کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نبض بازار خودرو تند شد + قیمت روز


کد خبر : ۳۷۰۱پنجشنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳:۵۰۱۶۹۲۴ بازدید

با نزدیک شدن به روزهای پایاني سال و تعطیلات نوروزی طبق روال هر سال رونق به بازار خودرو برگشته و فعالان این بازار بر خلاف ماه‌های قبل وقت سر خاراندن ندارند.
نبض بازار خودرو تند شد + قیمت روزنبض بازار خودرو تند شد + قیمت روز

هرچند بر اساس آمارهای پلیس، میزان ارائه خدمات در بحث نقل‌و‌انتقال خودروهای کارکرده 6 درصد رشد داشته که این مساله نشان دهنده استقبال مردم از این دست خودروها است، اما نگاهی به بازار خودرو اسفندماه نشان می‌دهد که خودروهای صفرهم مشتریان بسیاری دارند. 

بر همین اساس به علت افزایش تقاضا، قیمت برخی خودروهای داخلی با افزایش همراه بوده و فاصله بیشتری با قیمت کارخانه‌ای پیدا کرده است. فعالان بازار عقیده دارند در حال حاضر عرضه خودرو به صورت عادي جریان دارد؛ اما به علت افزایش تقاضای بازار، برخی مدل‌ها از خانواده پژو و همچنین تندرها با افزایش قیمت همراه شده‌اند. افزایش قیمت این کلاس از خودروها در حالی است که در قیمت محصولات خانواده پراید تغییر چندانی رخ نداده است؛. به این ترتیب هرچند خانواده پراید همیشه از پرفروش ترین خودروهای بازار بوده است؛ اما به نظر می‌رسد حالا مشتریان بازار ترجیح می‌دهند به سمت خودروهایی بزرگ‌تر و به‌روزتر بروند، حتی اگر پیدا کردنشان در بازار سخت باشد. 

افزایش قیمت پلکانی خودروهای داخلی که می‌توان گفت از 2 هفته گذشته آغاز شده در حالی است که بازار وارداتی‌ها این روزها رونق چندانی ندارند. کارشناسان علت ادامه داشتن رکود در بازار وارداتی‌ها را ورود بیش از اندازه خودروهای خارجی توسط حقيقي‌ها به کشور می‌دانند.

 به گفته آنها در حال حاضر حجم انبوهی از خودروهای وارداتی در بازار وجود دارد که مشتری برای آنان نيست. بر همین اساس بسیاری از این خودروها با شرایط ویژه و به صورت اقساطی به فروش می‌رسند. اما با توجه به اینکه بر اساس آخرین آمار گمرک از فروردین تا بهمن ماه امسال حجم زیادی خودرو وارد کشور شده است (61 هزار و 70 دستگاه)، به نظر می‌رسد رکود بازار وارداتی‌ها باز هم ادامه داشته باشد. از سوی دیگر اگرچه در طول 11 ماه امسال شماره‌گذاری خودروهای نو داخلی 18 درصد افت داشته و در عوض شماره‌گذاری خارجی‌ها با 38 درصد رشد همراه بوده است، اما به نظر می‌رسد مشتری‌های خودروهای داخلی دست‌به‌نقدتر هستند و توان اقتصادی آنها با خودروهای داخلی هماهنگ‌تر است. 

روند صعودي قیمت داخلی‌ها 

همانطور که اشاره شد قیمت برخی خودروهای داخلی به‌دلیل افزایش تقاضا در بازار، از هفته گذشته تا کنون روند صعودی داشته است. برخی خودروهای خانواده پژو از جمله این محصولات هستند. بر همین اساس پژو 206 تیپ 2 که گفته می‌شود در بازار بسیار کمیاب است، از هفته گذشته تا کنون رشد 800 هزار تومانی را تجربه کرد تا در بازار شلوغ شب عید به قیمت 36 میلیون و 500 هزار تومان برسد. دیگر خودرو از این خانواده تیپ 5 است که رشد یک میلیون تومانی را پشت سر گذاشت و هم‌اکنون قیمتی برابر با 37.6 میلیون تومان دارد. قیمت این خودرو در کارخانه 34 میلیون و 650 هزار تومان است که نشان‌دهنده فاصله قیمتی زیاد این خودرو از کارخانه تا بازار است. 

اما در میان صندوق‌دارهای این خانواده، تنها تیپ 20‌V است که با رشد قیمت همراه بوده آن هم رشدی یک میلیون تومانی. به این ترتیب این خودرو در بازار این هفته 36 میلیون و 100 هزار تومان معامله شده است. مدل‌های 8‌V و 9‌V اما ثبات قیمت داشته‌اند و به ترتیب روی 37.7 میلیون و 50 میلیون تومان باقی مانده‌اند.  در میان مدل‌های قدیمی‌تر پژو 405 بنزینی در حالی روی قیمت 28.1 میلیون تومان باقی مانده است که مدل دوگانه سوز آن با 500 هزار تومان رشد قیمت به 30 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.اما به سراغ تندرها برویم، خودروهایی که این روزها با اقبال مشتریان همراه هستند. تندر ایران‌خودرو که قیمت آن در کارخانه 35 میلیون و 300 هزار تومان است در بازار قیمتی برابر با 36 میلیون و 800 هزار تومان دارد. این خودرو طی هفته گذشته 800 هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

تندر پارس‌خودرو نیز در کارخانه 35 میلیون و 500 هزار تومان قيمت دارد که نشان‌دهنده تفاوت اندک قیمت این خودرو در 2 کارخانه تولیدکننده آن است، درحالی‌که تندر پارس‌خودرو همیشه در بازار با قیمتی بالاتر از تندر ایران‌خودرو به فروش می‌رود. بر همین اساس تندر پارس‌خودرو با 300 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته در بازار، به 37.3 میلیون تومان رسید. بر اين اساس بازار خودرو هرچند این روزها با تقاضای بالای مشتریان همراه است؛ اما رشد قیمتی برای همه محصولات داخلی رخ نداده است. آن‌طور که بررسی قیمت محصولات نشان می‌دهد این طور به نظر می‌رسد که محصولاتی که تولید آنها برای مدتی متوقف بوده و حالا کم کم خط تولید آنها شروع به‌کار کرده است، با جهش قیمتی همراه بوده‌اند. 

خودرو پارس سال از جمله خودروهایی است که نسبت به هفته گذشته تغییری زیاد نداشته و روی 35 میلیون و 700 هزار تومان باقی مانده است. مدل دوگانه سوز این خودرو نیز مانند هفته گذشته 38 میلیون و 600 هزار تومان است. سمند ال.ایکس نیز خودرویی است که ثبات قیمت داشته و همچنان 28 میلیون و 300 هزار تومان معامله می‌شود. رانا هم که دومین خودرو ملی ایران‌خودرو است مانند هفته‌های گذشته قیمتی برابر با 31 میلیون و 900 هزار تومان دارد. 

اما در میان خانواده پراید تنها مدلی که افزایش قیمت داشته مدل 131 آن است که با 100 هزار تومان افزایش قیمت هم‌اکنون 17 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. مدل 132 این خانواده همچنان 17 میلیون و 300 هزار تومان است و مدل 111 و تیبا هم که از محصولات پرطرفدار سایپا هستند هفته با ثباتی را پشت سر گذاشته‌اند. 111 و تیبا به ترتیب روی 19 میلیون و 100 هزار تومان و 22 میلیون و 300 هزار تومان باقی مانده‌اند. 

اما در میان مونتاژی‌ها، نیسان تیانا تنها محصولی بوده که با 500 هزار تومان کاهش قیمت به 136 میلیون تومان رسیده است. ماکسیما همچنان روی 113 میلیون تومان است و ویتارای اتومات نیز مدت‌ها است روی قیمت 123 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. مدل کلاس 5 ویتارا نیز مانند قبل 117 میلیون تومان است. مگان هم که تولید آن اخیرا در پارس‌خودرو آغاز شده است، در مدل آپشن‌دار خود همچنان 88 میلیون تومان قيمت دارد.

خودروهای وارداتی در هفته گذشته هیچ تغییر خاصی نداشته اند .

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها