کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نوسان‌گیری از دلار آزاد در وقت آخر


کد خبر : ۳۲۱۱۱سه شنبه، ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۵۸۳۹۶۹ بازدید

روز گذشته، دلار تا ساعت 3 بعدازظهر روز نسبتا آرامی داشت. با این حال، از این ساعت نوسان‌گیران ارزی به سرعت وارد بازار شدند و دامنه تغییرات ...

روز گذشته، دلار تا ساعت 3 بعدازظهر روز نسبتا آرامی داشت. با این حال، از این ساعت نوسان‌گیران ارزی به سرعت وارد بازار شدند و دامنه تغییرات قیمت را بالا بردند. دلار که در ساعات انتهایی روز در ابتدای محدوده 3900 تومان قرار گرفته بود، به یکباره تحت‌تاثیر افزایش تحرکات معامله‌گران ارزی تا قیمت 3930 تومان بالا رفت. در نهایت، روز دوشنبه شاخص ارزی با قیمت 3925 تومان به کار خود پایان داد که 20 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود.

به گفته فعالان، انتظارات افزایشی شماری از بازیگران غیررسمی و تحرکات بازیگران خالی‌فروش در معاملات فردایی در کنار بالا رفتن ارزش دلار در مناطق سلیمانیه عراق و هرات افغانستان از جمله عوامل افزایش‌دهنده دامنه نوسان بودند. به گفته فعالان، برخی بازیگران غیررسمی انتظار دارند با بازگشایی بازارهای جهانی، قیمت دلار در بازار داخلی نیز در مسیر افزایشی قرار بگیرد. در کنار این، شماری از کارشناسان اعتقاد دارند، تمایل بازارساز به افت قیمت ممکن است در افزایش نوسان آخر وقت دلار موثر بوده باشد.

دنیای اقتصاد نوشت: به گفته این دسته، معامله‌گران فردایی از آنجا که از تمایل کاهشی بازارساز اطلاع دارند، سعی می‌کنند قیمت دلار را بالا بیاورند و در مرحله دوم با پایین آمدن دوباره قیمت اقدام به خرید کنند. در واقع آنها سعی دارند یک کف و سقف مشخص تعریف کنند که در آن اقدام به نوسان‌گیری کنند. این عده در چنین شرایطی با توجه به اختلاف قیمت بازار داخلی با کشورهای همسایه، با کاهشی شدن بیشتر شاخص ارزی انگیزه بیشتری برای نوسان‌گیری پیدا می‌کنند. در این شرایط، به‌نظر می‌رسد که بازارساز ارزی بهتر است به جای کنترل قیمت، مدیریت نوسان را در اولویت قرار دهد. همسو با رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی با 7 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 157هزار تومان رسید. این رشد در حالی رخ داد که فلز گرانبهای داخلی در ابتدای روز تا میانه کانال یک میلیون و 140 هزار تومان پایین رفته بود. به گفته فعالان، بالا آمدن بهای سکه در 2 روز گذشته نشانه‌ای از تمایل معامله‌گران به افزایش قیمت است. عده‌ای این تمایل را نشانه‌ای از انتظارات افزایشی معامله‌گران داخلی در ارتباط با روند صعودی احتمالی بهای اونس جهانی دانستند.
 

روز متفاوت ارزی

در سومین روز هفته، دلار اولین روز افزایشی پس از 4 کاهش متوالی را به ثبت رساند. این در حالی بود که در ابتدای روز به‌نظر می‌رسید، شاخص ارزی مانند روزهای گذشته به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد. در سیزدهمین روز دی‌ماه، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 870 تومان آغاز کرد که کاهشی 35 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز یکشنبه داشت. در ابتدای روز نرخ این ارز تا نقطه هزار و 863 تومان نیز پایین آمد، ولی در ادامه روز این روند تغییر کرد تا شاخص ارزی روز متفاوتی را پشت سر بگذارد. به گفته فعالان، در حالی که در ساعات ابتدایی روز تعدادی از معامله‌گران خالی‌فروش در انتظار افت بیشتر قیمت بودند، قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت و به سرعت وارد کانال 3 هزار و 900 تومان شد. پس از ورود دلار به این کانال، از حدود ساعت یک بعدازظهر فضای بازار آرام‌تر و دامنه نوسانات دلار محدودتر شد. با این حال، از حدود ساعت 3 بعدازظهر نوسان‌گیران ارزی با قدرت بیشتری وارد بازار شدند و با افزایش خرید و تحرکات خود قیمت دلار در معاملات فردایی را تا 3 هزار و 935 تومان بالا بردند. همزمان قیمت دلار نقدی نیز افزایشی شد و در نهایت با بهای 3 هزار و 925 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 20 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود و بر 4 روز کاهش متوالی دلار مهر پایان زد. به گفته فعالان، نوسان‌گیران ارزی احساس کردند پس از ساعت 3 بعدازظهر و نزدیک شدن به تعطیلی صرافی‌های بانکی، نفوذ بازارساز در بازار پایین‌تر می‌آید؛ بنابراین تلاش کردند، با خرید‌های خود قیمت را دچار نوسان و قیمت را تحت‌تاثیر تحرکات خود قرار دهند.
 

موانع کاهش نوسان

به گفته فعالان بازار، انتظارات افزایشی شماری از معامله‌گران، بالا بودن ارزش دلار در مناطق مرزی و تحرکات معامله‌گران فردایی و خالی‌فروش سه مانعی هستند که زمینه‌ساز افزایش دامنه نوسانات بازار شده‌اند. به اعتقاد آنها، برخی معامله‌گران انتظار دارند پس از بازگشایی بازارهای جهانی و تقویت احتمالی شاخص دلار، بهای این ارز در بازار داخلی با افزایش رو برو شود. به گفته این معامله‌گران، بازارساز در روزهایی که بازارهای جهانی تعطیل بود، با عرضه ارز توانست قیمت را در مسیر کاهشی قرار دهد، ولی با باز شدن بازارها و از سرگیری معاملات حواله‌ای قیمت توان بالا رفتن را خواهد داشت. این عده تحت‌تاثیر این انتظار بیشتر تمایل دارند که در موقعیت خرید قرار بگیرند. در کنار این، معامله‌گران یاد شده پس از اینکه قیمت دلار وارد کانال 3 هزار و 900 تومان شد، خریدهای ارزی خود را در ساعات انتهایی روز انجام دادند که صرافی‌های رسمی رو به تعطیلی دارند. در این شرایط، برخی صرافی‌های بانکی برای دلار نرخ‌های فروشی در کانال 3 هزار و 800 تومان ارائه کردند. با این حال، برخی معامله‌گران بازار عنوان می‌کردند که در این قیمت‌ها عرضه‌ای صورت نگرفته است و این صرافی‌ها در ساعات انتهایی روز تمایل چندانی به عرضه ندارند.

روز گذشته ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق و هرات افغانستان نیز بالا بود و همین موضوع نیز انتظارات معامله‌گران بازار ارز داخلی را تحت‌تاثیر قرار می‌داد. زمانی که ارزش دلار در این مناطق جغرافیایی بالا می‌رود، این انتظار در بازار داخلی برجسته می‌شود که حجم ارز نقدی از پاساژ افشار جمع و به این مناطق فرستاده می‌شود. در این شرایط، حجم ارز در بازار داخلی کم می‌شود و معامله‌گر از تفاوت قیمت دو بازار کسب سود می‌کند. به گفته برخی کارشناسان، در چنین شرایطی بازارساز ارزی بهتر است به جای تاکید بر کاهش قیمت بیشتر اقدام به مدیریت نوسان کند؛ چراکه کنترل قیمت در این فضا، تنها اقدامات نوسان‌گیرانه را افزایش و انگیزه معامله‌گران غیررسمی را بالا‌تر خواهد برد. در واقع هر چقدر اختلاف قیمت با بازارهای همسایه بیشتر شود، معامله غیررسمی با اطمینان بیشتری اقدام به خروج ارز از بازار داخلی خواهد کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها