کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

این بار کشاورزان گران‌فروشی میکنند


کد خبر : ۳۵۵۷سه شنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶:۰۳۲۶۳۴ بازدید

در حالی به گفته کشاورزان هزینه تمام شده تولید سیب‌زمینی در فصل برداشت کیلویی حدود 840 تومان است این محصول سر مزرعه با سود نه چندان منصفانه کیلویی 1800 تا 2000 تومان فروخته می‌شود که نسبت قیمت فروش پارسال بیش از شش برابر افزایش یافته است.

از سوی دیگر این محصول در بازار مصرف کیلویی 2500 تومان قیمت دارد که با احتساب هزینه حمل و نقل و واسطه‌ها منطقی به نظر می‌رسد و این بار سود غیر منصفانه در بخش تولید گرفته می‌شود.

گران شدن و افزایش قیمت سیب‌زمینی ازهمان ماه‌های ابتدایی امسال آغاز شد و مسئولان وقت برای عرضه بیشتر این محصول و کاهش قیمت آن در بازار روزشمار تعیین کردند اما به گفته سیب‌زمینی کاران که البته در آن زمان مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی وقت هم نبود کمبود حدود یک میلیون تنی و افزایش قیمت نهاده‌های تولید این محصول عامل اصلی این قیمت‌های نجومی برای سیب‌زمینی بود.

علیرغم اینکه براساس محاسبات تولیدکنندگان قیمت تمام شده سیب‌زمینی در فصل برداشت (پنج ماه پیش) کیلویی 840 تومان برآورد شده این محصول در بازار کیلویی 2500 تا 3000 تومان به دست‌مصرف کنندگان می‌رسد که البته به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه سیب‌زمینی کاران امسال دیگر خبری از دلالان نبود و کشاورزان خود محصولشان را در فصل برداشت فروختند یا اینکه برای روز مبادا انبار کرده‌اند تا به این قیمت‌ها برسد.

حسن محمدی در این باره گفت: علت افزایش قیمت سیب‌زمینی از کیلویی 840 تومان به قیمت‌های کنونی این است که حدود 30 درصد به دلیل سالم‌سازی، سورتینگ، حذف ضایعات و افت رطوبتی محصول ناشی از انبارداری از وزن سیب‌زمینی کاسته می‌شود.

وی افزود: با احتساب هزینه‌های جانبی و انبارداری و افت محصول، قیمت تمام شده برای کشاورزان در انبارها امروز کیلویی حدود 1500 تومان است و سیب‌زمینی کاران محصولشان را از کیلویی 1800 تومان تا 2000 هزار تومان به واسطه‌ها می‌فروشند.گرچه با این حساب و کتاب قیمت عرضه 2500 تومانی برای سیب‌زمینی در بازار مصرف عادلانه به نظر می‌رسد اما آیا قیمت فروش 1800 تا 2000 تومانی هر کیلو سیب‌زمینی در مبدأ تولید که تنها حدود چهار ماه انبار شده، منصفانه است و حتی اگر به گفته تولیدکنندگان هزینه‌های تولید گران شده در این حد افزایش یافته که سیب‌زمینی 300 تا 400 تومانی پارسال، با افزایش حدود شش برای قیمت به کیلویی بیش از 1800 تومان برسد؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها