کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گرانی خودرو به بهانه افزایش بهای برق


کد خبر : ۳۷۴۴یکشنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۴:۵۱۴۶۸۸ بازدید

اگرچه خودروسازان وعده داده بودند قیمت خودرو در سال 93 افزایش نداشته باشد، اما با اعلام خبر افزایش 24‌درصدی قیمت برق از فروردین‌ماه، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرده است قیمت خودرو افزایش می‌یابد .

واکنش‌ها به اجرای فاز دوم «هدفمندی» آغاز شد

اگرچه خودروسازان وعده داده بودند قیمت خودرو در سال 93 افزایش نداشته باشد، اما با اعلام خبر افزایش 24‌درصدی قیمت برق از فروردین‌ماه، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرده است قیمت خودرو افزایش می‌یابد. این در حالی است که دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو معتقد است افزایش قیمت برق در نهایت هزینه‌های خودروسازان را یک‌درصد افزایش می‌دهد.

دو روز پیش وزیر نیرو و معاون وی اعلام کردند قیمت برق از بهمن‌ماه سال‌جاری افزایش خواهد یافت و مشترکان در قبضی که فروردین‌ماه دریافت می‌کنند شاهد افزایش 24‌درصدی قیمت برق خواهند بود. تنها یک‌روز پس از اعلام این خبر مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد: «گرانی برق بر قیمت خودرو اثر می‌گذارد.» به گزارش مهر، هاشم یکه‌زارع گفت: وقتی وزیر نیرو اعلام می‌کند که قیمت آب‌وبرق 25درصد‌ گران خواهد شد، بنابراین این موضوع روی قیمت خودرو تاثیرگذار است. این در حالی است که ماه‌هاست موضوع افزایش قیمت خودرو موضوع مجادله شورای رقابت و خودروسازان است و با رفع تدریجی تحریم‌ها و خروج صنعت خودروسازی از فهرست تحریم‌ها خودروسازان اعلام کردند در سال 93 افزایش قیمت نخواهند داشت. مدیرعامل ایران‌خودرو هم از جمله خودروسازانی بود که وعده داده بود قیمت خودرو در سال بعد افزایش نخواهد یافت. وی گفته بود سال آینده تولید خودروها 40‌درصد افزایش خواهد یافت و تمام تلاش ما این است که بتوانیم با افزایش تیراژ تولید هزینه‌های سربار را جبران کنیم. توافقاتی با دولت برای تثبیت قیمت‌ها صورت گرفته است و چنانچه قرار باشد قیمت خودرو در سال آینده افزایش یابد، این افزایش قیمت، حداقلی خواهد بود.

درحالی‌که یکه‌زارع اعلام کرده پیرو افزایش قیمت برق، قیمت خودرو افزایش می‌یابد اما محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت‌وگو با «شرق» گفت: افزایش قیمت برق نهایتا هزینه تولید خودرو را تا یک‌درصد افزایش خواهد داد. به گفته وی صنعت خودرو جزو صنایعی نیست که از افزایش قیمت برق تاثیر چندانی ببرد. وی تاکید کرد: ممکن است افزایش قیمت برق روی صنایعی مانند شیشه‌سازی یا ریخته‌گری تاثیرگذار باشد یا هزینه تولید برخی قطعات با افزایش قیمت برق تا هشت‌درصد هم افزایش یابد اما در مجموع این افزایش بیش از یک‌درصد نخواهد بود. مسعود خوانساری، عضو اتاق ایران هم در گفت‌وگو با «شرق» گفت: به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت برق در هزینه‌های تولید خودرو تاثیر بگذارد. خودروسازان اگر دنبال بهانه‌ای برای افزایش قیمت هستند می‌توانند موارد دیگری مانند افزایش 15 تا 20‌درصدی مزد کارگران را بهانه کنند نه افزایش هزینه‌ برق را که تاثیری بر قیمت تمام‌شده خودرو ندارد.

احمد پورفلاح، رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران هم اعلام کرد: افزایش قیمت برق هزینه واحدهای تولیدی را چندان تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد و در نهایت شاید در برخی صنایع این افزایش پنج‌درصد باشد.خودروسازان در حالی مجددا موضوع افزایش قیمت را مطرح کرده‌اند که مدتی پیش وعده تثبیت قیمت‌ها را داده بودند، اما یکه‌زارع روز پیش اعلام کرد: برنامه‌ریزی ارایه خودرویی با قیمت تمام‌شده پایین و عرضه آن در بازار از سوی ایران‌خودرو در حال انجام است اما این موضوع دوسال به طول خواهد انجامید. یکه‌زارع افزود: البته صورت‌های مالی‌ای که به شورای رقابت ارایه شده، بر اساس هزینه‌های سال 92 است و برای سال 93 هنوز با این شورا مذاکره نکرده‌ایم. بر این اساس قیمت‌های خودرو تا آخر امسال ثابت است و برای هرگونه تغییر قیمت در سال93 باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد. وی تصریح کرد: هدف‌گذاری عددی برای کاهش قیمت خودرو نداریم اما شاخص‌هایی وجود داردکه در قیمت موثر است که از جمله آن، نرخ مواد اولیه، ساده‌سازی فرآیندهای تولید و کاهش هزینه‌های سربار است.

اولین واکنش به اجرای فاز دوم

علاوه بر این، این اظهارات خودروسازان را می‌توان اولین واکنش بازار به خبر آغاز فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها دانست. اگرچه دولت تلاش کرده بود ورود به فاز دوم در سکوت باشد تا واکنش‌های روانی بازار را به حداقل برساند اما خودروسازان تنها یک روز پس از اعلام خبر افزایش قیمت برق، زنگ افزایش قیمت محصولات خود را به صدا درآوردند. دولت در تلاش بود تا این افزایش قیمت‌ها از حامل‌های انرژی‌ای آغاز شود که افزایش قیمت آنها تاثیر روانی بر بازار نداشته و باعث افزایش قیمت‌ها نشود. به گفته یکی از کارشناسان اقتصادی برق همین ویژگی را دارد و افزایش قیمت آن یک‌ماه‌ونیم بعد آثار خود را نشان می‌دهد، اما اکنون خودروسازان بلافاصله به این خبر واکنش نشان داده‌اند؛ امری که سبب می‌شود سناریوی دولت در اولین گام برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها با مشکل مواجه شود. اواسط بهمن بود که دولت اولین خیز خود برای اجرای فاز دوم را با افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای به 700تومان و قیمت بنزین آزاد به هزارو50تومان برداشت اما واکنش‌ها به این خبر سبب عقبگرد دولت از آغاز فاز دوم با بنزین شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها