کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارش میدانی از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی


کد خبر : ۳۵۳۸دوشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸:۲۶۱۲۸۷۳ بازدید

مسابقه جدید بانک‌ها برای جذب نقدینگی با سود‌های سپرده 20 تا 55 درصد آغاز شد .
گزارش میدانی از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکیگزارش میدانی از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی

با وجود امتناع بانک مرکزی از پذیرش هرگونه افزایش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی تماس خبرنگار ما با بانک‌های خصوصی و دولتی حکایت از افزایش مشهود نرخ سود سپرده در این بانک‌ها دارد به نحوی که رقابت آنها از دو ماه گذشته بالا گرفته است.از مدت‌ها قبل زمزمه افزایش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی شنیده می‌شد اما تاکید بانک مرکزی و مردان اقتصادی کابینه حسن روحانی این ذهنیت را کاملا از بین برد و به مردم و بانکداران این اطمینان را داد که تا اطلاع ثانوی تغییری در سیاست‌های پولی و بانکی به ویژه نرخ سود نخواهیم داشت.

چندماه ابتدایی آغاز به کار دولت روحانی با این ذهنیت سپری شد ولی مدت طولانی نگذشت که در اقدامی هماهنگ بانکداران خصوصی و دولتی اجازه افزایش نرخ سودسپرده و تسهیلات را به صورت چراغ خاموش از شورای پول و اعتبار دریافت کردند. این موضوع ا لبته تا ابتدای هفته جاری خبری نشده بود و زمانی در جریان این امتیاز ویژه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به بانک‌ها قرار گرفتیم که محمد حسن نژاد عضو ناظر شورای پول و اعتبار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از سیاست جدید توافقی بانک‌ها برای افزایش نرخ سود بانکی پرده برداشت . طی دو روز گذشته با انتشار دو گزارش از وضعیت دریافت و پرداخت تسهیلات در بانک‌های دولتی و خصوصی به بیان افزایش چراغ خاموش نرخ سود تسهیلات بانکی پرداخت هرچند این گزارش‌ها مورد تایید بانک مرکزی و وزارت اقتصاد قرار نگرفت ولی برای ما مهم این است که مردم و مخاطبان خبرگزاری در همان ساعات نخست انتشار خبر صحت افزایش نرخ سود بانکی را مورد تایید قرار دادند.

در ادامه گزارش‌های خبرگزاری ما از وضعیت نرخ سود در سیستم بانکی امروز خبرنگار ما با شعب بانک‌های خصوصی و دولتی تماس گرفت و از آنها درباره نرخ سود سپرده‌هایشان سوال کرد. نکته قابل تامل در گفت‌وگوی خبرنگار ما با بانکداران خصوصی و دولتی این بود که اکثر این بانک‌ها از اواخر هفته گذشته و بعضی ‌از آنها از دو ماه قبل نرخ سود سپرده‌هایشان را به همراه نرخ سود تسهیلات افزایش داده‌اند.البته هدف بانک‌ها از افزایش نرخ سود سپرده در شرایط فعلی در وهله اول جذب نقدینگی و مدیریت تورم می‌باشد و می‌توان این ذهنیت سیاست گذاری پولی و بانکی را مورد تقدیر هم قرار داد که اجازه افزایش نرخ سود سپرده را در شرایط فعلی برای مدیریت نقدینگی و جذب منابع به سمت سیستم بانکی داده است هرچند مخالفان افزایش نرخ سود همچنان تاکید دارند که فعلا زمان مناسب برای اجرای این سیاست نیست ولی هدف نگارنده در اینجا درست یا نادرست بودن این سیاست نیست بلکه سوال اینجاست چرا و چطور بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار اجازه افزایش نرخ سود سپرده و تسهیلات را داده‌اند ولی اطلاع رسانی لازم در این زمینه نداشته اند و اگر هم این اجازه داده نشده است که موضوع نظارت بانک مرکزی بر بانک ها کاملا زیر سوال است.

البته بانک مرکزی با صدور اطلاعیه اعلام کرده تغییر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی توسط شورای پول و اعتبار صحت ندارد ولی این اطلاعیه زمانی منتشر شد که عضو ناظر شورای پول و اعتبار به خبرنگار تسنیم گفته بود بانک‌ها اجازه دارند طبق مجوز شورای پول و اعتبار به صورت توافقی نرخ سود تسهیلات و سپرده‌هایشان را افزایش دهند.

مشروح گفت وگو خبرنگار ما با شعب تعدادی از بانک‌های دولتی و خصوصی در پایتخت را در ادامه می‌خوانید:

بانک گردشگری ؛ به مشتریان خود اعلام کرده اگر در حساب‌شان 10 میلیون تومان همیشه به صورت فعال وجود داشته باشد سود 22 درصد به صورت روز شمار دریافت خواهند کرد همچنین این بانک سود سپرده کوتاه مدت عادی را 17 درصد، سه ماهه را 22.25 درصد ، شش ماهه را 22.5 درصد، 9 ماهه 22.75 درصد ، یک ساله 23 درصد و 5 ساله را 25 درصد تعیین کرده است.

بانک آینده؛ نرخ سود روزشمار را 20.5 درصد اعلام کرده و به مشتریان می‌گوید برای سپرده 3 ماهه سود 21.5 درصد ،‌یکساله 23 درصد پرداخت می‌کند. همچنین برای سپرده گذاری یکماه با مبلغ کمتر از 100 میلیون تومان سود 20.5 درصد و برای 2 ماهه با مبلغ کمتر از 100 میلیون تومان سود 21 درصد در این بانک پرداخت می‌شود. البته برای سپرده گذاری بیش از 100 میلیون تومان در مدت یکماه سود 22 درصد ، 2 ماهه سود 22.5 درصد و 3 ماهه 23 درصد پرداخت می‌شود.

بانک دی؛ سود سپرده کوتاه مدت عادی را 19 درصد اعلام میکند البته این بانک برای سپرده گذاران خود که حداقل 50 هزار تومان در این سپرده گذاری کرده‌باشند سود روزشماره19 درصد پرداخت می‌کند. همچنین در بانک دی سود سپرده 3 ماهه 20.5 درصد، است. البته اگر در این بانک 5 میلیارد تومان حداقل در سپرده سرمایه گذاری 3 ماهه داشته باشیم سود 23 درصد دریافت خواهیم کرد.متصدی صندوق این بانک می‌گوید: برای سپرده یکساله با کف 10 میلیون تومان به بالا سود21.5 درصد و بالای 5 میلیارد تومان سود 23.5 درصد پرداخت می‌شود.

بانک حکمت ایرانیان؛ سود 19 درصد را برای سپرده روز شمار اعلام کرد و می‌گوید برای سپرده سه ماهه نیز همین سود اعمال می‌شود. یکی از کارمندان یکی از شعب این بانک خصوصی به خبرنگار ما گفت: اگر 50 میلیون تومان در این بانک سپرده گذاری کرده باشید سود 19.5 درصد برای سه ماهه و اگر 100 میلیون تومان داشته باشیم سود 20 درصد دریافت خواهید کرد.وی اضافه می‌کند: سود یک ساله 20 درصد و 5 ساله 22 درصد می‌باشد. هرچقدر میزان سپرده گذاری در این بانک بیشتر باشد مبلغ سود نیز بالاتر می‌رود.این کارمند بانک خصوصی به خبرنگار ما که به عنوان یک مشتری با وی تماس گرفته بود توصیه کرد سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت بصرفه تر است چرا که می‌توان سود 19.5 درصد دریافت کند. البته اگر مبلغ سپرده گذاری کمتر از 5 میلیون تومان باشد بهتر است در سپرده بلند مدت حساب باز کند.

بانک ملت؛ سود سپرده روزشمار خود را اگر کف سپرده 20 میلیون تومان باشد 22 درصد اعلام می‌کند البته این بانک به مشتریان می‌گوید برای سپرده بلندمدت با مبلغ حداقل 50 میلیون تومان سود 22 درصد پرداخت می‌شود.

بانک ملی؛ سود سپرده روز شمار را بدون تعیین کف و سقف مبلغ سپرده 14 درصد اعلام می‌کند یکی از کارمندان این بانک به خبرنگار ما می‌گوید: برای سپرده 100 میلیون تومان به بالا به مدت دو سال سود 22 درصد تعیین شده که این سپرده بعد از 4 ماهه قابل برداشت بوده و مبلغ سود عینا پرداخت می‌شود.وی اضافه می‌کند: در این سپرده گذاری مشتری اگر بخواهد بعد از 4 ماه پول خود را از بانک برداشت کند می‌تواند سود 22 درصد که برای سرمایه گذاری دو ساله در نظر گرفته شده را دریافت کند. این امتیاز قبلا نبوده و 2 ماه است که به ما ابلاغ شده است.

در سایت رسمی بانک ملی طرح جدیدی بنام «5+5» قرار گرفته که طبق اعلام این بانک "سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت ویژه 2 ساله «5+5»، خدمت جدید این بانک است که سود آن در پایان سررسید و با نرخ علی الحساب 55 درصد محاسبه می‌شود. دراین نوع سپرده، سود متعلقه محاسبه ولی به صورت ماهانه پرداخت نمی‌شود بلکه مجدداً در چرخه سرمایه گذاری قرار گرفته و سود حاصله در پایان دوره 2 ساله با بازده بیشتر به مشتری پرداخت می گردد.در عین حال در صورت برداشت تمام یا قسمتی از مبلغ سپرده، سود متعلقه با توجه به مدت ماندگاری محاسبه خواهد شد. مشتریان محترم جهت بهره‌مندی از مزایای این سپرده، می‌توانند به شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور مراجعه کنند".

بانک صادرات ؛ برای سپرده کمتر از 5 میلیون تومان سود 7 درصد؛ بین 5 تا 10 میلیون تومان سود 14 درصد، بین 10 تا 15 میلیون تومان سود 16 درصد، بین 25 تا 50 میلیون تومان سود 18 درصد و بالای 50 میلیون تومان سود 20 درصد پرداخت می‌کند.یکی از کارمندان این بانک اصل 44 به خبرنگار ما گفت: برای سپرده سرمایه گذاری 3 ماهه سود 20 درصد و برای سرمایه گذاری 4 ماهه سود 20.5 درصد و برای سرمایه گذاری 6 ماهه سود 21 درصد ، 9 ماهه 21.5 درصد ،‌یکساله 22 درصد و 2 تا 5 ساله سود 22.5 درصد پرداخت می‌شود.

بانک سپه؛ کف مبلغ سپرده گذاری در این بانک که مشمول سود 16 درصد به صورت روزشمار خواهد شد را 5 میلیون تومان در نظر گرفته است؛ یکی از کارمندان این بانک می‌گوید سود 16 درصد برای سپرده کوتاه مدت نیز اعمال می‌شود. البته برای سپرده گذاری یکساله با مبلغ بیش از 10 میلیون تومان سود 20 درصد، مبلغ بیش از 15 میلیون تومان سود 21 درصد ،‌مبلغ بیش از 20 میلیون تومان سود 21.5 درصد و برای سپرده سرمایه گذاری پنج ساله سود 22.75 درصد پرداخت می‌شود.این کارمند بانک دولتی درپاسخ به این پرسش که سود سپرده های این بانک از چه زمانی افزایش پیدا کرده است گفت: از دوماه قبل نرخ سود سپرده و تسهیلات این بانک بالا رفته است.

بانک سینا؛ سود سپرده روزشمار را 7 درصد اعلام کرده و به مشتری می‌گوید برای سپرده دو ساله ماهیانه 22 درصد پرداخت می‌شود البته این سود مشروط به این است که مبلغ سپرده گذاری کمتر از 5 میلیون تومان نباشد.یکی از کارمندان این بانک خصوصی می‌گوید: برای سپرده گذاری در مدت یک تا شش ماهه حداقل 20 درصد سود و شش ماه تا یکساله 21 درصد سود پرداخت می‌شود.وی می‌گوید: این امتیاز برای سپرده دوساله وجود دارد که مشتری ظرف یک سال پول خود را برداشت کند و سود 21 درصد را دریافت کند.

بانک قوامین؛ سود روزشمار را در حالت عادی 18 درصد تعیین کرده اما طبق اعلام یکی از کارمندان این بانک براساس بخشنامه‌ای که در 4 روز گذشته به شعب ابلاغ شده مردم می‌توانند با افتتاح سپرده شش ماهه که بعد از یکماه قابل برداشت می‌شود سود 23 درصد دریافت کند.این کارمند بانک خصوصی اضافه می‌کند: که کف و سقفی برای سپرده گذاری در طرح مذکور وجود ندارد و مشتریان می‌توانند با هر مبلغ سپرده گذاری سود 23 درصد دریافت کنند؛ برای سپرده گذاری 5 ساله در این بانک سود 24.5 درصد پرداخت می‌شود.

بانک شهر؛ سود روزشمار را برای سپرده‌های بیش از 100 میلیون تومان 22.5 درصد و کمتر از 100 میلیون تومان 18 درصد تعیین کرده است. یکی از کارمندان این بانک می‌گوید: برای سپرده سه ماهه سود 18.5 درصد ، 9 ماهه سود 19 درصد و 5 ساله سود 24 درصد پرداخت می‌شود.

بانک پارسیان؛ به مشتریانی که 5 میلیون تومان به صورت دوماهه در این بانک سپرده گذاری کرده باشند سود 20 درصد پرداخت می‌کنند. همچنین مشتریانی که بیش از 5 میلیون تومان در این بانک به صورت 4 ماهه سپرده گذاری کرده باشند 21 درصد سود دریافت خواهند کرد.یکی از کارمند این بانک خصوصی می‌گوید: سود سپرده روزشمار در حقیقت همان سپرده دوماهه است که مشتری سپرده را در قالب سپرده سرمایه گذاری 5 ساله نزد شعب افتتاح میکند ولی میتواند بعد از دوماه پول خود را برداشت کرده و سود 20 درصد دریافت کند.

بانک پاسارگاد؛‌که طبق اعلام یکی از کارمندان آن از پنج شنبه هفته گذشته طرح ویژه‌ای را به مشتریان خود ارائه میدهد برای سپرده روزشمار و کوتاه مدت سود 22 درصد پرداخت می‌کند در این طرح مشتری بعد از یکماه میتواند پول خود را برداشت کند و سود 22 درصد بگیرد.این کارمند بانک خصوصی اضافه میکند : سپرده مذکور در قالب سپرده پنج ساله نزد شعب افتتاح میشود ولی بعد از یکماه قابل برداشت خواهد بود.

بانک اقتصاد نوین؛ مشروط به اینکه مشتری 3 ماه به پول خود دست نزد سود 19 درصد به وی پرداخت میکند همچنین در حالتی که مشتری 9 ماه از سپرده خود برداشت نکرده باشد سود 22.5 درصد دریافت خواهد کرد.
بانک ایران زمین؛ سود روزشمار خود را 18 درصد تعیین کرده و برای مشتریانی که سه ماهه با مبلغ 30 میلیون به بالا در این بانک سپرده گذاری کرده باشند سود 23 درصد پرداخت می کند؛ همچنین این بانک به سپرده‌هایی که اسماً 2.5 ساله افتتاح می شوند ولی ظرف یک سال امکان برداشت آن وجود دارد سود 22 درصد می دهد. برای سپرده های 5 ساله نیز در این بانک خصوصی سود 23 درصد پرداخت می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها