کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مشاوران املاک چقدر باید کمیسیون دریافت کنند ؟


کد خبر : ۳۹۶۰پنجشنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲:۵۸۷۶۱۳ بازدید

رئیس اتحادیه مشاوران املاک به مشاوران املاک هشدار داد که دریافت کمیسیون بیشتر از مصوب قانونی منجر به پلمپ واحد صنفی آنها می شود.

عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در کافه خبر گفت: آنچه مشاوران املاک حق دریافت به عنوان کمیسیون را دارند، همان نرخ های مصوب است که در سایت اتحادیه نیز قرار داده شده است. بنابراین مشاوران باید توجه داشته باشند که براساس همین نرخ ها اقدام به دریافت کمیسیون کنند. البته ما به عنوان اتحادیه و حتی مردم به عنوان مراجعان نیز می دانند که این نرخ های کمیسیون با واقعیت های اقتصادی امروز کشور همخوان نیست ولی با این حال در صورتی که هر مشاور املاکی اقدام به دریافت مشاور بیش از این نرخ کند و یکی از طرف های قرار داد شکایت داشته باشد، اتحادیه به صورت قانونی وارد ماجرا می شود و کمیسیون دریافت شده بیشتر از نرخ به شاکی پرداخت می شود.

عقبایی ادامه داد: قانون برما تکلیف کرده تا در مورد تخلفات قاطع عمل کنیم. در این مورد هم در صور تی که مشاوره املاک موفق به جلب رضایت شاکی نشود، به طور حتم آن واحد صنفی پلمپ می شود. البته در بسیاری از موارد مشاور و طرف شاکی به توافق نهایی می رسند.

وی در مورد وضعیت کار مشاوران املاک و درآمدهای آنها نیز بیان داشت: مشاوران املاک 40 درصد درآمد خود را به عنوان مالیات می دهند و بیش از 50 درصد از هر کمیسیون را هم بابت حق مشاوره ، هزینه های جاری و 6 نوع عوارض پرداخت می شود. بنابراین اگر دقت کنید متوجه می شوید که واقعا مشاوران املاک با هزینه های بالایی کار می کنند.

وی بیان داشت: آنچه به صورت عرفی در برخی معاملات به عنوان کمیسیون دریافت می شود، عدد یک درصد از حق کمیسیون از هر طرف معامله است ولی آنچه در قانون آمده همان نرخ هایی است که در سایت اتحادیه قرار گرفته است.

وی شیوه ساده محاسبه نرخ کمیسیون برای یک ملک 100 میلیون تومانی را نیز به روش ساده زیر توضیح داد:

 

از 30 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان  / نیم درصد

150 هزار تومان هر طرف قرار داد

از 30 میلیون تا 50 میلیون تومان/ 75 صدم درصد ( برای 20 میلیون تومان مازاد)

150 هزار تومان برای هر طرف قرار داد

از 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان / نیم درصد ( برای 50 میلیون تومان مازاد)

250 هزار تومان برای هر طرف قرار داد

از 100 میلیون به بالا / 25 صدم درصد

عدد محاسبه شده برای هر طرف قرار داد

نرخ کمیسیون برای یک ملک 100 میلیون تومانی

550 هزار تومان

براین اساس خریداران و فروشندگان می توانند براساس قیمت 100 میلیون تومان اقدام به محاسبه کمیسیون کنند. نرخ کمیسیون اجاره بها نیز به اندازه یک چهارم اجاره ماهیانه  از هر طرف است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها