کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار خودرو پوست می‌اندازد


کد خبر : ۳۲۹۴پنجشنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳:۴۰۱۳۸۲۳ بازدید

دهه فجر امسال با چند سال قبل‌ برای خودروسازان یک تفاوت بزرگ دارد و آن رونق‌گرفتن نسبی تولید و فروش خودرو در کنار افزایش رقابت میان خودروهای داخلی و خارجی است که اثراتش بوضوح در بازار و حتی سطح شهر روشن است.

روزنامه «جام جم» در مطلبی نوشت: دهه فجر امسال با چند سال قبل‌ برای خودروسازان یک تفاوت بزرگ دارد و آن رونق‌گرفتن نسبی تولید و فروش خودرو در کنار افزایش رقابت میان خودروهای داخلی و خارجی است که اثراتش بوضوح در بازار و حتی سطح شهر روشن است.

سال گذشته و دهه فجرش سال خوبی برای خودروسازان داخلی نبود. هم تحریم صنعت خودرو در حال اوج گرفتن بود و همپای شورای رقابت به ماجرای قیمت گذاری این صنعت باز شده بود. مردم نیز به خاطر رشد بی سابقه قیمت ها به علت رشد قیمت ارز از خرید دست کشیده بودند. تیراژ تولید بسیاری از خودروها نیز به مرز صفر رسیده بود. این بود که خودروسازان از چند جهت با مشکل مواجه شده و نه راه پس و نه راه پیش داشتند. اما امسال وضع متفاوت است. متفاوت نه از این جهت که شرایط به نفع خودروسازان شده باشد، بلکه از این نظر که بازار خودرو در حال پوست اندازی است. به عبارت صریح تر در حالی که شرایط خودروسازان داخلی از هر جهت رو به بهبود رفته، رقبای خارجی با قدرت تازه ای به بازار آمده و جا را تنگ کرده اند. 

امسال و در ماه های اخیر، تحریم های صنعت خودرو رفع شده، خبری از شورای رقابت نیست، قطعات ممنوعه در حال ورود به کشور و خطوط تولید در حال افزایش تیراژ تولیدات است. به حدی که انواع پیش فروش ها و تسهیلات برای خودروها که در سال گذشته فراموش شده بود، در این دهه فجر دوباره بازگشته است. با این حال ترکیب بازار خودروی کشور تغییر یافته و این تغییر کار را برای خودروسازان داخلی دشوار خواهد کرد. 

اکنون در حالی که دولت اعلام کرده تعرفه واردات خودرو برای سال آینده را کاهش خواهد داد، واردکنندگان خودروهای خارجی از چینی گرفته تا فرانسوی تسهیلات جدید مالی به همراه تثبیت یا کاهش قیمت را پیش پای مشتریان می گذارند و این موضوع فاصله قیمتی برخی خودروهای متوسط به بالای داخلی را با خودروهای وارداتی کم کرده است. 

به عنوان مثال یک برند فرانسوی در تابلوهای تبلیغاتی اش حتی قیمت تثبیت شده یکی از محصولاتش را رسما اعلام کرده که این تکنیک بازاریابی، علاوه بر اثرات روانی اش بر مشتری، نشان از کاهش فاصله قیمتی با دیگر محصولات تولیدی این برند در ایران دارد. از سوی دیگر، برندهای جدید و فراموش شده خارجی نیز در حال ورود به ایران هستند. سال ها بود نام خودروهایی چون سوبارو، ولوو، هوندا و... در خاطرات بازار خودروی ایران کمرنگ شده بود. از هر سو که بنگرید، بازار خودروی ایران در حال تجربه کردن روزهای جدیدی است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها