کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا نباید محصولات دیجیتال را اقساطی بخریم؟


کد خبر : ۴۰۴۱۶چهارشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶:۴۱۶۰۸۲ بازدید

خرید قسطی از قدیم دوای درد قشر طبقه متوسط بوده است. قشری که معمولا از راه کارمندی درآمد کسب می کند و برای خرید اجناس راهی جز خرید قسطی ندارد.
چرا نباید محصولات دیجیتال را اقساطی بخریم؟چرا نباید محصولات دیجیتال را اقساطی بخریم؟

هفت‌صبح- خرید قسطی از قدیم دوای درد قشر طبقه متوسط بوده است. قشری که معمولا از راه کارمندی درآمد کسب می کند و برای خرید اجناس راهی جز خرید قسطی ندارد. تا چند سال پیش خرید قسطی معطوف به کالاهای اساسی و گران قیمت بازار بود ولی اکنون تقریبا هر چیزی به صورت قسطی فروخته می شود. از کنسول یک میلیون و 200 هزار تومانی گرفته تا لنز دوربین چهار میلیون تومانی.
 
اگر گشتی در بازار بزنید تقریبا همه انواع گجت ها را به صورت قسطی پیدا خواهیدکرد ولی خرید قسطی این وسایل با توجه به بررسی های ما مشکلات بزرگی دارد که شاید در ابتدا به چشم شما نیایند. این وسایل معمولا به سرعت با مدل جدید جایگزین می شوند و تا بخواهید قسط قبلی را تمام کنید دو مدل جدیدتر به بازار آمده اند. از طرفی گجت های دیجیتال افت قیمت سریعی داشته و برخلاف محصولات بزرگی مثل یخچال و تلویزیون با کمی صبر می توانید یکی از آنها را با قیمت مناسب بخرید. در این مطلب به سراغ خرید قسطی گجت های مختلف رفته ایم تا ببینیم قیمت های بازار چگونه اند و فروشندگان با چقدر اختلاف قیمت راهی خانه مان کنند.

خرید اقساطی گوشی هوشمند

برای سنجش نحوه قسطی خریدن گوشی، به سراغ دو تا از پرسر و صداترین گوشی های بازار رفتیم. یعنی گوشی سامسونگ S8 پلاس و گوشی آیفون 7 پلاس. اول به سراغ پرچمدار سامسونگ می رویم. برای خرید گوشی S8 پلاس به صورت نقدی شما باید مبلغی حدود دو میلیون و 800 هزار تومان بپردازید.
 
اگر گوشی را از بعضی فروشگاه های آنلاین طرف قرارداد این شرکت بخرید، علاوه بر گوشی تعدادی لوازم جانبی و باندل های مختلف نیز روی گوشی هدیه می گیرید. همچنین می توانید گارانتی خود را انتخاب کرده و از خرید خود مطمئن باشید. در خرید قسطی برای اینکه قیمت کمتر شود معمولا گارانتی معتبری دیده نمی شود.
 
چرا نباید محصولات دیجیتال را قسطی بخریم؟ 

همچنین برای خرید این گوشی شما باید 626 هزار تومان پول پیش داده و به علاوه برای مدت 12 ماه، ماهی 245 هزار تومان قسط بدهید.

جمع مبلغ پیش پرداخت و مجموع اقساط شما به عددی حدود سه میلیون و 560 هزار تومان می رسد. در اصل شما برای خرید این گوشی 700 هزار تومان بیشتر پرداخت می کنید.

برای خرید گوشی آیفون به صورت قسطی باید پیش پرداختی حدود 780 هزار تومان داده و برای یک سال،  ماهی 307 هزار تومان قسط بدهید. مجموعه هزینه شما چیزی حدود چهار میلیون و 460 هزار تومان می شود ولی قیمت نقدی این گوشی چقدر است؟ قیمت نقدی آیفون 7 پلاس با ظرفیت 128 گیگ حدود سه میلیون و 560 هزار تومان است. یعنی در نهایت باید حدود 900 هزار تومان پول بیشتری بدهید.

خرید اقساطی تبلت

در بازار تبلت دو محصول حرف اول را می زنند. چه از لحاظ امکانات، چه از لحاظ قیمت، دو مدل اپل iPad Pro اپل و Surface Pro 4 شرکت مایکروسافت جزو محبوب ترین ها بین علاقه مندان به حوزه تبلت ها محسوب می شوند. برای خرید تبلت iPad Pro با حافظه 32 گیگابایت و سایز 9.7 اینچ باید 444 هزار تومان به صورت قسطی پول داده و بعد از آن به مدت 12 ماه، ماهی 174 هزار تومان بپردازید. یعنی در مجموع مبلغی حدود دو میلون و 530 هزار تومان.

نکته جالب اینجاست که اگر بخواهید این گجت را به صورت نقدی بخرید باید حدود سه میلیون تومان پول بدهید. اگر کمی بیشتر این مسئله را دنبال کنید متوجه می شوید که محصول قسطی در اصل گارانتی نداشته و فقط به شرط اصل بودن کالا در اختیار شما قرار می گیرد. در صورتی که محصول نقدی از یک گارانتی معتبر بهره می برد.

در مورد تبلت Surface Pro 4 قضیه فرق می کند. این تبلت به صورت نقدی حدود سه میلیون و 580 هزار تومان فروخته می شود در حالی که برای خرید قسطی آن باید 765 هزار تومان پول پیش داده و ماهی 300 هزار تومان به مدت یک سال بپردازید. امری که باعث می شود شما در نهایت چهار میلیون و 300 هزار تومان پیاده شده و در حدود 700 هزار تومان بیشتری بپردازید.

خرید اقساطی لپ تاپ

برای خرید لپ تاپ به سراغ یک برند رفته و دو لپ تاپ اقتصادی و متوسط رو به بالای آن را به عنوان گزینه های مناسب انتخاب کردیم. گزینه اقتصادی ما ایسوس مدل X555BA AMD 15.6 inch بود که به صورت نقدی حدود یک میلیون و 700 هزار تومان فروخته می شود. به صورت قسطی شما باید مبلغی حدود 365 هزار تومان پیش پرداخت داده و به علاوه برای 12 ماه، ماهی 143 هزار تومان پول بدهید. یعنی در مجموع حدود دو میلیون و 100 هزار تومان و اختلاف قیمت 400 هزار تومانی.
 
چرا نباید محصولات دیجیتال را قسطی بخریم؟ 

برای مدل سطح بالاتر همین شرکت یعنی ASUSPRO P254OUV core i7 به صورت نقدی باید مبلغی حدود دو میلیون و 600 هزار تومان بپردازید. در حالی که در خرید قسطی باید 654 هزار تومان بپیش داده و ماهی 256 هزار تومان به مدت یک سال بپردازید. مجموع قیمت این اقساط و پیش پرداخت می شود چیزی حدود سه میلیون و 700 هزار تومان. یعنی حدود یک میلیون و 100 هزار تومان بیشتر که خود قیمت یک لپ تاپ دیگر می شود.

خرید اقساطی دوربین

برای خرید دوربین انتخاب های زیادی پیش روی ما نیست و مجبوریم از بین گزینه های موجود یکی را انتخاب کنیم. انتخاب ما دوربین کانن 760P به همراه لنز ISSTM 135-18 بود. این دوربین که از گارانتی معتبر ایده آل بهره می برد به صورت نقد حدود سه میلیون و 350 هزار تومان قیمت دارد. ولی اگر آن را قسطی بخرید باید حدود 770 هزار تومان پول پیش داده و ماهی 300 هزار تومان بپردازید. یعنی بعد از 12 ماه شما حدود چهار میلیون و 400 هزار تومان خرج کرده اید و حدود یک میلیون و 100 هزار تومان هم بیشتر پول داده اید.

در مسئله خرید لنز نیز همین اوضاع برقرار است. مثلا لنز پرقدرت 105mm F/4.0- Canon EF24 به صورت نقدی حدود دو میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد. ولی به صورت قسطی باید 532 هزار تومان پیش داده و برای 12 ماه، ماهی 210 هزار تومان بپردازید. در مجموع سه میلیون تومان پیاده شده و 400 هزار تومان پول بیشتری پرداخت کرده اید.

خرید اقساطی کنسول

حقیقتش می خواستیم کنسول جدید پلی استیشن را بخریم ولی به خاطر اینکه فروشنده فقط مدل PS4 Slim را داشت مجبور شدیم قیمت آن را حساب کنیم. برای خرید این کنسول یک گیگابایتی، باید به صورت نقد حدود یک میلیون و 300 هزار تومان بپردازید. برای خرید قسطی شما باید ابتدا 270 هزار تومان پیش داده و ماهی 105 هزار تومان بپردازید. یعنی در مجموع یک سال می شود رقمی حدود یک میلیون و 530 هزار تومان و اختلاف حدود 200 هزار تومانی. در اصل عدد یک میلیون و نیم همان قیمت کنسول جدید پلی استیشن است که در نهایت با خرید مدل اسلیم آن پرداخت می کنیم.

دست اندازهای بزرگ پیش روی خریداران

بعد از بررسی انواع محصولات دیجیتال و شرایط و قیمت های آنها در فروش قسطی به چند نکته کلی رسیدیم که چرایی خوب نبودن خرید قسطی را مشخص می کند.

1. برای خرید قسطی همیشه گزینه های محدودی پیش روی شما قرار دارد. گزینه هایی که یا به خاطر فروش محصولات پرطرفدارتر روی دست فروشنده مانده اند یا به خاطر تخصصی بودن حوزه تنوع کمی دارند. به عنوان مثال برای خریدن پلی استیشن ما مجبور شدیم با وجود مدل PRO به مدل اسلیم رضایت دهیم و در نهایت با خرید قسطی همان پول پرو را بپردازیم. خلاصه اگر مدل جنسی که می خواهید بخرید خیلی مهم است خیلی به خرید قسطی فکر نکرده و به سراغ خردی نقدی بروید.

2. بیشتر کالاهای دیجیتالی قسطی به خاطر کم شدن قیمت یا گارانتی ندارند و یا گارانتی آنها آنچنان معتبر نیست. این مسئله باعث می شود عددهای هیجان انگیزتری جلوی شما قرار بگیرد ولی ممکن است بعدا با مشکل رو به رو شده و نتوانید صدای خود را به جایی برسانید. اگر به سراغ خرید قسطی رفتید حتما گارانتی را چک کرده و مطمئن شوید جنس تان اصل است. البته باید بدانید که گارانتی اصل یعنی اختلاف قیمت بسیار زیاد در پایان تمام شدن اقساط.

3. بیشتر کالاهای دیجیتال افت قیمت زیادی در ابتدای عرضه دارند. مثلا گوشی سامسونگ یا آیفون بعد از دو سه ماه حداقل تا 30 درصد افت قیمت دارند. مسئله ای که باعث می شود راحت تر زورتان به خرید آنها برسد. بعضی افراد به اشتباه در همان بدو ورود به سراغ خرید قسطی می روند و با توجه به افت قیمت این گجت ها با اختلاف قیمت نجومی ای رو به رو می شوند.

4. معمولا قاعده این گونه است که قیمت جنس در پایان تمام شدن اقساط باید حدود 10 درصد از قیمت خرید نقدی آن گران تر باشد. ولی در بازار دیجیتال هرچه قیمت ها بالاتر می رود این درصد نیز افزایش پیدا کرده و به حدود 30 تا 40 درصد هم می رسد. سعی کنید جنسی با همان نسبت 10 درصدی پیدا کرده و زیر بار این درصدهای بالا نروید. نقد جریان آنها بسیار به صرفه تر است.

شرایط خرید قسطی

برای خرید قسطی شرایط خاصی وجود دارد. در بسیاری از فروشگاه ها می توانید با پرداخت چک و مدارک شناسایی معامله را جوش دهید. فروشگاه هایی هم هستند که شرایطشان کاملا فرق می کند. مثلا برای مشاغل دولتی و خصوصی نیاز به گواهی اشتغال به کار، کپی کارت ملی و شناسنامه، کپی فیش بر یا گاز و یا کپی اجاره نامه و یا کپی سند منزل و معرفی یک نفر به عنوان معرف دارند. برای کار آزاد کپی جواز کسب هم می خواهند.

اگر هیچ کدام از این موارد شامل شما نمی شود می توانید با ارائه یک مدرک شغلی، پرینت شش ماهه حساب، کپی کارت ملی و شناسنامه، کپی فیش برق یا گاز و یا کپی اجاره نامه و یا کپی سند منزل و معرفی یک نفر به عنوان معرف چیزی را اجاره ای بخرید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها