کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتخابی مناسب در محدوه 100 تا 120 میلیون تومان


کد خبر : ۳۶۸۸چهارشنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳:۳۰۲۸۷۵۹ بازدید

چندی است که در خیابان‌های پایتخت می‌توان نسخه‌ای خاص از یک خودروی نام‌آشنای فرانسوی را دید. این خودرو مدل جدید همان مگان خودمان است ولی بدون‌ صندوق!
انتخابی مناسب در محدوه 100 تا 120 میلیون تومانانتخابی مناسب در محدوه 100 تا 120 میلیون تومان

می‌گویند نخستین اتومبیل به معنای واقعی خود در سال 1900 میلادی (1270 شمسی) توسط مظفرالدین شاه قاجار وارد ایران شد. او در یکی از سفرهای خود به اروپا دو دستگاه از رنو مدل 1890 را با راننده مخصوص با خود به ایران آورد. البته بعد از مدتی به علت ناآشنایی راننده با راه‌های ایران با کوه برخورد می‌کند و اولین حادثه رانندگی در تاریخ ایران ثبت می‌شود.

مثلاً اولین‌باری که پژو به ایران آمد در قامت یک موتور گازی بود. اینها را که یادتان نمی‌آید. می‌آید؟ خلاصه منظور این است که رابطه ما با فرانسوی‌ها، رابطه‌ای قدیمی و تاریخی است. نه اینکه بدجور عاشق و دلباخته‌اشان باشیم ولی در کل فاز خوبی با آنها می‌گیریم. مثلاً تندر90 خودمان. آمد که جانشین پیکان شود. ولی یکهو از سمند و سورن هم گران‌تر شد. یا همین مگان. قیمتش از 30 میلیون رسید به 70 میلیون، باز هم مشتری دارد. البته 100 میلیون هم شود، همینطور است. البته این یکی را بگذارید به حساب محبوبیت مگان. این خودرو سبک دیگری را در دنیای خودروهای تولید داخل ابداع کرد.

با آنکه مدام مدل‌های مختلفی از آن توسط رنو رونمایی می‌شد، ولی پارس‌خودرویی‌ها چسبیده بودند به نسل دومی که فقط بین 2002 تا 2008 عمر کرده بود. یعنی جماعت مگان‌دوست و مگان‌سوار هیچ اطلاعی درباره مدل‌های دیگر آن نداشتند. تا اینکه زد و بک وارکننده تولیدات تازه رنو را برای بازار ایران عرضه کرد. تولیداتی که در بین آن نسخه‌ای جدید از مگان هاچ‌بک نیز دیده می‌شد. البته مدت‌ها پیش قرار بود که این مدل وارد بازار شود ولی بنا به دلایلی که ما نمی‌دانیم و نمی‌‌‌خواهیم بدانیم، نشد که بشود. ولی حالا خوشحال باشیم که شده!

آنطور که ندیده‌ بودیمش

همان‌طور که گفتیم اولین آشنایی ایرانی‌ها با رنو مدل مگان مربوط می‌شود به ویرایش Megane II‌ این شرکت. یک سدان معقول و منطقی برای خانواده‌ها. این در حالی بود که رنو روی همین پلت‌فرم، کلاس‌‌های دیگری را نیز می‌ساخت. مانند استیشن 5 درب، روباز 2 درب ، هاچ‌بک 2 درب و مهم‌تر از همه هاچ‌بک 4 درب. تهرانی یکی دوبار با همین مدل آخری در همین نسل دوم روبه‌رو شده بودند. مدل‌هایی که به صورت آزاد توسط واردکنندگان به کشور کشانده می‌شد. اما داستان امروز چیز دیگری است. داریم درباره هاچ‌بک زیبایی صحبت می‌‌کنیم که تنها شباهتش با مگان‌هایی که قبلاً می‌شناختیم فقط همان لوگوی Megane آن است. حداقل از نظر قیافه که اینطور است. محصولی که آن را غیر از خود فرانسه، خط تولیدهایی در ترکیه و اسپانیا نیز می‌سازند. البته آنطور که از شواهد و قرائن برمی‌آید، مگان‌های هاچ‌بک جدیدالورود به ایران می‌بایست همگی وارداتی باشند.در ادامه خواهید دید که غیر از قیافه ظاهری، باز هم شاهد تغییرات ملموسی روی این خودرو هستیم یا نه. 

زیر ذره‌بین

حتماً‌ می‌دانید که مگان‌های بازار ایران یا 1.6 لیتری 113 اسب‌بخاری هستند و یا 2 لیتری 132 اسب‌بخاری. هاچ‌بک جدید نیز با یک پیشرانه 2 لیتری وارد خواهد شد که البته قدرتش تا مرز 143 اسب‌بخار قوی‌تر شده است. البته معروف شده که مگان به نسبت 2 لیتری‌های دیگر بازار قدری ضعیف‌تر است. این خودرو در بازارهای خارجی حریفی است برای پژو 308، اوپل آسترا، هوندا سیویک و حتی فولکس‌واگن گلف. به وضوح معلوم است که روی نسخه‌های جدید رنو سطح آیرودینامیک را افزایش داده است. با احترام به مشتریان عادی، تنها فرمان‌پذیری نسخه GT را در حد خودروهای اسپرت بهینه کرده است.شاید جعبه‌دنده CVT برای شتاب‌گیری در سرعت‌های پایین آنچنان دلچسب نباشد ولی به طور حتم در دورها و سرعت‌های بالاتر اوضاعش فرق می‌کند. یکی از دلایل بازده پایین‌تر پیشرانه 2 لیتری این خودرو نسبت به رقبایش، بحث سنگین‌تر بودن بدنه‌اش است. رنو توصیه می‌کند که برای این خودرو بهتر است از تایرهای سری چسبان شرکت کانتیننتال استفاده شود. این خودرو با اینکه یک هاچ‌بک محسوب می‌شود ولی از نظر فضای قسمت بار یک سر و گردن از رقبایش بالاتر است. بد نیست بدانید با خواباندن صندلی‌های عقب این حجم به 524 لیتر افزایش پیدا می‌‌کند.

آن‌چیزی که راننده را اذیت می‌کند، کوچک‌تر شدن دکمه‌ها و کلیه المان‌های روی کنسول است. در حقیقت یکی از دلایل موفقیت این خودرو در 110 بازار جهانی، همین قابلیت‌های خانوادگی-محور آن است. حتی روی چنین مدل اسپرتی. مانند هر خودروی دیگری، مگان هاچ‌بک نسل سوم نیز دارای نقاط تاریک و روشن فراوانی است. نکاتی که گاه از نظر کارشناسان فنی مطرح می‌شود و گاه از نظر مشتری. هرچه هست می‌دانیم که مثبت‌های آن شامل امکانات خوب روی تیپ فول، طراحی داخلی پرانرژی، کیفیت بالای مواد مصرفی در اتاق و صندلی‌های راحت‌تر می‌شود. در مقابل می‌توان منفی‌های آن را شامل قیمت نه‌چندان پایین در نسخه پایه، پیشرانه تقریباً ضعیف، تایرهایی نامناسب و پر سر و صدا دانست.

امکانات

این خودرو دارای 6 کیسه هوا برای  دو سرنشین جلو، جانبی جلو و پرده‌ای است. سیستم ترمز اضطراری EBA و سیستم کنترل پایداری ESP را به قابلیت‌های پایدارکننده‌اش اضافه کنید. غربیلک فرمان چرمی را می‌توان یکی از المان‌های اسپرتش دانست. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک آن با قابلیت تنظیم برای سرنشینان جلو به صورت جداگانه طراحی شده است. سیستم صوتی‌اش مثل نمونه‌های معمول بازار دارای بلوتوث، ورودی USB، کنترل از روی فرمان و با قابلیت پخش MP3 است. مکانیزم ناوبری با صفحه نمایش لمسی 8 اینچی و 4 بلندگوی و ‌هم‌چنین سیستم تشخیص فرمان صوتی را هم به لیستتان بیفزایید. روی صندلی‌های جلو می‌توان پشت‌سری ایمنی جهت جلوگیری از آسیب‌دیدگی گردن را مشاهده کرد. صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و دارای سیستم تنظیم گودی کمر خواهد بود.

همه صندلی‌های این خودرو چرمی هستند. روی صندلی‌‌های عقب سیستم نگهدارنده صندلی بچه با قلاب مخصوص ایزوفیکس دیده می‌شود. آینه‌های جانبی مگان ها‌چ‌بک برقی با گرم‌کن هستند. سیستم روشنایی جلو به صورت چراغ زنون همراه با شیشه‌شور در نظر گرفته شده است. هیمن چراغ‌های جلو اتوماتیک با LED نور روز و مه‌شکن هستند. برف پاک‌کن اتوماتیک مجهز به سنسور باران را می‌توان هوشمندترین قسمت از آپشن‌‌های آن دانست. روی این خودرو علاوه بر سنسور عقب، یک سنسور نیز در جلو برای موانع تعبیه شده است. سیستم استارت آن مثل دیگر مگان‌ها دکمه‌ای (با کارت هوشمند رنو) خواهد بود. سیستم مدیریت پیمایش و مصرف سوخت، کروز کنترل و محدودکننده سرعت را به عنوان بهترین آپشن‌های آن در نظر بگیرید.

رقبای داخلی

در جریان باشید که این خودرو توسط واردکننده اصلی در دو تیپ E2 و E4 به قیمت 101 و 120 میلیون تومان عرضه می‌شود. جالب است بدانید که این ارقام در بازار آزاد به ترتیب 109 و 118 میلیون می‌شوند. یعنی نسخه پایه گران‌تر و نسخه فول ارزان‌تر. خُب بیایید حساب و کتاب کنیم و ببینیم که با این پول‌ها چه چیزهای دیگری می‌شود خرید. تعارف را که کنار بگذارید، اولین گزینه پیشنهادی برای شما کیا سراتو کوپه 101 میلیون تومانی است. با پیشرانه‌ای هم‌ حجم ولی قدرتی بیشتر.

نسخه سدان آن هم چیزی حدود 112 میلیون می‌ارزد. می‌گویند کیا اپتیماهای جدید 2014 را هم می‌شود با 116 میلیون پیدا کرد. شاید بد نباشد که نگاهی هم به بچه سوناتا بیندازید. یعنی هیوندای الانترا که در بهترین مدلش فقط 103 میلیون قیمت‌گذاری شده است. اگر ناگهان به سرتان زد و خواستید کلاً دنیای خود را عوض کنید، پیشنهاد می‌شود روی تویوتا کمری GL نیز مانور بدهید. یک ژاپنی 118 میلیونی. اگر نه که باید از بین هاچ‌بک‌های این شرکت روی یاریس 81 میلیون حساب باز کنید. البته قدری روی این گزینه شک داریم ولی بعید هم نیست که با ام‌جی6 فول جی‌تی که 102 میلیون قیمت دارد رابطه برقرار کنید. خودرویی انگلیسی‌الاصل ولی چینی‌ساخت که پیشرانه‌ 1.8 لیتری‌اش توربوشارژ است.به عقیده برخی از نمایشگاه‌داران باید برند سوار شد. هرچند بی‌آپشن و کوچک. اگر با این تز جلو برویم فقط می‌توانیم به شما آلفارومئو میتو نیمه فول را معرفی کنیم که 116 میلیون قیمت دارد. حالا که این خودرو در بازارهای جهانی با سیویک رقابت می‌کند چرا آن را روبه‌روی مدل EX قرار ندهیم که برای خودش 114 میلیون تومانی هزینه برمی‌دارد. 

 

مشخصات فنی Renault Megane Hatchback
حجم پیشرانه (cc) 1997
حجم هر سیلندر (cc) 499.2
آرایش 4 سیلندر
قدرت (hp*rpm) 143 در 6000
بازده قدرت (hp*lit) 75.2
گشتاور (nm*rpm) 195 در 3750
بازده گشتاور (nm*lit) 102.6
قطر سیلندر (mm) 84
نسبت تراکم 10.2 بر یک
شتاب صفر تا 100 (sec) 10.3
سرعت نهایی (km/h) 195
جعبه دنده CVT
فاصله دو محور (mm) 2641
نوع انتقال قدرت FWD - محور متحرک جلو
طول، عرض و ارتفاع (mm) 4295-1808-1471
اندازه تایر (in) 225.45-17
فضای سرنشین (lit) -
فضای قسمت بار (lit) 378
گردش فرمان (mm) -
اندازه ترمز (in)  جلو: 280 عقب: 260
وزن (kg) 1281
توان کششی (kg) -
حجم باک (lit) 60
مصرف میانگین (lit) 8.4
قیمت داخل: بین 109 تا 120 میلیون تومان
  خارج: شروع از 22 هزار و 990 دلار


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها