کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آشفتگی روزهای پایانی سال / عابربانک‌ها پول نمی‌دهند!


کد خبر : ۴۰۳۷چهارشنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴:۲۰۲۳۴۹ بازدید

عابر بانک‌ها در روزهای پایانی سال یکی‌ درمیان کار می‌کنند و از آنهایی هم که کار می‌کنند، فقط بعضی‌ها گزینه «دریافت وجه»‌ شان فعال است.

همزمان با سپری شدن روزهای پایانی سال ۹۲ و افزایش نیاز مردم به وجه نقد مشاهدات میدانی خبرنگار ما حاکی است که بانک‌ها باز هم طبق روال سال‌های قبل به هشدارهای بانک مرکزی توجه نکرده و فقط به مشتریان خود پول نقد و سایر خدمات را ارائه می‌دهند. همه‌ساله با نزدیک شدن به سال جدید و سپری شدن روزهای پایانی سال حجم فعالیت‌های بانکی و خریدهای مردم نسبت به ماه‌های قبل افزایش می‌یابد و همین امر باعث افزایش مراجعه مردم به بانک‌ها و به‌خصوص عابربانک‌ها می‌شود. شلوغی و ترافیک شب عید تقریباً برای همه مردم جا افتاده است و مردم کم و بیش با این موضوع کنار می‌آیند اما برخی مواقع ترافیک چندان برای مردم خوشایند نیست، یکی از مواردی که معمولاً نارضایتی مردم را به‌همراه دارد اخلال در فعالیت‌های بانکی است. این موضوع معمولاً در ایام پیک موجب سرگردانی مردم می‌شود چراکه دستگاه‌های خودپرداز و بعضاً پایانه‌های فروشگاهی ارائه خدمات را متوقف کرده و اصطلاحا مختل می‌شوند.  اختلال در شبکه بانکی بویژه عابربانک‌ها موجب تشکیل صف‌های طولانی مقابل عابربانک‌ها می‌شود. این اتفاق شب عید امسال هم رخ داده و مؤید آن صف‌های طولانی است که مقابل عابربانک‌ها تشکیل می‌شود؛ علت ایجاد چنین صف‌هایی این است که برخی بانک‌ها شبکه خود را روی سایر کارت‌های بانکی بسته و فقط به مشتریان خود خدمات می‌دهند. برخی دیگر از بانک‌ها نیز مشکل تأمین اسکناس برای عابربانک‌ها را دارند به‌گونه‌ای که این دستگاه‌ها در چنین شعبی فقط قادر به ارائه خدمات الکترونیکی و عموماً کارت به کارت بوده و امکان ارائه اسکناس به مردم را ندارند. دستگاه‌های خودپرداز در تعدادی از بانک‌ها نیز به‌طور کلی از شبکه خارج شده و قادر به ارائه خدمات به مشتریان خود نیستند. این اتفاقات در حالی امسال هم روی داده که قبلا بانک مرکزی به‌جدیت اعلام کرده بود مانع از بروز هرگونه اشکالی در شبکه شتاب و خدمات‌دهی بانک‌ها خواهد شد.


 ۲۰۰۰ تومانی کمیاب شد

درحالی که بانک مرکزی طبق روال سال‌های قبل، از هفته گذشته توزیع اسکناس نو در آستانه سال جدید را آغاز کرده مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم حاکی از کمیاب و حتی نایاب‌شدن اسکناس ۲۰۰۰ تومانی در شعب منتخب توزیع اسکناس نو است. بانک مرکزی از هفته گذشته دستور توزیع اسکناس نو در آستانه سال جدید را صادر کرد و برهمین اساس توزیع اسکناس‌های نو در قطعات 500، 1000، 2000، 5000 و 10 هزار تومانی در شعب منتخب آغاز شده و تا روزهای پایان سال کماکان ادامه خواهد داشت. توزیع اسکناس نو در شعب منتخب به منظور جلوگیری از سوداگری دلال‌های اسکناس به دستور بانک مرکزی همه ساله انجام می‌شود و مردم می‌توانند با مراجعه به این شعب در روزهای پایانی سال از هر قطع اسکناس یک بسته را با ارائه شماره ملی دریافت کنند. اما مراجعه تسنیم به شعب تعدادی از بانک‌های توزیع‌کننده اسکناس نو حکایت از کمبود و دربرخی مواقع نبود تعدادی از قطعات اسکناس دارد چراکه برخی از این بانک‌ها با نصب اطلاعیه‌ای در شعب به متقاضیان اسکناس نو اعلام کرده‌اند فقط می‌توانند به هر فرد یک بسته اسکناس 500، 1000، 5000 و 10000 تومانی ارائه دهند. البته ناگفته نماند که با وجود نصب این اطلاعیه‌ها در برخی شعب فقط اسکناس 1000 و 5000 تومانی توزیع می‌شود و مسؤولان باجه در توضیح نبود سایر قطعات اسکناس به مردم می‌گویند «اسکناس 2000 تومانی از ابتدا در اختیار شعب بانک‌های منتخب توزیع‌کننده اسکناس نو قرار نگرفته است.» البته توجیه یا توضیح آنها برای نبود قطعات اسکناس 500 تومانی و 10 هزار تومانی این است که این قطعات در اختیار شعب بانک‌ها قرار گرفته ولی تمام شده است. نکته اینجاست که مسؤولان شعب بانک‌های منتخب توزیع اسکناس نو در حالی از عدم عرضه اسکناس 2000 تومانی در بین اسکناس‌های نو از سوی بانک مرکزی سخن می‌گویند که طی روزهای گذشته محمود احمدی، دبیر کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اعلام کرده بود امسال بیشترین متقاضی برای اسکناس 2000 تومانی بوده و ما به همین منظور این قطع اسکناس را با تعداد بیشتری در اختیار شعب قرار داده‌ایم.

2 برابر سال قبل اسکناس نو تحویل بانک‌ها شد

 ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی 18روز پیش در حاشیه نشست تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی درباره فروش اسکناس‌های نو در ایام نوروز گفته بود: بنده نیز در رسانه‌ها متوجه دلالی‌ها شده‌ام و اعلام می‌کنم دو برابر رقم اسکناس نو در سال گذشته اسکناس نو تهیه شده است. وی وعده داده بود چک‌پول‌های 100 هزار تومانی تا پایان سال 92 منتشر می‌شود اما این اتفاق نیفتاد و به سال آینده موکول شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها