کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پيگيري كشته‌شدن كولبران بانه‌ای


کد خبر : ۴۰۴۱۳چهارشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱:۳۰۴۹۱ بازدید

دو روز بعد از کشته‌شدن دو کولبر بانه‌اي، نماينده مردم سقز و بانه در مجلس از مردم بانه خواست تا به اعتراض و تجمع خود در فرمانداري پايان دهند و ...

دو روز بعد از کشته‌شدن دو کولبر بانه‌اي، نماينده مردم سقز و بانه در مجلس از مردم بانه خواست تا به اعتراض و تجمع خود در فرمانداري پايان دهند و آنها را به آرامش دعوت کرد. روز دوشنبه خبرگزاري ايلنا خبر داد که در روزهاي گذشته در منطقه مرزي بانه، دو کولبر بانه‌اي به نام‌هاي «حيدر فرجي» و «مامه‌قادر» بر اثر حادثه‌اي غيرطبيعي جان خود را از دست دادند. از همان روز دوشنبه خانواده‌هاي اين دو کولبر همراه با جمعي از مردم محلي مقابل فرمانداري بانه تجمع کردند. آنها خواستار آن بودند كه در شرايطي که فرصت اشتغال شايسته در مناطق مرزي محدود است و جوانان از سرِ ناچاري به کولبري روي مي‌آورند، امنيت کولبران حفظ شود.

محسن بيگلري، دوشنبه در‌اين‌باره به ايلنا گفته بود: «اين حادثه در پي تيراندازي هنگ مرزي در منطقه بازار بانه رخ داده و متأسفانه منجر به کشته‌شدن دو كولبر بانه‌اي شد که البته هنوز نمي‌توان با قطعيت در اين رابطه اظهارنظر کرد و لازم است موضوع را از طريق مراجع ذي‌ربط و با دقت و رويکرد کارشناسي بررسي کنيم و ما هم اين موضوع را تا دستيابي به نتيجه نهايي پيگيري خواهيم کرد». او همچنين از کشته‌شدن يک کولبر ديگر، حدود دو هفته پيش در اتفاقي مشابه خبر داده بود.

خبرگزاري ايلنا همچنين در خبري که يکشنبه منتشر کرده بود، اعلام کرد در روزهاي گذشته هم يک کولبر سردشتي به‌نام «عبدالواحد نلاسي» از اهالي روستاي بيوران حين عبور از مرز، بر اثر حادثه‌اي غيرطبيعي مجروح و به بيمارستان منتقل شد. ممانعت از عبور اين کولبران از مرز سردشت در حالي صورت گرفت که اين افراد، اجازه‌ عبور از پاسگاه «کونه‌بَفر» را داشته‌اند؛ با‌اين‌حال از عبور آنها به آن‌سوي مرز ممانعت به‌عمل آورده‌اند. در جريان اين حادثه يک دختر ٢٣ساله به‌نام «سوزان بيوراني» نيز زخمي شد. نماينده سقز و بانه که عضو هيئت‌رئيسه کميسيون برنامه‌و‌بودجه مجلس دهم نيز هست با تأکيد بر وضعيت نامساعد كولبران به‌لحاظ معيشتي و اقتصادي، گفت: «اين افراد عمدتا از اقشار ضعيف جامعه هستند. واقعيت اين است که حتي اگر اين افراد کالايي حمل مي‌کنند، دليل نمي‌شود که کشته شوند».

همچنين روز گذشته، محسن بيگلري، به ايسنا، گفت: «اين مسئله را از طريق مراجع قانوني، سپاه، اطلاعات، وزارت کشور، استانداري و نيروي انتظامي پيگيري خواهم کرد». او همچنين گفته: «در‌اين‌خصوص اجازه نخواهم داد حق کولبران بانه‌اي پايمال شود و فرد خاطي بايد به اشد مجازات محکوم شود».

او افزود: «از هيئتي از مسئولان کشوري درخواست کرده‌ام که چهارشنبه(امروز) براي بررسي موضوع از نزديک و تحقيق درباره چگونگي اتفاق و پيگيري مستقيم اين قضيه به بانه بيايند و پاسخ‌گوي خواسته مردم اين شهرستان و خانواده کولبران باشند».

در‌عين‌حال، محسن بيگلري، تجمع اعتراضي در فرمانداري بانه را بي‌نتيجه دانست و عنوان کرد: «اين تجمع‌ها نه‌تنها تأثير مثبتي در اين اتفاق نخواهد داشت بلکه ممکن است موجب بروز اتفاقات ناخوشايند ديگري نيز بشود و تنها راه پيگيري اين مسئله مراجع قانوني است. براي گرفتن حق کولبران کشته‌شده تمام تلاش خود را خواهم کرد و از طريق قانوني با جديت کامل از تمام دستگاه‌ها و نهادهاي مربوطه تا پايان‌دادن به درد و رنج کولبران و کشته‌شدن آنها اقدام خواهم کرد».

بر‌ همين ‌اساس، دادستان عمومي و انقلاب مرکز استان کردستان نيز از تشکيل پرونده قضائي درباره کشته‌شدن اين دو کولبر خبر داد و گفت: «تحقيقات آغاز و متهمين بازداشت شدند». به گزارش ميزان، اکبر جوهري، افزود: «دو کولبر در حال واردکردن محموله قاچاق به داخل کشور بودند که مأموران به سمت آنها تيراندازي مي‌کنند. متأسفانه در اين ماجرا دو کولبر فوت مي‌کنند. محموله قاچاق اين کولبران مواد محترقه بوده است. در اين زمينه پرونده قضائي در سازمان قضائي تشکيل، تحقيقات در حال انجام و متهمين شناسايي و بازداشت شده‌‌اند». همچنين روز گذشته، خبرنگاري در همين زمينه از سخنگوي دولت پرسيد: چرا برنامه دولت براي ساماندهي کولبران اجرا نمي‌شود؟ محمد‌باقر نوبخت در پاسخ گفت: «در دولت در اين خصوص مصوبه‌اي داشتيم و وزارت کشور هم برنامه خوبي ارائه کرد. موضوع را پيگيري خواهم کرد».



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها