کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمریکا در لبه پرتگاه؟


کد خبر : ۴۰۴۸۲جمعه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴:۵۵۱۷۹۸ بازدید

در روزهای اخیر کارشناسان امریکایی بار دیگر به دولت ترامپ برای مقابله با برجام هشدار دادند و اعلام کردند تایید آژانس از برجام به معنای کاهش اعتبار ...
آمریکا در لبه پرتگاه؟آمریکا در لبه پرتگاه؟

در روزهای اخیر کارشناسان امریکایی بار دیگر به دولت ترامپ برای مقابله با برجام هشدار دادند و اعلام کردند تایید آژانس از برجام به معنای کاهش اعتبار موضع‌گیری‌های امریکا در مجامع بین‌المللی است که ادامه آن می‌تواند به انزوای بیشتر دولت امریکا بینجامد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از صمت، بازتاب گسترده تایید فعالیت هسته‌ای ایران در رسانه‌های جهان باعث شد خطری که پیش از این از سوی کارشناسان برای دولت امریکا اعلام شده بود احساس شود و به نوعی پاسخی به سفر «نیکی هیلی» نماینده امریکا در سازمان ملل به وین باشد که هفته گذشته تلاش کرد تا ضمن رایزنی با مقام‌های آژانس، زمینه‌های لازم را برای تاثیرگذاری بر گزارش آژانس و همچنین، بهانه لازم را برای کاخ سفید در اعلام نقض برجام از سوی ایران فراهم کند. امریکایی‌ها که به زمان تایید ۹۰ روزه سوم برجام رسیده بودند نیازمند همسو کردن مجامع بین‌المللی با خود بودند که این طرح آنها با شکست مواجه شد.

ریچارد نفیو، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای امریکا در صفحه توییتر خود به گزارش اخیر آژانس درباره پایبندی ایران به برجام واکنش نشان داده و نوشته است یکی از جنبه‌های غم‌انگیز این وضعیت اینجاست که امریکا در ۱۵ سال گذشته تلاش بسیاری برای ترمیم اعتبار خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر نهادها درباره اطلاعات هسته‌ای کرده است.  من یک دهه در بخشی از این تلاش‌ها مشارکت داشتم و باور کنید که بازیابی اعتبار در این مسائل بسیار دشوار و زمان‌بر بود. اینکه شاهد این باشیم که همه این زحمات بدون هیچ دلیلی به باد فنا می‌رود، ناراحت‌کننده است.

در همین زمینه رابرت هانتر، عضو پیشین گروه مشاوران امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه امریکا که به تازگی توسط رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه از سمت مشاور وزارت امور خارجه امریکا برکنار شده در گفت‌وگو با ایرنا ضمن تایید اثر منفی مخالفت ترامپ با برجام گفته دولت ترامپ باید گزارش آژانس را جدی بگیرد و بیش از این با اعتبار بین‌المللی امریکا بازی نکند. به گزارش ایرنا، هوا چون اینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در آخرین نشست خبری خود در پکن نیز با اشاره به انتشار گزارش آژانس درباره پایبندی ایران به تعهدات برجام اعلام کرد که تحقق این مهم نتیجه همکاری مناسب، درست و صحیح ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. دولت پکن از این گزارش استقبال می‌کند و تلاش‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌ستاید. وی ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌های ذی‌ربط با دقت به اجرای کامل مفاد برجام ادامه دهند. ما نیز همچنان از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهیم وظایف خود را در ارتباط با این موضوع به شکل حقیقی، بی‌طرفانه و حرفه‌ای انجام دهد.

انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث شده تا ادعای دولت ترامپ درباره نقض برجام توسط ایران زیرسوال برود و انزوای بیش از پیش کاخ سفید در میان متحدان اروپایی امریکا را در پی داشته باشد. امریکا در ماه‌های گذشته از هر اقدامی علیه ایران استفاده کرده بود و پیش از گزارش تاییدیه آژانس درباره توافق هسته‌ای ایران، وبسایت ورلدنت دیلی اعلام کرده بود که جان بولتون، نماینده پیشین امریکا در سازمان ملل به عنوان یکی از مشاوارن ترامپ برای باطل کردن توافق برجام اعلام کرده بود که در این طرح ترامپ باید پویشی برای اطلاع‌رسانی درباره نقض قوانین برجام توسط ایران تاسیس کند و در بخش دیگری از این طرح علاوه بر تاکید به صادر نکردن روادید برای شهروندان و اقشار مختلف ایرانی، اعلام شده که باید امریکا به صراحت از ملت کورد حمایت کند.

حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه درباره طرح اخیر«جان بولتون» نماینده پیشین امریکا در سازمان ملل به رادیو گفت‌وگو گفته است این طرح برای خروج واشنگتن از برجام ناشیانه، سطحی، کم‌عمق و غیرعملیاتی است. دوران جنگ سرد و ایام قبل از آن گذشته است که یک نفر در امریکا طرحی بدهد و بقیه در دیگر نقاط جهان چشم و گوش بسته ازآن طرح حمایت کنند. ریاست‌جمهوری ترامپ در امریکا مساوی با انزوای روزافزون این کشور است و اکنون می‌بینیم که تعداد قابل‌توجهی از کشورها از جمله کشورهای اروپایی با امریکا دچار مشکل و چالش شده‌اند. چراکه اگر آلمان و فرانسه را دو قدرت بزرگ در اروپا بدانیم این دو کشور در ماه‌های اخیر با چالش‌های جدی با امریکا روبه‌رو بودند، این چالش وقتی شروع شد که امریکایی‌ها به سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه روی آوردند. مثلا وقتی امریکایی‌ها اعلام کردند از پیمان پاریس خارج می‌شوند، صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری وقت فرانسه به شدت با این تصمیم امریکا مخالفت کردند و گفتند ما برای این پیمان هزینه زیادی پرداخت کرده‌ایم اما ترامپ به این سخنان گوش نداد و اقدام خود را انجام داد. این موضوع باعث شد که خشم اروپایی‌ها برانگیخته شود و آنها اعلام کردند ما با قدرت بیشتری این پیمان را ادامه می‌دهیم.

یا وقتی امریکایی‌ها روسیه را تحریم کردند، خانم مرکل گفت ما در اروپا با اعمال این تحریم‌ها در زمینه انرژی دچار مشکل می‌شویم و با این تصمیم واشنگتن مخالفت کردند. امروز نیز طرحی که آقای بولتون ارائه داده طرحی ناشیانه، سطحی، کم‌عمق و غیرعملیاتی است و طبیعی است که دیگر کشورهای ۵+۱ که دو سال کم و بیش برای برجام مذاکره کردند چنین طرح‌هایی را نپذیرند و برای‌شان قابل قبول نباشد که بعد از دو سال مذاکرات، یک آقایی از آن طرف دنیا بلند شود و طرح‌های اینچنینی دهد. اصل موضوع این است که آنها در زمینه مخالفت با برجام به دنبال چند موضوع هستند ازجمله اینکه لابی صهیونیست‌ها را راضی نگه دارند و بگویند ما مخالف برجام هستیم و آن را اعلام کرده‌ایم، از طرف دیگر با انجام اقدامات بازدارنده مانع همکاری اروپایی‌ها با ایران شوند که متاسفانه در این زمینه موفق بوده‌اند، چنانکه می‌بینیم بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی عملا چندان وارد کار با ایران نمی‌شوند. از طرف دیگر امریکایی‌ها به دنبال امتیازگیری بیشتر هستند. درهمین راستا ایران را تهدید می‌کنند که از برجام بیرون می‌آییم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها