کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سطح 3000 تومانی دلار شکسته شد


کد خبر : ۳۶۷۴چهارشنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸:۰۳۴۳۲۲ بازدید

روند صعودی قیمت ارز دیروز نیز در بازار تهران ادامه یافت و قیمت دلار آمریکا با پیمودن مسیر افزایشی از مرز 3 هزار تومان نیز عبور کرد .

چهارراه استانبول صعودی شد

دیروز بازار ارز و سکه هر دو صعودی شدند. سکه به مرز یک‌میلیون‌تومان نزدیک شد و دلار هم پا را از سه‌هزار‌تومان فراتر گذاشت. افزایش نرخ دلار و اغلب ارزها در چهارراه استانبول در حالی اتفاق افتاد که دلار در بازارهای جهانی مسیر نزولی را طی کرد و در مقابل طلا صعود قیمت را برگزید.  روز گذشته، فروش هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید و قدیم از سوی صرافی‌ها به قیمت 985هزار‌تومان، نیم‌سکه 495‌هزارتومان، ربع‌سکه 290‌هزارتومان و سکه یک‌گرمی 180‌هزار‌تومان این بازار را با نوسان همراه کرد و در پی آن افزایش قیمت دلار که به صورت آرام از ابتدای هفته جاری آغاز شده بود به نوعی بهت و تعجب را برای فعالان این بازار که به نرخی کمتر از سه‌هزار‌تومان عادت کرده بودند، به‌همراه آورد.  با این حال در روزهایی که دلار آمریکا در بسیاری از بازارهای جهانی با افت ارزش روبه‌رو شده است، قیمت آن در بازار ایران روند صعودی به خود گرفت و به‌تدریج و طی چندروز به مرز سه‌هزار‌تومان رسید و اینگونه بود که روز گذشته صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را برای فروش سه‌هزاروپنج‌تومان، هر یورو را چهار‌هزارو140‌تومان، هر پوند را چهار‌هزارو 930‌تومان و هر درهم امارات را 820‌تومان اعلام کردند.

نوسان قیمت ارز در بازار دیروز تهران در شرایطی رخ داد که به گفته برخی از صرافان چندین‌بار نرخ دلار تغییر کرد. صرافان روز گذشته در حالی کرکره‌های خود را بالا کشیدند که نرخ دلار کمتر از  سه‌هزار‌تومان بود اما نزدیکی‌های ظهر دلار ناگهان به بالا جهید و به سه‌هزارو20‌تومان هم رسید. ساعاتی بعد صرافان از افت قیمت دلار خبر دادند که قیمت سه‌هزاروپنج‌تومان را نشان می‌داد. سکه هم نوسان زیادی را تجربه کرد. ابتدای صبح کشتی‌آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر قیمت سکه تمام‌بهار آزادی را 964‌هزار‌تومان اعلام کرد. ظهر و بعد از کشف قیمت‌ واقعی این سکه 993‌تومان قیمت خورد. در جهش قیمت سکه هم بهای جهانی طلا اثر گذاشت و هم افزایش قیمت دلار، قیمت طلا را صعودی کرد. اما در نهایت سکه هم از تب‌وتاب افزایش قیمت افتاد و سکه‌فروشان فروش سکه را با قیمت 985‌هزار‌تومان به پایان بردند.

دلار منتظر بهانه بود

قیمت سکه و طلا همسو با قیمت اونس طلای جهانی به بالا پرید اگرچه افزایش قیمت دلار هم در آن بی‌تاثیر نبود، با این حال دلار منتظر بهانه بود تا رشد قیمت را آغاز کند. بهانه هم با انتشار خبر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به دست صرافان افتاد. البته برخی از صرافان افزایش تقاضا در بازار را هم دلیل افزایش قیمت دلار می‌خوانند اما به نظر می‌رسد شروع سفرهای نوروزی و افزایش سفرهای خارجی در ایام تعطیل باعث افزایش تقاضای مردم برای خرید ارزی خارجی و به‌ویژه دلار در بازار شده باشد و این موضوع روند صعودی به قیمت دلار و برخی دیگر از ارزهای خارجی داده است.  با این حال برخی از کارشناسان بدعت افزایش قیمت طلا و به‌ویژه دلار در روزهای پایانی سال را ناشی از علل و عواملی کاملا علمی در حیطه اقتصاد می‌دانند و به‌گونه‌ای دیگر این موضوع را تحلیل می‌کنند. در این‌باره هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی، افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر را به وضعیت داخلی اقتصاد مربوط می‌داند و در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: با توجه به شرایط داخلی اقتصاد کشور و تورم موجود در آن، افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی سال به روال چندسال گذشته قابل پیش‌بینی بود. با روی‌کارآمدن دولت یازدهم بانک مرکزی استقلال نسبی خود را بعد از سال‌ها به دست آورد و این موضوع سبب شد تا عرضه‌وتقاضا به‌صورت طبیعی قیمت دلار و ارزهای خارجی را در بازار تعیین کند و با توجه به تورم 35‌درصدی موجود در اقتصاد کشور افزایش قیمت دلار اجتناب ناپذیر است.  این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه روابط تجاری ایران با دیگر کشورها به‌صورت طبیعی تورم موجود در اقتصاد ایران را به بازار ارز سوق خواهد داد، تاکید می‌کند: هم‌اکنون ایران با کشورهایی رابطه تجاری دارد که نرخ تورمی کمتر از پنج‌درصد را تجربه می‌کنند و این واقعیت به این معنی است که در چنین رابطه‌ای به‌صورت دایم از ارزش پول ملی کشور کاسته شده و به ارزش پول کشورهای مقابل افزوده خواهد شد

.  حق‌شناس همچنین معتقد است: با توجه به چشم‌انداز اقتصادی ایران به‌نظر می‌رسد قیمت دلار در روزهای پایانی سال به مرز سه‌هزارو150‌تومان نیز برسد و اگر دولت از دخالت و دستکاری در این بازار خودداری کرده و از هرگونه تزریق ارز به آن پرهیز کند در سال آینده و با توجه به عدم رشد اقتصادی مناسب و وجود تورم بالای 25درصد قیمت دلار به قیمت واقعی خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.  وی تاکید می‌کند: تا زمانی که تورم موجود در اقتصاد کشور تک‌رقمی نشود و رشد اقتصادی به مرز پنج یا شش‌درصد نرسد به صورت طبیعی باید شاهد افزایش قیمت دلار و دیگر ارزهای معتبر خارجی باشیم البته دخالت‌های نابجا دولت و تزریق دلار و ارزهای خارجی به بازار به روال هشت‌سال گذشته به‌صورت مقطعی می‌تواند این موضوع را به تعویق بیندازد ولی در اصل ماجرا یعنی سقوط واقعی ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی تغییری ایجاد نخواهد کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها