کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بودجه‌ریزی سال 97 تغییر می‌کند


کد خبر : ۴۰۳۸۰سه شنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶:۴۴۶۳۴ بازدید

روز گذشته تفاهمنامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت در رابطه با توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی ...

آرمان- روز گذشته تفاهمنامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت در رابطه با توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی با سرمایه حداقل 6٨‌ میلیارد تومان در پنج استان با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدباقر نوبخت،‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه در محل سازمان برنامه و بودجه منعقد شد.

بازار را مفت و مجانی به خارجی‌ها دادیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم انعقاد تفاهمنامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه در رابطه با توسعه اشتغال روستایی با انتقاد از وارداتی که بدون پرداخت حقوق گمرکی انجام می‌شود، آمار 2.5 میلیارد دلاری قاچاق پوشاک را نیز مورد تردید دانست و گفت: قاچاق پوشاک بیش از این رقم است و در این سال‌ها بازار را مفت و مجانی در اختیار خارجی‌ها قرار داده‌ایم. محمد شریعتمداری با اعلام اینکه باید بازارهای خود در عرصه جهانی را بار دیگر به دست آوریم، اظهار کرد: زمانی حتی در لندن از برندهای ایرانی برای فروش کالاهای خود استفاده می‌کردند اما اکنون در چه جایگاهی قرار داریم؟ پس باید با توجه به قدرت بزرگ طراحی ایرانی بتوان از پتانسیل موجود بهره برده و به جایگاه واقعی خود در جهان برگردیم.

او ادامه داد: در حالی آمار اعلام شده برای قاچاق پوشاک چندان قابل قبول نیست و می‌تواند بیشتر باشد که به‌طور حتم می‌تواند با مجموع وارداتی که بدون پرداخت حقوق گمرکی انجام می‌شود، این قاچاق باعث عذاب تولیدکنندگان شود که باید برای آن فکری کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکنون در سیکل معیوبی قرار داریم، گفت: متاسفانه اقداماتی کرده‌ایم که خود باعث شرایط فعلی شده‌ایم؛ طوری که تجارت مرزی را بدون حقوق ورودی مجاز دانسته‌اند یا موافقت‌هایی را ابلاغ کرده‌ایم که شرایط فعلی را رقم زده است. شریعتمداری عنوان کرد که در حال حاضر با سود تسهیلات بالای ۲۰‌ درصد نمی‌توان در صنعتی که در بسیاری از بخش‌ها بازده کمتر از ۱۰‌درصد دارد، موفق بود. در این شرایط، تولید محکوم به شکست است. او در مجموع طرح توسعه اشتغال روستایی در قالب اجرای طرح تولید پوشاک را مثبت ارزیابی کرد و گفت که به هر حال در رابطه با حدود ۲۰‌ هزار شاغل در حوزه پوشاک در کشور نگرانی‌هایی وجود دارد و باید برای آینده آن فکری کرد. این در حالی است که در حال حاضر ۲۳‌هزار فروشنده پوشاک در کشور داریم و حدود ۲۵۰ برند خارجی دارای نمایندگی هستند.

تخصیص 100‌هزار‌میلیارد ریال برای مناطق روستایی

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این مراسم گفت: بیش از 100‌ هزار‌ میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال در مناطق روستایی و شهرهای زیر 10‌هزار نفر اختصاص می‌یابد.محمدباقر نوبخت ادامه داد: طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی از مطالعه امکان سنجی مالی و فنی برخوردار بوده و پشتوانه مطالعاتی خوبی دارد. او به مجوز مجلس برای برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال در مناطق روستایی و عشایری اشاره کرد و گفت: در طرح تولید پوشاک، در کنار آورده بخش خصوصی، از مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیز استفاده می‌شود.

اکنون مجوز مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری و اجازه مجلس را داریم و معادل آن نیز بانک‌ها می‌گذارند و چیزی حدود ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان را در برمی‌گیرد و از این ظرفیت برای گسترش امور استفاده می‌کنیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه به توصیه رئیس‌جمهوری مبنی برکاهش هزینه‌های جاری دولت و اختصاص آن به تولید، توسعه و عمران کشور، خطاب به وزیر صنعت اظهار داشت: از آنجا که با محدودیت منابع مواجه هستیم باید اولویت بندی کرده و اعتبارات را برای تولید و اشتغال تخصیص دهیم. نوبخت تاکید کرد: باید بازار داخلی را از قاچاق پاک کنیم و دولت مصمم است از همه ظرفیت‌ها استفاده کند. کشوری که این همه امن است،‌ نشان می‌دهد که ما می‌توانیم جلو قاچاق کالا را بگیریم.

تغییر نظام بودجه‌ریزی

رئیس سازمان برنامه و بوجه همچنین با اعلام این مطلب که هم اکنون که در حال تنظیم لایحه بودجه 1397 هستیم، گفت: روش بودجه ریزی را تغییر داده ایم و شعاری که برای بودجه سال آینده انتخاب کرده ایم«تصویب بر پایه قیمت تمام شده و هزینه واحد تولید و تخصیص بر اساس عملکرد» است. نوبخت به سال‌های 1392 تا 1396 اشاره کرد و ادامه داد: در این سال‌ها رشد اعتبارات جاری ما حدود ٧٢‌ درصد و عمرانی بیش از ٩0‌درصد بود که تلاش شد از هزینه‌های جاری در برنامه پنجم بکاهیم و در سال 1396 و برنامه پنج‌ساله ششم توسعه هم این رویه را عمل می‌کنیم. به گفته او، هر دستگاهی که می‌خواهد بودجه بگیرد باید ابتدا مشخص کند کاری که می‌خواهد انجام دهد مطابق ماموریتش است و چه هدفی دارد.

نوبخت تاکید کرد: با توجه به اینکه هزینه واحد مشخص است تعداد را در هزینه واحد ضرب می‌کنیم، بنابراین قیمت تمام شده محصولی یا خدمتی که می‌خواهد عرضه شود را مشخص می‌کنیم و سه ماه به سه ماه که تخصیص می‌دهیم باید ببینیم در بودجه ریزی سنتی چقدر خزانه ورودی دارد. هم اکنون بر مبنای دستیابی دستگاه به اهدافی است که مشخص شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بر اساس ماده ٢٨ قانون برنامه ششم توسعه باید تا پایان سال 1397 حداقل پنج‌درصد هزینه‌های جاری را تقلیل بدهیم که در بودجه سال آینده اعمال می‌کنیم. هزینه‌های جاری با دقت محدود می‌شود و فقط برای جایی که قانون اجازه می‌دهد. هم اکنون خیلی از موسسات در جوار وزارتخانه‌ها تشکیل شده بدون اینکه از مجوز قانونی برخوردار باشند. معاون رئیس‌جمهوری گفت: سال آتی هر آنچه که دستگاه‌ها در جغرافیای استان هستند بودجه در اختیار استاندار، شورای برنامه‌ریزی و سازمان برنامه استان قرار می‌دهیم، هرچه صرفه جویی کنند، مجوز می‌گیریم که در راستای طرح‌های تولید و اشتغال‌زایی قرار بگیرند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها