کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کدام سانتافه بهتر است ؟


کد خبر : ۳۳۸۸پنجشنبه، ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸:۵۳۱۵۷۹۲ بازدید

اگر به نیم قرن پیش سفر کنیم، روزهایی را می‌بینیم که خودروهای لوکس و به اصطلاح خوش رنگ و لعاب، در سگمنت‌هایی همچون کوپه، سدان‌های بزرگ و کروک‌های اشرافی خلاصه می‌شدند.

 در روزگاری که تویوتا به ساخت خودروهای کاربردی و ارزان‌قیمت مشغول بود و کره‌ای‌ها هنوز جای پایی برای حضور در بازار جهانی خودرو نیافته بودند، بیراه نگفته‌ایم اگر آمریکایی‌ها و ژرمن‌ها را قدرقدرتان این دسته خودروها در سال‌های دور بنامیم. اما با چرخش چرخ روزگار و گسترش نیاز بشر به وسایل حمل و نقل و صدالبته، سیر سرسام‌آور رشد این نیاز در سنوات اخیر، خط تولیدها، کاربردها و مهم‌تر از همه سیاست‌ها به کلی متفاوت شد. نوادگان بسیار ناتنی جیپ ویلیز، این روزها با خطوط نرم بدنه، پیشرانه‌های بی‌صدا و تعداد زیادی اسباب بازی‌های الکترونیکی وارد بازار می‌شوند و به نظر می‌رسد که این روزها هرچه بالاتر باشید، موقرتر جلوه می‌کنید و در این بازار آشفته، قدبلندبودن از فاکتورهایی همانند آپشن، کیفیت ساخت یا حتی برند ارزشمندتر است! همان فاکتوری که هیوندای سانتافه، با طراحی ویژه (در بین محصولات هیوندای)، از ابتدای شروع عرضه در سال 1386 جای خود را در دل مردم باز کرد. 

y4ejr17j4lm1cl5p5tzv.jpg


دومین نسل هیوندای سانتافه (شروع عرضه از 2007) در حالی وارد بازار ایران شد که بازار شاسی‌بلند‌ها به خودروهایی همچون رونیز، موسو، پرادو، لندکروزر (با قیمت بالا)، X3، مورانو و چند مورد انگشت‌شمار دیگر محدود می‌شد.پیشرانه 2.7 لیتری با 189 اسب بخار چیزی بود که برای جثه 1855 کیلوگرمی این کره‌ای زیبارو در نظر گرفته شده بود. هیوندای سانتافه در بدو ورود با قیمتی در حدود 40 تا50 میلیون تومان توسط آسان موتور –نماینده رسمی هیوندای در ایران- عرضه شد. این خودرو از آپشن‌هایی همچون صندلی‌های برقی (7 جهت برای راننده)، چیدمان 7 سرنشین (سانتافه‌های 5 سرنشین وارداتی شخصی هستند)، رینگ آلومینیومی 17 اینچ (18 اینچ به صورت سفارشی- سانتافه‌هایی که با رینگ‌های کوچک‌تر در بازار موجودند از انواع وارداتی شخصی هستند)، تودوزی چرم (طرح چرم!!) با 3رنگ مشکی، خاکستری و کرمی (اکثرا کرمی)، گرمکن صندلی‌های جلو، رادیو پخش با 4 اسپیکر، 2 تیوتر و یک ساب‌ووفر (سیستم پخش با نمایشگر رنگی 5 اینچی قابل سفارش بود)، 3 خروجی برق 12 ولت برای 3 ردیف نشیمنگاه، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال با حالت اتوماتیک و دوگانه (سانتافه‌هایی که از سیستم تهویه مطبوع دستی بهره می‌برند، عمدتا شرکتی نیستند) و ... بهره می‌برد. این SUV سایز متوسط روی پلت‌فرم سوناتا و با وجوه تشابه فراوان با کیا سورنتو طراحی شده، در بیرون از ایران با پیشرانه‌های متعددی به فروش می‌رسید که از این بین می‌توان به پیشرانه 2.4 و 3.3 لیتری اشاره کرد. سانتافه در سال 2008 دستخوش یک تغییر جزئی، آن هم اضافه‌شدن چراغ راهنما روی آینه‌های جانبی شد.

در سال 2010، پس از انجام فیس‌لیفت جزئی روی ظاهر این خودرو، چراغ‌های جلو و عقب نوسازی شدند و سپرهای خشن‌تر و مدرن‌تری برای آن در نظر گرفته شد. اما جدای از این تغییرات ظاهری که در داخل خودرو هم با تغییر طرح غربیلک فرمان و همچنین اضافه شدن تریم‌های چوبی و فیبرکربنی برای تزیین داشبورد همراه بود؛ ضعف اصلی سانتافه یعنی کمبود قدرت به طرز عجیبی پوشیده شد. سانتافه 2010 با 0.8 لیتر حجم موتور بیشتر و همچنین 276 اسب بخار قدرت، بازار سانتافه را به کلی تغییر داد. البته سانتافه فیس‌لیفت هم همانند نمونه‌های 2700 از قابلیت آفرود مناسبی برخوردار نبود، اما به لطف گیربکس 6دنده تیپ ترونیک با ضرایب مناسب‌تر، شتاب صفر تا 100 کمتر از 9 ثانیه این خودرو، خیلی از معادله‌ها را در رانندگی شهر و جاده بر هم می‌زد. آپشن‌های این نمونه هم مشابه سانتافه 2010 -2007 بود اما از تفاوت‌هایی همچون سنسور پارک، دوربین دنده عقب (نمایشگر روی آینه میانی)، صفحه کیلومتر Super Vision و ... برخوردار بود. عرضه این خودرو با قیمتی در حدود 56 میلیون تومان شروع شد و در اوج گرانی‌ها به بهایی نزدیک به 160 میلیون تومان رسید؛ اما در فضایی که کیا سورنتو با پیشرانه مشابه، اما با طراحی زیباتر و آپشن‌های بیشتر، با اختلاف قیمت ناچیزی نسبت به سانتافه عرضه می‌شد و در عوض هیوندای سانتافه به جایگاه بهترش در بازار فروش و وضعیت مناسب‌تر خدمات پس از فروش تکیه می‌کرد؛ انتخاب یک گزینه از میان این دو خودرو، تا حدودی سخت به نظر می‌رسید.

xuq4z6medeupjs8bgwaf.jpg

3 سال بعد از عرضه نسخه فیس‌لیفت و پس از گذشت 6 سال از معرفی دومین نسل هیوندای سانتافه، نسل سوم این خودور در تاریخ 14 فوریه 2012 در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد. طراحی این خودرو از خط‌مشی جدید محصولات هیوندای بهره می‌برد. خطوط تیزی که در میان اغراق‌های نه‌چندان ماندگار چهره این SUV عضلانی محو شده‌اند، به نظر می‌رسد در آغاز ورود به بازار ایران توانست جایگاه خوبی برای خود دست و پا کند. اولین محموله سانتافه 2013 از نوع 4 سیلندر 2.4لیتری توسط واردکنندگان شخصی و با قیمت سرسام‌آور 240میلیون تومان به کشور وارد شد و در کمال ناباوری، با استقبال تک‌سواران کشور مواجه شد! 

دیری نپایید که با واردات نمونه‌های V6 که پیش از اجرای قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500سی‌سی ثبت سفارش شده بودند، قیمت‌های کاذب این خودرو شکسته شد. نکته جالب اینجاست که در بازار ایران،  برخلاف نسل قبل، انواع مختلفی از Ix45 موجود است و حتی می‌توانید نمونه‌های تک‌دیفرانسیل 4‌سیلندر (‌Low Option‌؛ 2 ایربگ و...) این خودرو با قیمتی نزدیک به 135 میلیون تومان خریداری کنید.Ix45‌های شرکتی از امکاناتی همچون مانیتور بزرگ در کنسول وسط (به همراه دوربین دید عقب)، آیینه‌های برقی، نمایشگر، تنظیمات Eco و Sport برای ECU، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، سیستم Auto-Hold گیربکس، ترمزدستی برقی، سیستم کنترل شیب، دودیفرانسیل Part Time، کروز کنترل و ... بهره می‌برد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها