کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

در این وانفسا , خودرو چینی بخریم یا نه ؟

کدخبر:۳۷۲۴شنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶:۱۰۱۰۷۳۱ بازدید

پس از توافقات ژنو و روند روبه بهبود فضای بین المللی، تصور همگان بر این بود که ماموریت خودروسازان چینی در ایران روبه پایان است و شاهد همکاری های مشترک خودروسازان داخلی با همتایان بنام خود خواهیم بود.
در این وانفسا , خودرو چینی بخریم یا نه ؟

اگرچه پس از گذشت چند ماه از توافقات ژنو، فرضیه بالا تحقق نیافت اما خودروسازان داخلی در عرضه محصولات چینی گوی سبقت را از یکدیگر ربودند و خودروهای چینی برغم نبود استقبال عمومی همچنان در بازار خودروی ایران حضوری پررنگ تر از گذشته کسب کرده اند.با وجودی که چینی ها در سال های گذشته برای حضور در کارخانه های دولتی سازنده خودرو مجوز نداشتند اما به تازگی سر و کله چینی ها در این بخش نیز نمایان شده است.

گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که خودروی جدیدی به نام اس 300 را تا تیرماه به بازار عرضه می کند.جدیدترین خودروی سایپا یعنی S300 خودرویی چینی می باشد که مدتی است آزمایش های آن در ایران و بتازگی پیش فروش آن آغاز شده است. این خودروساز در حالی از این خودرو با نشان و برند سایپا نام می برد که اشاره ای به سازنده اصلی آن یعنی زوتای (zotye) نکرده است.

زوتای شرکت تازه کاری است که در سال 2005 در شهر ژجیانگ چین تأسیس شده و خودروهای مختلف خود را براساس پلتفرم های قدیمی فیات و لانچیا و با طراحی کپی شده از سایر خودروها و موتورهای میتسوبیشی می سازد.از سوی دیگر وانت پادرا خودروی جدید دیگری است که شرکت زامیاد اعلام کرده آن را از سال آینده وارد بازار خودروهای سبک تجاری خواهد کرد. با توجه به همکاری سابق زامیاد با شرکت فودی چین که بدنه شوکا را از آن خریداری کرده بودند، می توان گفت کابین و تغییرات ظاهری پادرا نیز متعلق مدل Lion این شرکت است.ایران خودرو دیزل نیز از زیرمجموعه های گروه صنعتی ایران خودرو در سال جاری از سه محصول جدید خود رونمایی کرد. این سه محصول که همگی از نوآوری های کشور چین به شمار می آیند، شامل کشنده A7 ، پیکاپ فوتون و کامیون آریا است.

به گفته مدیرعامل ایران خودرو دیزل، دو محصول کشنده A7 و وانت پیکاپ که میزان ساخت داخل آنها 14 درصد است محصول کشور چین بوده و محصول کامیون آریا نیز میزان ساخت داخل آن بیش از 70 درصد است.موارد یادشده نمونه ای از همکاری دو خودروساز مطرح کشور با چینی ها است اما خودروسازان بخش خصوصی از این فراتر رفته و هر روز خبر از ورود محصولی جدید از خودروهای چینی به بازار کشور می دهند.چینی ها با استفاده از فرصت تحریم ایران، مدت هاست که بخش خصوصی صنعت خودرو ایران را در اختیار خود گرفته اند و به این واسطه، حضورشان در بازار خودرو داخل، مشهود و ملموس تر از گذشته شده است، البته در کنار بخش خصوصی، واردات نیز به چینی ها کمک کرده تا نقشی نسبتا پررنگ در بازار خودرو ایران داشته باشند و این روزها دیگر خیابان ها و جاده های کشور با خودروهای چینی غریبه نیست.

 

خودروهای چینی، کابوس بازار خودروی کشور

این در حالی است که ورود خودروهای سواری چینی همواره با مخالفت بسیار از سوی مسوولان و دست اندرکاران صنعت خودرو مواجه بوده است، به طوری که از نگاه کارشناسان این حوزه به ویژه حامیان همپا کردن صنعت خودروسازی ایران با دانش و کیفیت روز جهانی و نه کپی کاری دست چندم محصولات خارجی به عنوان ویژگی صنعت خودروسازی چین، خودروهای ساخت ایتن کشور به کابوسی در بازارایران تبدیل شده است که خواب را از تولیدکنندگان، قطعه سازان و مسوولان صنعتی کشور ربوده اند.

چینی ها طی یک دهه گذشته و با استفاده از فرصتی تاریخی که تحریم های بین المللی به آنها داد، تا حد امکان در بازار ایران نفوذ کردند و بازار خودرو نیز در امان نماند. آنها کار خود را با خودروهای کوچک و کم مصرف و ارزان آغاز کردند و از آنجا که مجوز ورود به حریم خودروسازان دولتی را نیافتند، به سراغ بخش خصوصی رفته و از همان جا استارت تجارت پرسود خود در بازار ایران را زدند.اوایل تنها یک خودروساز چینی به نام چری در ایران حضور داشت، اما رفته رفته پای دیگر چشم بادامی های خودروساز نیز به کشور باز شد، تا جایی که هم اکنون هشت خودروساز چینی در ایران حضور دارند.حاصل کار این هشت خودروساز، عرضه 27 مدل خودرو است که در مدل ها و محدوده های قیمتی مختلفی میهمان خیابان های کشور شده اند. چینی ها حالا دیگر مانند 10 سال پیش که تازه به ایران آمده بودند، ارزان فروشی نمی کنند و در بازار خودرو کشور می توان محصولاتی از آنها را یافت که بالای 60 میلیون تومان قیمت دارند.

حضور چینی ها در صنعت خودرو ایران به حدی پررنگ شده که بخش خصوصی این صنعت را عملا باید چینی دانست. تاریخ یک دهه اخیر خودروسازی بخش خصوصی نشان می دهد هر جا شرکت های معتبر پاپس کشیده اند، چینی ها به سرعت جایگاه آنها را فتح کرده و هم اکنون نیز جمع شان جمع است، آن هم در شرایطی که خود بازار چین به ماءمنی برای خودرو سازان بزرگ دنیا تبدیل شده و خیلی از آنها، بحران های فروش خود را به مدد بازار چین از سر رد کرده اند.چری، هافی موتور، لیفان، گریت وال، جیلی، جک و ام جی از جمله خودروسازان چینی هستند که طی یک دهه گذشته روانه ایران شده و سهمی از بازار کشور را به خود اختصاص داده اند و در این بین چری توانسته بیش از سایر هموطنانش، از فرصت استفاده و ایرانی ها را مشتری خود کند.

کارشناسان در باب اینکه چرا بخش خصوصی از شراکت با امثال جنرال موتورز و فولکس واگن و پروتون و غیره به همکاری و تولید مشترک با خودروسازان چینی رضایت داده، معتقدند شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، دلیل اصلی این ماجرا است.نگاهی به تاریخچه خودروسازان خصوصی ایران نشان می دهد آنها زمانی با بزرگان همنشین بوده اند؛ اما تحریم ها در درجه اول و مشکلات مالی در درجه دوم، آنها را مجبور به همکاری با چینی ها کرده است.

به عنوان مثال، صنایع خودروسازی کرمان دارای سابقه ای طولانی است که روزگاری با دوو موتورز کره کار می کرد، اما پس از آنکه جنرال موتورز آمریکا این شرکت را خرید، همکاری با آن محدود شد و کرمان خودرو از تولید دوو سیلو به محصولات چینی روی آورد یا مثلا کرمان موتور نیز به عنوان یکی دیگر از خودروسازان بخش خصوصی، با محدودیت های بین المللی روبه رو شد و هم اکنون تولیدکننده لیفان و «JAC» است، حال آنکه زمانی هیوندایی ورنا و آوانته را تولید می کرد.

رشد بیش از 105 درصدی تولید و واردات خودروهای چینی

طبق آمار، تولید و واردات خودروهای چینی در بازار ایران طی سال 90، رشدی 140 درصدی در مقایسه با سال 89 داشته و این می تواند نشان از استقبال ایرانی ها از خودروهای چینی یا ضعف خودروسازان داخلی داشته باشد.همچنین در سال 91 چینی ها توانسته اند تولید و واردات خودروهای خود را به ایران، 105 درصد رشد بدهند و حالا باید منتظر ماند و دید در سال 92 چه آماری از آنها به جا خواهد ماند.

چینی ها در سال 89 حدود 11 هزار و 100 دستگاه انواع خودرو را در ایران تولید یا وارد کرده اند، در حالی که در سال 91، این رقم به بالای 54 هزار دستگاه رسیده است. همچنین در چهار ماه ابتدایی امسال چینی ها توانسته اند بیش از هفت هزار خودرو را تولید یا به ایران وارد کنند.بنابر آمار، خودروسازان چینی طی سال 89 کمتر از یک درصد سهم بازار خودرو ایران را در اختیار داشته اند و این رقم در سال 91 به بالای 5/6 درصد رسیده است. آمار می گوید، در چهار ماه ابتدایی امسال نیز چینی ها توانسته اند بیش از چهار درصد سهم بازار خودرو ایران را در اختیار بگیرند.

ایران، چهارمین مقصد صادرات خودروهای چینی

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: سال گذشته میلادی (2012) پس از الجزایر، عراق و روسیه، ایران چهارمین مقصد صادراتی خودروهای تولید شده با برند چین بوده است.مصطفی ممقانی اظهار داشت: براساس جدیدترین آمارهای منتشر شده، در سال 2012 میلادی الجزایر با 149 هزار و 800 دستگاه بیشترین خودروهای چینی را در جهان خریداری کرده است.

وی با بیان اینکه دو کشور عراق با خرید 90 هزار و 100 دستگاه خودرو و روسیه با خرید 89 هزار و 700 دستگاه در رتبه های دوم و سوم این رده بندی قرار دارند، خاطرنشان کرد: سال گذشته میلادی 77 هزار و 800 دستگاه از خودروهای چینی به ایران صادر شد که البته بیشتر آن شامل خودروهای مونتاژ شده با برند چین در کارخانه های داخل کشور است.این کارشناس صنعت خودرو، ادامه داد: پس از ایران، شیلی پنجمین کشوری است که با 62 هزار و 700 دستگاه بیشترین خریدار خودروهای چینی در جهان و پرو نیز با 37 هزار و 200 دستگاه ششمین خریدار عمده خودروهای چینی بوده است.وی افزود: پس از این کشورها مصر با 34 هزار و 600 دستگاه، ونزوئلا با 32 هزار و 800 دستگاه، کلمبیا با 31 هزار و 300 دستگاه و اوکراین با 30 هزار و 600 دستگاه از عمده خریداران خودروهای چینی در سال 2012 میلادی بوده اند.ممقانی بیان اینکه کل صادرات خودروهای چینی در سال گذشته میلادی معادل یک میلیون و 56 هزار دستگاه بوده است، خاطرنشان کرد: 62.7 درصد کل صادرات خودرویی چین در سال گذشته میلادی مربوط به 10 کشور یادشده است.

واردات خودروهای چینی، رونق اشتغال کارگران چینی

خودروهای تولید چین که هم اکنون در بازار وجود دارند، به دلیل کیفیت بسیار نازل در برابر قیمت بالای خود و نبود شبکه خدمات پس از فروش مشکلات بسیار زیادی را برای مالکان پدید آورده اند.یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص می گوید: در شرایطی که کشور ما با مشکلات زیادی نظیر تورم، تحریم و بیکاری درگیر است و اشتغال کارکنان صنایع کشور در معرض خطر افتاده، وارد کردن خودروهای چینی تنها کمک به رونق اشتغال کارگران چینی بوده و موجب آسیب جدی به صنعت خودروسازی کشور خواهد شد.

سیدهادی حسینی نماینده قائمشهر به این موضوع اشاره می کند که خودروهای چینی به دلیل نداشتن شبکه خدمات پس از فروش در ایران، هم اکنون بسیاری از مالکین خود را به دردسر انداخته اند زیرا این محصولات نه تنها فاقد خدمات پس از فروش هستند بلکه هزینه نگهداری از آن ها برای دارندگان بسیار بالاست.به گفته وی، تلاش جهت وارد کردن خودرو از چین با توجه به تولید خودرو در کشور و وجود شبکه خدمات پس از فروش در سراسر کشور اقدامی غیرقابل توجیه است.

 

** سوءاستفاده چینی ها از شرایط صنعت خودروی کشور

اما عمده مشکلات خودروهای چینی را می توان به استاندارد نبودن این خودروها نسبت داد، به طوری که خودروهای تجاری چینی (هوو و دانگ فنگ) وارد شده به کشور به لحاظ ایمنی نتوانستند نظر مسوولان و مردم را به خود جلب کنند که این امر مشکلات بسیاری را در تردد و شماره گذاری این خودروها به وجود آورد.عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از مذاکره خودروسازان ایرانی با خودروسازان چینی، گفت: شرکت های چینی ها از شرایط صنعت خودرو کشور سوء استفاده می کنند و می دانند که چرا به سراغ آن ها می رویم و متاسفانه بعد از سالها مجدد می خواهیم در صنعت خودرو دست به دامن شرقی ها شویم.

الله وردی دهقانی با بیان اینکه چینی ها از شرایط داخلی کشور سوء استفاده می کنند و می دانند که چرا به سراغ آن ها می رویم، گفت: سیاست واردات خودرو از چین سیاست درستی نیست و خودروسازان کشور باید به سراغ بومی سازی بروند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: تحریم ها موضوعی نیست که امروز حاصل شود بلکه ده ها سال با تحریم ها مواجه هستیم و سوال اینجا است که چرا خودروسازان در این مدت به فکر بومی سازی نبودند.وی با اشاره به اینکه چندین سال این فرصت مناسب در اختیار خودروسازان بود تا بتوانند در جهت بومی سازی اقدام کنند، کمااینکه تا حدی در این راستا اقداماتی شده است، گفت: سیاست گذاری خودروسازان کشور در سال های گذشته غلط بوده و باید چنین روزی را پیش بینی می کردند.

چینی سواران: نخرید، نخرید

سید هاشم حسینی مالک یک خودروی ام.وی.ام 110 می گوید: قیمت این خودرو به نسبت خدمات پس از فروش و عملکرد آن بسیار گران است اگر قرار است 19 میلیون تومان برای خرید این خودرو هزینه کنیم بهتر است به جای آن پراید خریداری کرد، چرا که خدمات پس از فروش پراید درشرایط بهتری قرار دارد، ضمن آنکه تهیه قطعات یدکی آن به راحتی صورت می گیرد.

وی اضافه می کند: قطعات یدکی خودروی ام.وی.ام بسیار کمیاب و گران است ضمن آنکه جنس اکثر قطعات آنها پلاستیکی و بدون کیفیت هستند.

این مالک خودروی ام.وی.ام 110 در خصوص خدمات پس از فروش این خودروی چینی، می گوید: این خودرو را نمی توان هر جا تعمیر کرد و باید به نمایندگی های مربوطه که تعدادشان نیز بسیار اندک هستند، مراجعه کرد.

حسینی اضافه می کند: در فروردین ماه سال جاری برای رفع ایراد خودرو با نمایندگی اصلی مدیران خودرو تماس گرفتم و آنها برایم در تیرماه وقت تعیین کردند. آیا تعیین مهلت سه ماهه برای رفع یک ایراد جزیی صحیح است و آیا می توان در این مدت خودرو را خواباند تا زمان مهلت تعمیر فرابرسد؟

وی می افزاید: اگرچه چند نفر از سازمان فنی و حرفه ای مجوز تعمیر این گونه خودروها را دریافت کردند اما اینها هم بیشتر به سرکیسه کردن مردم فکر می کنند و برای برطرف کردن یک ایراد کوچک هزینه های هنگفتی را بابت تعویض و خرید قطعه از مردم طلب می کنند.

وی متذکر شد: این افراد به طور عمده تعویض کار هستند تا تعمیرکار که این کار نیز هزینه بالایی را برای صاحبان این گونه خودروها بدنبال دارد.

خانم اکرم رفعتی نیز یکی دیگر از مالکان خودروهای چینی در ایران که حدود چهار سال است یک خودروی ام.وی.ام 110 را خریداری کرده است، می گوید: تصور داشتم این خودرو به لحاظ حجم آن و خارجی بودن نسبت به تولیدات داخلی به مراتب بهتر است و حتی در صورت نیاز به خدمات پس از فروش به سهولت می توانم به این خدمات دسترسی پیدا کنم.

وی اضافه می کند: چندی پیش که با این خودرو تصادف کردم، مجبور شدم آن را به تعمیرگاه مرکزی ببرم اما پس از کلی تلاش توانستم یک نوبت حداقل یک ماهه از تعمیرگاه دریافت کنم.

این مالک خودروی چینی می افزاید: تصور کنید کسانی که در شهرستان ها ساکن هستند اگر نیاز به تعمیر این خودروها داشته باشند حتما باید به تهران مراجعه کنند آن هم اگر موفق به دریافت نوبت از تعمیرگاه مرکزی شوند.

رضا نادری یکی دیگر از مالکان خودرو لیفان ایکس 60 نیز وقتی نظرش را در خصوص خودروی چینی اش پرسیدم، با تعجب پاسخ داد: بنده دو سال پیش از خودروی ایرانی خسته شدم و یک دستگاه لیفان خریدم و تا حال 47 هزار کیلومتر از آن استفاده کرده ام که این امر سبب افزایش ایرادات فنی به آن شده است.

وی با بیان اینکه این ماشین در حال حاضر ایرادات فنی اساسی زیادی دارد، خطاب به هموطنان توصیه می کند: این پند حقیر را قبول کنید و این خودرو را نخرید و نخرید.

وی در خصوص مهمترین ایرادات این خودرو، می گوید: دیسک صفحه در تمام مدل ها بیشتر از 10 هزار تا کار نمی کند و تاکنون سه بار این قطعه را عوض کرده ام و مستنداتش رو هم دارم. همچنین این خودرو در تمام مدل ها بخصوص لیفان 620 پولوس ندارد و تند تند بیرون زده یا ساییدگی پیدا کرده و شما را به خصوص در مسافرت های شب در راه می گذارد، هزینه حمل و نبود تعمیرکار آشنا به این خودرو و غیره نیز بماند، من دو بار در قزوین و رشت به همین علت ماندم.

نادری می افزاید: فرمان هیدرولیک این خودروها بعد از مدتی یا سفت می شود یا اینکه از کار می افتد ضمن آنکه تنها هزینه مربوط به تعمیر پمپش افزون بر دو میلیون تومان می شود.

علی محمدی دارنده دیگر خودروی لیفان در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: مهمترین مسئله که شما رو آزار خواهد داد بی مسئولیتی و بی ادبی و ضایع کردن علنی حقوق مشتری از سوی مدیرعامل و کارکنان شرکت و نمایندگی ها به خصوص در تامین قطعات و تعمیر است.

وی اضافه می کند: اگر خودروی شما با مبلغی که دادی 100 روز هم کار نکنه نمایندگی و کارکنان شرکت هیچ ابایی ندارند و خیالشون هم نیست و نمی فهمند که حقوقی که می گیرند از قبل پولی بوده که شما دادی و این خودرو را خریداری کردید.

محمدی سپس هموطنان را از خرید خودروهای چینی برحذر می کند و می افزاید: اگر هم قبول ندارید و خواستید بخرید و شیطان چشم گوشتان را پر کرد حتما سری به تعمیرگاه مرکزی در کیلومتر 18 بزنید و به درد دل لیفان سواران گوش دهید.

ادامه همکاری با چینی ها باید با فکر و تدبیر دوباره همراه باشد

اینکه برخی از خودروسازان ما، به سراغ خودروسازان چینی رفته اند تا مانع از توقف تولید در این شرکت ها شوند، انتقادی متوجه آنها نیست اما در شرایطی که گشایشی در حضور خودروسازان معتبر در کشور بوجود آمده، ادامه همکاری با چینی ها باید با فکر و تدبیر دوباره همراه باشد.در این زمینه یک کارشناس خودرو با اشاره به اینکه همکاری با شرکت هایی که از اعتبار لازم برخوردار نیستند، شاید خیلی به نفع صنعت خودرو کشور نباشد به خبرنگار ما یادآوری می کند که بازار ایران نباید محل آزمون و خطای محصولات خودروسازان چینی قرار گیرد؛ چرا که چینی ها هم اکنون در بازارهای اروپا و آمریکا نیز جایگاه خود را از دست داده اند.از سوی دیگر حتی در حوزه خودروهای چینی، بیشتر یا حتی تمام آن به واردات خودرو و در موارد گسترده تر به سرهم بندی بسنده شد و گامی برای انتقال ساختارهای تولید برداشته نشد.این نکته نباید مورد غفلت قرار بگیرد که اخبار این روزهای کشور منجربه آن شده که ایرانی ها دیگر حتی به امثال پژو و رنو نیز قانع نباشند و رویای جنرال موتورز و تویوتا و فولکس واگن را در سر بپرورانند حال آنکه خودروسازان باید در ادامه فعالیت هایشان به این خواسته عمومی پاسخ قانع کننده ای بدهند

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

خادمی: 1392/12/1010:50:00،
76
25
صبر کن تا چند روز دیگه قیمت پرتقال و سیب و ... ببینید نوبت به تصمیم گیری در خصوص نوع ماشین میرسه یا نه.
ایران جیب دنبال زیر بغل مار میگردیا
بنده خدا: 1392/12/1011:34:56،
67
23
در وانفسا پولی برای خرید نداریم .
ایران جیب ممنون .
احمد: 1392/12/1011:43:03،
61
75
من جیلی دارم خیلیم ازش راضیم هر نمایندگی هم بردم احترام میذارن درست میکنن مخصوصن نمایندگی بالیران تو تهران. این ماشینو اطلس خودرو 5 سال گارانتی کرده حتی رنگش رو
مجید.ح: 1392/12/1012:31:54،
58
19
آقا چرا چند روز دیگر الان سیب زمینی قیمتش از موز گرانتر شده 4300 تومان حالا باید انتخاب کنیم لگن تولید داخل یا فرغون تولید چین که در کل فرقی ندارد .
ali: 1392/12/1013:20:20،
48
40
اقا مگه جیلی چند ساله اومده که چند بار بردی نمایندگی؟میرفتی حداقل یه ال90 میگرفتی نمیخواست بری نمایندگی برای تعمیر
احمد: 1392/12/1014:44:42،
41
26
یک ساله دارم . من برا تعمیر نبردم برا سرویس دوره ای بردم
nn: 1392/12/1016:08:01،
46
34
به جای 60 تومن واسه جیلی بدی واسه ماکسیما دسته دو تمیز یه شل گیرش میرزه به صد تا جیلی که مفت نمیرزه.نکنید خوبیت نداره...
nn: 1392/12/1016:13:05،
34
21
منم برات رنگه ماکسبمارو تا10 سال گارانتی میکنم با شرابط جیلی....
محمد: 1392/12/1018:40:36،
47
20
ببينم کسي که نخواد خودرو ايراني با تکنولوژي ٢٠سال پيش رو سوار بشه از طرفي هم پول خريد خودروهاي بالاي ٢٠٠ميليون اروپايي رو نداره از طرف ديگه هم پول جعبه خوشگل هاي کره اي رو نداره بايد چيکار کنه؟

خوب ساده است خودرو هاي چيني

والا بلا به کي قسم نمي ارزه بجاي نزديک ۶٠ ميليون پول ٢٠۶ تيپ ۶ يک جک ١.٨ اتومات بخري؟
nn: 1392/12/1019:17:00،
28
21
اخه اینام تکنولوژی ندارن به خدا.
با 60 تومن تو باشی مزدا 3 86 87 تلنولوژی مزدا اتومات که چینیا نیستنو با ماکسیما یا رونیزو..... میخری یا جک و...
باز جیلی تو چینیا سر تره یکم. به این بهونه ماشین 0 خریداری نمیشه اینام قیمتارو میارن پایین...
نخرید
قمبل خان: 1393/1/2809:35:58،
23
24
قابل توجه انهایی که هی می گفتن تحریم کنین نخرید حالا خودشون دارن دربه در دنبال ماشین میگردن لگن هم حاضرن بخرن تا گرونتر نشده بدبخت های جهان سومی زود جوگیر میشن ....
قمر تاج: 1393/1/2809:38:41،
26
24
اشغال چینی بخریم +

اشغال ایرانی بخریم _

اصلا نخریم =

اصلا بخریم 0

...
لطفا رای بدهید کمی یخندیم تا خنده رایگان است
جعفر: 1392/12/1010:51:48،
85
25
چینی ها رسما به ریش ملت ما میخندند؛اما چه کنیم که ملت شریف ایران زمین عادت دارند دستی رو که به صورتشان سیلی زده است را بارها و بارها بوس بزنند
فرزاد: 1392/12/1018:17:11،
31
56
ابدا جنس چيني را قبول ندارم اما اين شما هستي كه هنوز حاظري دست فرانسه رو ببوسي وقتي تحريمت كرد واگه چين نبود الان شما بايد هنوز تلويزيون عهد بوق رو نگاه ميكردي اين چين بود كه قيمت هارو شكست وشما تونستي بري سمت lcd ال جي وسامسونگ
يضص: 1392/12/1010:52:56،
42
30
تا تعرفه اعلامي دولت 35% بعد از عيد صبر ميكنم
اسپندیار: 1392/12/1011:37:13،
92
24
صبر کن تا بعد عید البته یه موقع شکه شدی سکته نکنی خدای نکرده
مهدی: 1392/12/1015:03:18،
35
14
عمو جون چقدر بچه خوبی هستی بشین عاقل تا تعرفه کم بشه. تو مگه خبر نداری اقتصاد مقاومتی یعنی چی؟یعنی خوابشو ببینی تعرفه چیزی کم بشه
رضا: 1392/12/1011:03:53،
83
22
مگه پراید و 405 و 206 کجایین؟
خب همینها رو هم سوار بشیم انگار چینی سوار شدیم
حالا حتما باید برندش چینی باشه؟!!!
رضا: 1392/12/1011:09:12،
44
20
چرا عاقل کند کاری که بازآرد پشیمانی!!!!
برای اوون چینیه اصلا مهم نبوده و نیست که بعدش چی میگیم
همینکه یه دستگاه فروخت برنده شده
فامیل دور : 1392/12/1011:10:02،
45
20
از آنهاییی که خودروی داخلی دارند خواهش میکنم که در مورد کیفیت و خدمات پس از فروش و برخورد نمایندگی ها و.... کامنت بگذارند و ما را در خرید خودرو راهنمایی کنند .
همچنین اگر دارندگان خودرو های چینی هم کامنت های دارند خواهشمندیم آن را با ما به اشتراک بگذارید .
پیشاپیش متشکرم
مجتبی: 1392/12/1011:39:50،
66
28
بخدا به قران من 206V8 دارم دیونم کرده مدل90 هروز یجایش خرابه هروقت هم میرم نمایندگی ها میگن لوازم نداریم.
بنده خدا 1: 1392/12/1016:02:20،
46
17
یه تندر داشتم تصادف کردم قطعات بدنه رو با کلی مکافات پیدا کردم اون هم با قیمت بالا جالبه اگه الان یه مگان داشته باشیدو باهاش تصادف کنید باید خدا بدادتون برسه وسیلشو پیدا کنید
محمد: 1392/12/1016:38:03،
57
19
این چیزایی که در مورد خودروی چینی و بی کیفیت بودنش میگن همش مزخرف و واسه بازار گرمی تولیدات آشغال ایران خودرو و سایپا است.شک نکنید خودروی چینی با کیفیت بهتر از تولیدات ایران خودرو با قطعات چینی بی کیفیت است.
فامیل دور: 1392/12/1018:29:53،
29
15
تا الآن از آقای مجتبی وبنده خدا و محمد متشکرم .
با تشکر از کامنتهایی که گذاشتین .
محمد: 1392/12/1018:48:47،
40
42
به خدا کاپرا داشتم ٢سال , هرجا بگي باهاش رفتم , همون روز تحويل چون نزديک عيد بود باهاش ۴٠٠٠کيلومتر مسافرت رفتم , حتي ١هزارتومني خرجش نکردم , مثل ساعت کار ميکرد , الانم که به دليل نياز مالي فروختمش دنبال خريد جک ١.٨ اوتومات هستم و فعلا يک ٢٠۶ دارم که تو ٣ماه ١ميليون خرج رو دستم گذاشته و هيچکس هم دردش رو نميدونه
روح اله: 1392/12/1011:16:09،
32
18
خوب همه اینا درست، حالا نباید که بخواهین اینو تعطیل کنین اونموقع تکلیف خریدارا چی میشه؟؟؟ یا نباید از اول میزاشتن اینا کار کنن یا اینکه الان هم باید نظارت رو بیشتر کنن و حق خریدارا رو با افزایش خدمات پس از فروش از حلقومشون بکشن بیرون... البته ناگفته نمونه که نمایندگیهای کمپانیهای خودمون هم وضعشون خیلی ایده آل نیست فقط بهتر از اینان
- مسئولین محترم شما رو قسم میدم به اعتقاداتون یه ذره به فکر احترام به ملتتون باشین!!!!!!!!!
محمد: 1392/12/1011:19:32،
41
17
نویسنده عزیز چرا نمیگی چرا مردم میرن چینی میخرند عزیزم چون پول ندارند اینو همه میدونند که جنس چینی کیفیت پایینتری از اروپایی یا آمریکایی دارند نیاز به گفتن نبود ولی چاره ای ندارند.
گفتی رویای مردم جنرال موتورز وفولکس واگنه حتی اگه اوضاع خوب بشه اینا حتی تو ایران تولید بشند باز هم برای مردم خیلی گرونندو نمیتونند بخرند .
خودش: 1392/12/1011:43:25،
48
19
اگه ایرانخودر و سایپا با قیمت واقعی(5 میلیون کمتر از قیمت فعلی ) خودرو (لگن) به مردم میدادند هیچ وقت سر و کله این چینی ها پیدا نمی شد .
سالار: 1392/12/1012:05:11،
56
57
گول ظاهر زیبای خودروهای چینی را نخورید با پراید خودمون پیوند اخوت بستند
sina: 1392/12/1012:13:52،
52
24
با امار و ارقام کاری ندارم ولی مقاله کاملا تبلیغاتی و دروغ هست چون کیفیت و خدمات خودروهای چینی علی الخصوص چری بسیار بهتر از ارابه های وطنیه
دادا: 1392/12/1012:18:05،
34
16
بندگان خدا اینا تو تولید وارایه خدمات وقطعات موتور به ظاهر ملی ef7خودشون موندن حالا شما انتظار داری بیان براتون خدمات لیفان وجیلی و....ارایه بدن خدانکنه ماشین کسی خراب شه وگرنه قطعه بدرد بخور هیچ خودرویی در دسترس شما نیست
درجواب به محمد: 1392/12/1012:32:46،
73
54
محمدآقا، چند وقت پیش ژاپن بودم. در برخی فروشگاهاشون از جمله فروشگاههایی بنام 100 ینی(ین واحد پول ژاپن) کالاهای چینی هم به وفور یافت میشد. ولی هیچ فرد ژاپنی سراغ اجناس چینی، حتی در فروشگاههایی که قیمت اون اجناس، پایین تر از مشایه ژاپنیش بود نمیرفتند. و اگر یک ژاپنی به سمت اجناس چینی میرفت، سایرین با نگاهشون به اون میگفتند:"غیرت و حس ملی گرایانه ات کجا رفته؟".
علي : 1392/12/1017:50:55،
35
19
بله خوب ژاپني ها اجناس باكيفيتي دارند كه هيچ وقت سراغ جنس چيني بي كيفيت نمي روند. حتي اگر قيمتش پائين تر باشد. بقول معروف چون پول ندارم جنس خوب و گران مي خرم ولي در ايران انتخابي بجز جنس چيني نداري ! بجاي ليفان چي مي خواهي بخريد ؟ پرشيا ! اون كه تمام قطعاتش چيني است ! اگر پرشيا فرانسوي پيدا كني اونوقت مردم ديگه ليفان نمي خرند . مطمئن باش!
ایرانی: 1392/12/1021:44:40،
27
19
این به خاطر کیفیت نیس به خاطر اینه که ژاپنیا وطن پرست واقعی هستن نه مثل ما که تو حرف برای ایران حنجره جر میدیم و تو عمل ایرانو نابود کردیم !
درجواب به محمد...ادامه: 1392/12/1012:37:28،
32
19
حمایت از تولیدات داخلی باید فرهنگ ملت بشه و در ذهن یک ملت جا بگیره. البته تولیدکننده هم نباید سودجویی بکنه و تولیدش را انحصاری بکنه، اونم بی کیفیت.
البته شایان ذکر است که درژاپن، خب مسئولینشون هم قسمی که درراستای خدمت به مردم خوردند را مو به مو اجرا میکنند و هرجا متوجه شدند که از مسیر راست منحرف شدند، خود اون مسئول در هر رده ای که باشه میره کنار.(مانند چندسال قبل که نخست وزیرشون گفت:بخاطر شرمساری دربرابر ملت ژاپن،استعفا میدهم)
شاهین tehran: 1392/12/1012:45:53،
57
43
چینی بهتر از ایرانیه.
حداقل ضبط دارند.
ضبطو دیگه از ماشین صفر برنمیدارند.
ج: 1392/12/1013:39:28،
22
31
دوستان محترم توجه داشته باشید:
اگه دو تا چینی رو اعدام کنند همشون گم و گور میشن
حق و صبر: 1392/12/1013:53:37،
37
17
لب مطلب این بود: چینی نخرید ایرانی بخرید!!
باید در جواب گفت که ما مجبور نیستیم از بین 2 گزینه ی شما انتخاب کنیم
یه راه سوم بهتون نحمیل می کنیم و اون هم اینه که نمی خریم تا ارزون نکنید و کیفیت رو تا حد معقولی بالا نبرید
واقع بین: 1392/12/1014:32:35،
37
23
چینی نخریم کهبا کیفیت پایین تر با قیمت بالاتر یه اسب یا ستاره سایپا بزنبد بندازید به ملت بخندید به ریش ما.آقا جان خدمات کرمان موتور و ام وی ام و ... خیلی بهتز از تمام ایرانی هاست که دارند چین رو خراب میکنند که بازار باز انحصاری شه. من 70و 50 هزار با 2 تا ماشین چینی رفتم آخ نگفته. حالا یکی نوشته 1000 رفتم ماشینم ترکیده!!!!!
ادامه واقع بین: 1392/12/1014:35:22،
44
21
تمام این منفی بافی های امروز درباره خودروی چین مال دلالاست که نمیتونند در بازار مانور کنند چون چینی ها طوری میفروشند که دلال همیشه ضرر میکنه و اختلاف بلزلر و کارخانه کمه اما خودروی وطنی چی؟ فکر کنید
یک چینی اشغال خریده زجرکشیده: 1392/12/1014:50:01،
29
41
ملت نخریدبخدانخریدچینی یعنی اشغال
ss: 1392/12/1015:06:27،
47
28
من سه سا له لیفان دارم50000کیلومترم کارکرده هیچ مشکلی هم نداشته.اگه بخوام ماشینمو عوض کنم بازم انتخابم یک چینی دیگه ست.نه ماشینای فرانسوی !!!!!ایران خودرو یا سایپا..
بادکنک: 1392/12/1018:55:58،
30
45
لیاقت شما وامثال شما بیشتر از این نیست
ss: 1392/12/1015:16:45،
53
20
به نظر من ما ایرانیا که خودمون پژو فرانسوی 30سال پیش رو تولید میکنیم و از نمایندگی تحویل میگیریم توی پارکینگ خونه خودبخود آتیش میگیره .حق نداریم به ماشینای چینی بگیم آشغال!اگه یه آلمانی یا ژاپنی همچین حرفی بزنه حق داره نه مای ایرانی.
fery: 1392/12/1017:50:59،
27
22
من با ماشین چینی مشکلی ندارم تجربه خیلی خوبی هم با جیلی داشتم ولی در مورد سرویس و گارانتی با دوستمان هم عقیده نیستم چون افتضاه .واقعان جای تاسف داره که ما با این صنعت خودرو سازی که بیش از 35 سال هست بایستی که در واردات ماشین چینی در کنار الجزایر ..عراق و غیره باشیم.
امیر: 1392/12/1018:48:55،
33
30
نویسنده این مقاله کاملا عمدی داره ماشین چینی رو میکوبه من لیفان 620 دارم دو ساله میدووه 65000تا کارکردشه فقط یه سنسور کیلومتر و یه موجگیر واسش عوض کردم به اضافه سرویساش شاید ظرفیت خدمات پس از فروشش محدود باشه اما همین الان از یه پرشیا صفر بیشتر قبولش دارم چون داشتم میدونم این لگن سازا چی میزننو میندارن به خلق ناچار...
آرمان: 1392/12/1018:58:32،
35
18
والا من که دارم و راضیم ..منم از ماشین ایرانی خسته شدم و اینو گرفتم و راضی هم هستم تا حالا باهاش مسافرتم زیاد رفتم ولی تو راه منو نگذاشته بر خلاف ادعای این دوستان...الان 3 ساله دارمش و فقط قطعات مصرفی عوض کردم.این دوستانی که ادعا میکنن چینی ها خراب میشن من چند نفر از دوستان و فامیل براشون مثال بیارم که پرشیا و سمندشون تو سال اول فاتحش خونده شد؟؟؟
سروش: 1392/12/1018:59:43،
26
28
ایران خودرو و سایپا چون دیدن خیلی شما عزیزان چینی دوست دارید دارن s300 و v5 و وانت پیکاپ ایران خودرویی و ..... مونتاژ میکنن میبندن بهتون دیگه چرا شاکی هستین برید رقم های نجومی چند ده میلیونی و چند صد میلیونی بدید چینی سوار شید حالشم ببرید خلایق هرچه لایق من نه ایرانی میخرم نه چینی بنجل شما بخرید کیفشم بکنید نوش جونتون
عبدالله: 1392/12/1022:04:21،
27
18
واقعیت رو دوستان اشاره کرده اند من میخواستم سورن بگیرم ایران خودرو چنان معرکه ای راه انداخت که از خیرش گذشتم و بین چینی ها 315 رو از سر ناچاری خریدم ولی تا الان که هشت ماهه خدائیش بدون هیچ تعصبی کوچکترین موردی ندیدم که هیچ ماشین بسیار مناسبی هست و بگی نگی نظرم در مورد چینی ها عوض شده (گرچه از نمایندگی مربوطه دل خوشی ندارم چون موقع سرویس اولیه مودبانه برخورد نکردند) البته از بقیه چینی ها بی اطلاعم
طرفدار کور پژو: 1392/12/1022:35:49،
87
17
عزیزان. من 206 تیپ 5 و اس دی وی 8 داشتم. همیشه میگفتم بهترینه.405 سوار شدم.دید و اتاق و سواریش بهتر از 206 بود.پرشیا داشتم گفتم از بقیه بهتره.اما 2 سال چینی سوارم. فکر میکردم620لیفان بهترینه.ایکس60 خریدم فکر میکنم این بهترینه.حالا فهمیدم من یه متعصب بی فکرم که بیخود اصرار میکردم و میکنم
ادامه طرفدار کور و متعصب: 1392/12/1022:42:45،
35
20
وقتی انواع پژو رو داشتم بهرحال تا 50000 کیلومتر که همیشه ماشینهام رو تبدیل به صفر میکردم بالاخره کلی هزینه برا سر و صدا افتادن اتاق و جلوبندی و حتی پاره شدن دسته موتور و تعویض صفحه کلاچ و لنت در کیلومترهای پایین میکردم! فکر می کردم عادیه. الان که چینی سوار شدم فهمیدم قبلا هم جنسای ایرانی کم کیفیت تر از چین است. یکساعت سواری چینی رو با تمام ایران خودرو عوض نمیکنم
saeedsn: 1392/12/1023:21:34،
103
20
به نظر من ماشینای چینی به هر آشغالی که باشن از آشغالای ایرانی بهترن و مدرن ترن..
پدرام: 1392/12/1108:34:24،
25
27
من یه x60 دارم از روز اول گیربکسش ایراد داشت بعد از شش ماه دویدن اخر برام عوضش کردن الان پشیمونم چرا این همه پول بابت این دادم
sasan: 1392/12/2909:57:20،
19
23
با سلام
يه راننده كاميون ديدم كه ترياك چيني داشت حالا شما ميگيد ماشين چيني ؟با توجه به همسايه بودن ايران وافغانستان
علي: 1393/1/2808:56:00،
31
20
من جيلي ايكس ٧ خريدم خيلي راضيم قبلش ٤٠٥ صفر داشتم هرنمايندكي ميبردم براتعميربه بهانه هاي مختلف كارم رو عقب مي انداختند اخربردم ازاد تعميرش كردم
محمدعلی: 1393/1/2901:18:47،
22
19
اگه سفری به عراق کرده باشید می بینید که مردمان این کشور جنگ زده بهترین اتومبیل های روز را سوارند
این همه مالیات عوارض گمرگ و .... در کشور ما کجا میره آخه؟

هر وقت که خبر ارزان شدن خودرو یا کالایی را شنیدید بدانید امام زمان (عج) ظهور کرده اند
علی: 1393/5/501:29:35،
18
13
سلام دوستان
12ساله انواع ماشینلی ایرانی داشتم به خداوندی خدا خسته شدم از این آشغالا
تصمیم گرفتم جک اتومات بخرم خیلی از دوستان خریدن راضی هستند
به تبلیغات دروغین گوش ندید
hosein.: 1393/5/2918:30:40،
22
18
من ماشین 405دارم ولی چند بارسرسیلندرسوزونده حالا تصمیم گرفتم بفروشمش یه چری بخرن
hosein.: 1393/5/2918:24:44،
17
20
چری بخرحالشوببر
علیرضا: 1393/12/1421:17:29،
20
14
مشکل ما ایرونیا اینه که تعصب داریم
تعصب بعضی جاها خوبه مث موقع جنگ که یک تنه جلو کل دنیا وایسادیم
ولی بعضی از دوستان چرا رو ماشینایی که ایران خودرو و سایپا میزنه که 99 درصد قطعاطش چینی و بدون کیفیت هس تعصب دارین؟؟؟
الان سال 2015 هس
دیگه دوران 405 ک مال 1986یا پرشیا که کپی 205 1999 یا 206 مال 2000 دیگه واقعا گذشته
الان دوره مدرن بودنه
چینی ها هیچی که ندارن حداقل خودروشون به روز هس
باطنش خوب نیس
اما ظاهرش که خوبه
برا ما ک نهایتا 50 تومن برا ماشین میدیم چینیا بهترین گزینس
ماشین خوبم برای کسیه که 200 300 بده یه bmw z4 بگیره
علیرضا: 1393/12/1421:19:08،
20
14
یه عده پول میگیرن که توی سایتها تبلیغاتی ضد خودروی چینی انجام بدن و از خودروهای آشغال سایپا و ایران خودرو تعریف کنن… مراقب باشید…
فرشید: 1394/2/323:25:17،
33
17
سلام
به همه دوستان
بخدا یه تیپ 5 خریدم صفر از اون روز تا حالا خرابه بردم نمایندگی همش میگن این قطعه گارانتی نیست همه جاش صدا میده انگار چپیه برادرم یه لیفان داره خیلی راضیه امیدوارم ایران خودرو زودتر ورشکست بشه خاک بر سر مدیر عاملش با این ماشیناش
رضا : 1394/2/3107:49:23،
28
29
آقا بعضيا مشكل رواني دارن. من 8سال پرايد دارم همه جا هم باهاش رفتم يه بارم خراب نشده بدبخت. 206 صندوقدار دارم مدل 86 تا حالا يه بار مشكل پيدا نكرده. ال 90 هم كه داريم و عاليه. خواهرم ايكس 60 داره باهاش حال مي كنه. خدا شفاتون بده. فقط بلديد جو خراب كنيد و ملت نااميد. من مطمئنم همه اينايي كه نظر ميدن اصلا رانندگي بلد نيستن. من تاحالا 3بار پرايد خريدم. هيچوقت مشكل نداشته. شماها با 120 تا مي كوبيد به تريلي بعدش توقع داريد زنده بمونيد. در ثاني اگه عشق بي ام و و بنز داريد كار كنيد و زحمت بكشيد جاي غر زدن مثل پير زنها.
امیر: 1394/3/311:30:25،
24
25
باسلام
به همه دوستان نصیحت می کنم به انتخاب یکدیگراحترام بگذارند
و فقط ازتجربه وتخصص خودشان برای دیگران صحبت کنند شاید
خودرویی، برای بعضی ها مطلوب باشه وبرای بعضی نامطلوب، اما باید به این نکته توجه داشت که نحوه رانندگی ونیز انتظار ما ازخودرویی که خریداری میکنیم چگونه وچقدر میباشد بهتراست
نظرات را به رای بگذارید تامتوجه شویدتاچه اندازه نظرات شما درست یا غلط میباشد.
مسعود: 1394/3/1622:06:54،
24
20
باسلام
عزيزان بهشت را به بها ميدهند نه به بهانه،،،،
درسته كه ماشينهاي چيني بدنه ضعيفي داره چون تكنولوژي ريخته گري پيشرفته اي مثل تويوتا نداره وووودهها مشكل كه نميشه كيفيت اونها رو با خودرو هاي الماني و ژاپني مقايسه كرد ولي چيني ها در مدت ده سال ره صد ساله رفتند ومثل ما نبودن كه نزديكه پنجاه ساله خودرو ميسازيم وفقط دور خودمون گيج ميزنيم ويه محصول رو چهل سال بدون تغيير كپي ميكنيم از طرف ديگه مطمءن باشيد همين چينيها بازار خودرو دنيا رو بزودي مال خود ميكنن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل
آژانش مسافرتی سارویه تور

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - مهر 96
شرایط فروش فوری محصولات ایران خودرو منتشر شد - مهر 96
در محدوده 190 میلیون تومان در بازار ایران; کیا کانزا یا هیوندای گرنجور؟
پیش‌فروش ویژه هایما S5 توربوشارژ اتوماتیک برای اولین بار در ایران/ شهریور و مهر 96
ارزانترین شاسی‌بلند ولوو با نام Xc40 به ایران خواهد آمد + قیمت
رونمایی از کراس‌اوور جدید ایران‌خودرو با قیمت 75 میلیون تومان/ تصاویر
قیمت جدید مزدا3 تیپ 4 از سوی گروه بهمن اعلام شد/ مهر 96
قیمت جدید محصولات هیوندای شرکت کرمان موتور اعلام گردید - مهر 96
واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی آزاد شد؟
شرایط جدید فروش نقدی و اقساطی خودروهای شاسی‌بلند شرکت ایران خودرو – مهر 96
اولین دستگاه از پژو 3008 وارد ایران شد + تصاویر
شرايط فروش فوری خودروی پژو 207 اتوماتيك جديد به مناسبت هفته دفاع مقدس - مهر 96
تصاویری از خودروی جدید هایما S5 توربو; آغاز فروش از 2 مهرماه
آیفون 8 و آیفون 8 پلاس وارد بازار ایران شدند + جدول قیمت
جزئیات پیش نویس دستورالعمل جدید واردات خودرو/ افزایش 30 تا 100 درصدی تعرفه واردات خودرو
آسایشگاه خیریه
40 نما
تورآنتالیا
قاصدک
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار