازی و به سازی پیرامونی حرم، آفت است و قابل اجرا نیست. نوروزی با اشاره به طرح نوسازی و به سازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، گفت: طرح ابلاغی پیشین ایراداتی دارد و بهبود این طرح سازنده است؛ اگر اقدامات اخیری که در این زمینه انجام شده است مبتنی بر اصولی باشد که وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی های اخیر خود به آن اشاره کرده است ، بسیار خوب خواهد بود.

وی با بیان این که بحث شهروند مداری و حقوق شهروندی در طرح نوسازی و به سازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی مورد بی توجهی قرار گرفته است، افزود: در کنار این مسائل، مباحث اقتصادی طرح باید درنظر گرفته شود و این که دارای تحقق پذیری است یا خیر. نوروزی در ادامه تصریح کرد: اگر بنا باشد تغییراتی در تراکم ساختمان ها و ره باغ های اطراف حرم مطهر ایجاد و اعمال شود، طرح جدید نوسازی و به سازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی هزار و 120 میلیارد تومان هزینه به مجموعه شهرداری تحمیل می کند. تعیین راهبردها مشکلی ندارد اما وقتی قرار است گزینه ای مغایر با راهبردها اجرایی شود، باید راه تامین هزینه ها نیز در نظر گرفته شود.

برای مهم ترین نقطه مشهد از ساکنان نظرخواهی نشده است

«سید مسعود ریاضی» عضو شورای شهر مشهد نیز در ادامه این نشست گفت: باید به هویت تاریخی و میراثی منطقه ثامن توجه شود ولی در این زمینه شرایط مالی شهرداری نیز باید مورد توجه قرار گیرد. «حسینی پویا» رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز با بیان این که هر دو طرح جدید و قدیم نوسازی و به سازی بافت پیرامونی حرم رضوی با ایراداتی روبه روست، تصریح کرد: نظرات کدام یک از مقامات محلی اعم از شهرداری، شورای شهر و آستان قدس در طرح جدید نوسازی این بافت مورد استفاده قرار گرفته است؟ برای مهم ترین نقطه مشهد از مرکز تصمیم گرفته می شود ولی هیچ نظرخواهی از خود ساکنان و مدیران شهر نشده است.

همچنین در ادامه این نشست «رضا شیران خراسانی» نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: شورای شهر باید در تصمیم گیری های شهری دخیل باشد و نمی توان از تهران برای بافت پیرامونی حرم مطهر تصمیم گرفت.  در این جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی از آمادگی این وزارتخانه برای برطرف کردن مسائل شهری مشهد بر اساس اولویت بندی ارائه شده توسط شورا خبرداد و افزود: تعامل دولت با شورا بحث جدی است که در سال های اخیر این تعامل به مرز صفر نزدیک شده بود. این انفکاک، جز صدمه برای شهر و برنامه های شهری خروجی دیگری نداشته است.

«محمدسعید ایزدی» با اشاره به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی گفت: از سال 75 با این طرح درگیر هستیم و وزارت راه و شهرسازی به دنبال اصلاح رویکرد های طرح بوده است که قابلیت اجرایی هم داشته باشد. وی با بیان این که طرح مصوب بافت پیرامونی در سال 73 به امضای بالاترین مقامات کشور رسید ولی شهرداری مدعی عدم امکان اجرای این طرح بود، اظهارکرد: این طرح به دنبال ایجاد یک فضای اشتراکی بین سه رکن طرح و کاهش میزان مداخله بخش های دولتی به میزان 23 درصد بود و بقیه طرح باید به بخش خصوصی و مردم واگذار می شد. ایزدی با بیان این که در سند سال 83، میزان مداخله بخش های دولتی به 55 درصد افزایش یافت، خاطرنشان کرد: این طرح اجرا شد و امروز صحبت از پیشرفت 55 درصدی این پروژه است.

وی گفت: آن چه تا به امروز مورد تجدید نظر واقع شده، راهبرد های طرح بوده و هیچ سندی جایگزین اسناد پیشین نشده است. همه معتقدیم طرح ملاک عمل باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و عملیاتی باشد و قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد. ایزدی با بیان این که بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی مملو از ارزش های معنوی و ملموس است که در طرح های قبل به آن توجه نشده است، افزود: بخش میراث فرهنگی جزئی از این ارزش هاست که باید لحاظ شود و در سند جدید مورد توجه قرار گرفته است. ایزدی گفت: وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد تا همه مسائل شهری مشهد را به ترتیبی که شورای شهر اولویت بندی می کند، برطرف سازد. وی با اشاره به همکاری و همراهی نکردن شورای چهارم شهر مشهد با وزارت راه و شهرسازی، تصریح کرد: نگاه به مقتضیات محلی امری ضروری است و اگر این گونه نباشد، منتج به ناکارآمدی می شود.

وعده بازنگری مشروط وزیر

همچنین وزیر راه و شهر سازی در جلسه ستاد باز آفرینی استان درباره طرح اطراف حرم مطهر رضوی گفت: فکر نمی کنم این طرح که حدود 25 سال از عمرآن می گذرد،افتخاری ایجاد کرده باشد، فکر می کنم راهبرد مداخله حداکثر جواب نداد وهزینه زیادی ایجاد کرد .

آخوندی با بیان این که فکر می کردیم یک کاغذ سفید است اما تاریخ بشر این جاست، ادامه داد: دو راهبرد کلی دارم، باید این بافت را با پیرامون نگاه کنیم و نمی توانیم این دو را از یکدیگرجدا کنیم باید ببینیم چگونه می خواهیم این دو را به یکدیگر دوخت و دوزکنیم، 3 سطح حلقه حرم مطهر، میانی و حلقه دورتر وجود دارد که باید پیوستگی و پیوند بین آن ها وجود داشته باشد. وی تاکید کرد: دیگر این که در جاهایی که می شود مداخله را کاهش دهیم چون مداخله حداکثری وضعیت فعلی می شود که از نظر فرهنگی قابل دفاع نیست. با توجه به بافت هایی که تخریب شده است باید اشتهای تخریب را کاهش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره درخواست بازنگری درطرح جدید گفت: اگر نیاز باشد بازهم بازنگری می کنیم اما اگر تصور این است که بازنگری کنیم که مداخله داشته باشیم و تراکم بفروشیم نه. همچنین استاندار خراسان رضوی با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در زمینه بازنگری طرح بافت اطراف حرم و ابلاغ ابطال طرح قدیم گفت: اوایل این ماه با شورای عالی مکاتبه کردیم که این تصمیم موردبازنگری و اصلاح قرار گیرد چرا که با واقعیت های موجود قابل اجرا نیست. رشیدیان با بیان این که برخی می گویند ساختار قدیمی بافت اطراف حرم را تغییر ندهیم و برخی می گویند تخریب کنیم، گفت: بهترین امراعتدال است و باید هماهنگی بین بافت پیرامون و حرم مطهر وجودداشته باشد .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها