کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نوای دلخراش زیان سهامداران از پشت پرده شایعات


کد خبر : ۳۴۱۶یکشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲:۴۴۴۲۱۶ بازدید

بر خلاف انتظار فعالان بازار سهام، بسیاری از شرکت‌های بورسی در وضعیت بسیار مناسب قرار دارند؛ به فرض عدم برداشتن تحریم‌ها، آیا شایعه شاخص کل 75 هزار واحدی برای ریزش 40 درصدی قیمت‌ها کافی بود؟

 اکنون شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگی در بازار سهام هستند که ضمن فعالیت در شرایط سخت تحریم‌ها، سودآوری بسیاری خوبی داشته‌اند.

همچنین، با توجه به افزایش سرمایه یک سوم شرکت‌های بورسی و فرابورسی در  10 ماهه سال جاری، امکان تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های سودآور بیش‌تر شده و انتظار می‌رود، در ماه‌های آتی با تحقق اهداف شرکت‌ها، شاهد افزایش سودآوری آن‌ها باشیم.

اما نکته جالب توجه که چندی است اکثر سرمایه‌گذاران بازار را نگران کرده، افزایش نرخ خوراک و عدم برآورده کردن انتظارات سودآوری آنان است؛ به طوری که بسیاری سهامداران با تحلیل چنین شرایطی در صف‌های سنگین فروش می‌نشینند، بی‌آنکه از وضعیت مطلوب و عدم تغییر سودآوری شرکت‌ها مطلع باشند.

همچنین، با فرض عدم تغییر در شرایط تحریم‌ها شرکت‌هایی که در بازار سرمایه ثبت و مشغول فعالیت هستند، سودهای بالایی را میان سهامداران خود تقسیم کرده‌اند و برخی نیز نه تنها تعدیل منفی نداشته بلکه افزایش ای‌پی‌اس به بازار اعلام می‌کنند.

نکته دیگری که سهامداران باید به آن توجه داشته باشند، اعلام پیش‌بینی‌های سود محتاطانه بسیاری از شرکت‌های بورسی است که با تحقق بخش زیادی از آن طی 10 ماهه سال‌، در روزهای پایانی تعدیل مثبت خود را به بازار اعلام خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، نمودارهای تغییرات شاخص‌ها همواره نشان‌داده که روندهای نزولی در نقطه‌ای پایان یافته و سرمایه‌گذاران جامانده از قافله، افسوس روزهای مثبت را خواهند کشید.

در ادامه ذکر این نکته ضروریست که بازار سهام نیازمند سرمایه‌گذاری بلند مدت بوده و نوسان‌های زودگذر آن نباید مورد اتکا سهامداران باشد.

* تعدیل مثبت 12 درصدی یک شرکت دارویی

طبق نامه رسمی مدیرعامل این شرکت در سامانه کدال؛ تأکید شده است: بر اساس عملکرد 10 ماهه این شرکت و برآورد 2 ماه پیش‌بینی تا پایان سال 1393 نشان‌دهنده افزایش سود هر سهم (EPS) به میزان 12 درصد است.

* عدم تأثیر نرخ افزایش نرخ خوراک بر سودآوری سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی

در نامه مدیرعامل این شرکت که قبلا در کدال منتشر شده نیز آمده است: افزایش قیمت گاز مصرفی شرکت‌های پتروشیمی تاثیری بر سود هر سهم سال مالی منتهی به 31/2/93 این شرکت و شرکت‌های تابعه سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (سهام عام) ندارد.

* دقت سرمایه‌گذاران در تصمیم‌گیری‌ها/ نقد صف‌نشینی خرید یا فروش

به گزارش فارس، اخیرا با مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی به 15 سنت و بهره مالکانه بیش از 95 درصد بازار سهام به رنگ قرمز درآمدند.

در این خصوص، سوال نگارنده از ده‌ها کارشناس، تحلیل‌گر و فعال بازار طی روزهای اخیر پرسیده شده اینست که افزایش نرخ خوراک چه ارتباطی به صنایع بانکی، خودرویی، تجهیزاتی، مخابراتی و ... دارد؟!؛ همچنان بی‌پاسخ است.

اینکه در بازار شایعاتی مبنی بر شاخص 75 هزار واحدی و یا ... پخش و منتشر می‌شود شاید یکی از دلایل افت کلی بازار باشد اما آیا تنها چنین شایعه‌ای برای بازاری با 46 سال قدمت فعالیت می‌تواند، افت شدید بازار را رقم بزند؟

بنابراین با طرح چند سوال بسیار ساده از وضعیت بازار می‌توان دریافت که این سلسه‌ اقدامات برای ریزش بازار چیزی جز سود عده‌ای خاص نیست.

در پایان، سرمایه‌گذاران با تحلیل صحیح از شرایط و مد نظر قرار دادن چشم‌انداز بازار اقدام به انجام معامه کنند؛ بنابراین صف‌نشینی چه مثبت و چه منفی یکی از نقدهای وارد کارشناسان بازار است که به زودی با بلوغ بورس باید جای خود را به تحلیل بدهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها