کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نقدینگی بورس کجا را ویران خواهد کرد ؟


کد خبر : ۳۸۱۰چهارشنبه، ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲:۱۶۳۳۳۹ بازدید

اکنون با ضررده شدن بازار بورس و به دنبال خروج بخشی از نقدینگی ها از این بازار، بازارهای دیگر انتظار این نقدینگی ها را می کشند.

مدت زیادی از روزهای خوش بورس نمی گذرد؛ زمانی که در اخبار و رسانه ها با آب و تاب فراوان از رکوردشکنی شاخص های تالار حافظ می گفتند. تعداد افرادی که سرمایه خود را ابتدا از بانک ها به بازار ارز و طلا و سپس به سمت بازار بورس روانه کردند، کم نبود. 

وقتی تورم سیر صعودی به خود گرفت اما سود بانک ها چندان تغییری نکرد، برخی ها ترجیح دادند تا سرمایه های خود را از بانک خارج کرده و روانه بازارهای دیگر از قبیل ارز، سکه و مسکن کنند. روزهای بهاری بازار مسکن چندان طولی نکشید که به خزان رسید اما دوران طلایی سکه و ارز انگار تمامی نداشت. با این وجود با نزولی شدن روند جهانی طلا و ایجاد بارقه های امید برای لغو تحریم ها، سرانجام برگریزان سکه و ارز نیز فرا رسید. این شد که اقتصاد ایران با سیلی از نقدینگی روبرو شد که دیگر هیچ بازاری نمی توانست مامن امنش باشد. درنتیجه بخشی از این نقدینگی ها به سوی بازار بورس روانه شد تا در آنجا پناه گیرد.

به دنبال هجوم سرمایه ها به سمت این بازار، شاخص بورس روزی نبود که رکوردشکنی نکند. این شد کسانی که تا پیش از این، نهایت کاری که برای حفاظت از دارایی‌شان می‌کردند، خرید سکه یا باز کردن سپرده در بانک بود، برای نخستین بار پایشان به «بورس» باز شد.

اما اکنون شاخص ها مدت زمانی است که شوق کاهش را در سر دارند. همین موجب شد تا بسیاری از سرمایه گذاران بورسی و به خصوص ناآشنایان این بازار سرمایه های خود را از بازار بورس خارج کرده و در بازارهای دیگری سرمایه گذاری کنند. به گفته کارشناسان همواره رشد قیمتی یکی از بازارها به دنبال رکود و زیان ده بودن بازارهای دیگر ایجاد می شود. از سویی دیگر نرخ بالای تورم نشانه ای برای سرمایه گذاران است که هر روز نگهداری دارایی در قالب پول نقد، به معنای از دست رفتن ‌درصدی از ارزش آن است. این وضعیت در اصطلاح «داغ شدن پول» گفته می شود. گاهی «دلار و سکه» نقش حافظ قدرت خرید پول در شرایط تورمی را بر عهده می‌گیرد و گاهی «مسکن و سهام» عهده‌دار این وظیفه می‌شود.

اما اکنون با ضررده شدن بازار بورس و به دنبال خروج بخشی از نقدینگی ها از این بازار، بازارهای دیگر انتظار این نقدینگی ها را می کشند. بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی از ماه مرداد تا دی‌ماه سال گذشته، عایدی از سرمایه‌گذاری در بازار ارز حدود ۶۰ درصد بود. اما این روند صعودی در ماه‌های اخیر تغییر کرد به طوریکه سوددهی این بازار از مرداد تا دی‌ماه سال جاری، حدود منفی هشت درصد بوده است. 

دکتر شاهین شایان آرانی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی و بازار سرمایه در گفتگو با افکارنیوز، می گوید: « مسیر نقدینگی های خارج شده از بورس را در حال حاضر نمی توان پیش بینی کرد ولی حجمی از این نقدینگی ها به سمت بازار مسکن می رود. بخشی از این نقدینگی نیز به علت نزدیکی به ایام تعطیلات عید، خرج می شود ولی عمده آنها سمت بازار مسکن و خرید دلار روانه خواهد شد.»

در شش ماه گذشته، و از ماه مرداد تا دی امسال، ارزش معاملات بازار مسکن حدود شش درصد کاهش یافته است. اکثر کارشناسان حوزه مسکن، بازدهی منفی در این بخش را حاصل رکود حاکم در فضای خرید و فروش مسکن می دانند. تا پیش از این شاخص کل بورس، نرخ تورم و انتظار متقاضيان خريد براي پايين آمدن بيشتر قيمت عاملی شده بود برای صعود شاخص بورس و رکود بیشتر بازار مسکن. اما اکنون، به دنبال ریزش شاخص بورس و عوامل دیگر، انتظار می رود بازار مسکن بیش از هر بازار دیگری چشم به راه نقدینگی های خارج شده از بورس باشد.

از طرفی، با وجود اینکه بازار بورس بازدهی بیشتری را به ثبت رساند و حتی در مقاطعی با بازدهی‌های بسیار بی‌سابقه‌ای در مقیاس جهانی روبه‌رو بود، اما ورود به این بازار همواره با «ریسک» بیشتری نیز مواجه بوده است. مجموع این عوامل باعث شده حتی در شرایط تورم ۴۰‌درصدی و بازدهی ۱۰۰‌درصدی برخی از بازارها نیز، بخش قابل توجهی از نقدینگی همچنان «سپرده‌گذاری در بانک‌ها» را به عنوان مقصد خود برای پس‌انداز انتخاب کند. 

شایان آرانی در ادامه صحبت هایش می افزاید: « همچنین به دنبال افزایش نرخ سود سپرده ها انتظار می رود حجمی از این نقدینگی های خارج شده از بورس دوباره به بانک ها بازخواهد گشت. با نرخ ۲۳درصد اعلام شده برای اوراق مشارکت این بازار، بازار جذابی برای نقدینگی های خارج شده از بازار بورس خواهد بود.»

با این حال «جذابیت اندک بانک‌ها» را می توان یکی از عواملی دانست که برخی از افراد ریسک گریز را به ریسک پذیری دعوت کرده است. در سال‌های اخیر و به خصوص از سال ۱۳۸۵ که از یک سو نرخ‌های سود بانکی به دستور دولت در سطوح پایین تثبیت شد و نرخ تورم نیز روند افزایشی در پیش گرفت، نرخ سود بانکی همواره در محدوده‌هایی کمتر از تورم قرار داشت. این مساله موجب شده بود انتقال دارایی‌های نقدی به بانک‌ها نه‌تنها سود واقعی برای سپرده‌گذاران به همراه نداشته باشد، بلکه به خاطر کاهش شدید قدرت خرید پول در نتیجه تورم، به طور مداوم از ارزش این دارایی‌ها نیز کاسته شود. 

به عقیده شایان آرانی: «قاعده ای مستقل این است که افراد سرمایه گذار در بازار بورس، افراد ریسک پذیر هستند و کسی که برای سرمایه گذاری به بازار پولی یا همان بانک ها پناه می آورد، ریسک گریز محسوب می شود. در چند سال گذشته به دلیل نرخ گذاری غلط در نظام بانکی یعنی با تورم ۴۰درصد سود سپرده ها در حد ۱۸درصد باقی مانده است مقدار زیادی از افرادی که ریسک گریز هستند و تمایل دارند تا سرمایه های خودرا در بانک های نگه دارند از روی ناچاری سرمایه های خود را از بانک ها خارج کردند و مجبور شدند با وجود فراری بودن از ریسک پذیری، به افراد ریسک پذیر بپیوندند.»

وی می گوید: « در طی دو سال گذشته ابتدا سرمایه ها به سمت دلار و طلا رفت و سپس سرمایه ها به سمت بازار بورس روانه شد. من معتقدم رشد فزاینده قیمت ها در بازار بورس به این دلیل بود که مقدار زیادی از افراد ریسک گریز از روی ناچاری نقدینگی خود را به سمت بازار بورس آوردند. در آینده نیز با مثبت شدن فضا این افراد دوباره به سمت بازار بورس بازخواهند گشت. بورس جای هرکسی نیست و مانند سپرده بانکی نیست که سود ثابتی به اصل پول تعلق گیرد. ممکن است هم اصل و هم فرع سرمایه در بورس از بین برود. برخی کسانی که در بورس هستند ریسک گریزانی هستند که از روی ناچاری به دلیل نظام بانکی غلط، سرمایه های خود را به بازار بورس آورده اند.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها