کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار واردکنندگان 3600 تومان شد


کد خبر : ۳۲۰۵۶یکشنبه، ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳:۳۳۶۱۲۳ بازدید

بانک مرکزی شرایط تازه‌ای را برای واردکنندگان در نظر گرفته که می‌توانند گشایش ال سی را با دلار 3600 تومانی در هر دوره زمانی انجام دهند که ...

بانک مرکزی شرایط تازه‌ای را برای واردکنندگان در نظر گرفته که می‌توانند گشایش ال سی را با دلار 3600 تومانی در هر دوره زمانی انجام دهند که البته در شرایط خاص حداقل نرخ در زمان تسویه مبنا قرار می‌گیرد. تا پیش از این نرخ مبنایی برای باز کردن ال سی وجود نداشت.

در جریان اقداماتی که  برای ساماندهی بازار ارز انجام و در قالب «دستورالعمل اقدام نظام بانکی جهت گشایش اعتبار برای واردات کالا با نرخ آزاد» به شبکه بانکی ابلاغ شد، شرایطی در حوزه تجارت خارجی به ویژه وارد کنندکان تعیین شده است. بنابراین گشایش ال سی از موقعیت جدیدی برخوردار و قیمت پایه ۳۶۰۰ تومانی برای گشایش ال سی در نظر گرفته شد.

بر این اساس بانک مرکزی به منظور ترغیب واردکنندگان به گشایش و استفاده از اعتبارات اسنادی و به طور کلی انتقال عملیات پرداخت و تسویه فعالان اقتصادی به سیستم بانکی، تسهیلاتی را برای واردکنندگان با نرخ بازار در نظر گرفته و به بانک‌ها اجازه داده است با دریافت حداقل ۱۰ درصد از مبلغ اعتبار اسنادی به صورت علی الحساب، گشایش اعتبار کنند.

همچنین چنانچه کالا را ظرف مدت شش ماه از تاریخ گواهی ثبت آماری مربوط حمل کنند نه تنها ریسک نوسانات نرخ ارز را نخواهند داشت بلکه با نرخ روز صدور گواهی ثبت آماری و یا نرخ روز معامله اسناد - هر کدام که کمتر باشد - وجه اسناد را با بانک تسویه خواهند کرد.

بنابر شرایط تعیین شده برای واردکنندگان، تامین ارز اعتبار اسنادی در زمان معامله اسناد، بر مبنای صد در صد وجه اسناد، به نرخ روز ارز آزاد و یا نرخ ارز آزاد در روز صدور گواهی ثبت آماری هر کدام که کمتر باشد، انجام می‌شود به شرط آنکه بیش از ۶ ماه از تاریخ تایید گواهی ثبت آماری نگذشته باشد. همچنین نرخ ارز آزاد در روز صدور گواهی ثبت آماری، میانگین نرخ فروش ارز آزاد یک روز کاری قبل از تاریخ صدور گواهی خواهد بود.

در عین حال که تامین ارز بابت پیش پرداخت به ذینفع اعتبار با رعایت مفاد بند (۱۶) مجموعه مقررات ارزی، به نرخ آزاد روز پرداخت با دریافت معادل ریالی مربوطه (علاوه بر پیش دریافت ریالی علی الحساب دریافتی موضوع بند یک این دستورالعمل) امکان‌پذیر است.

فعالان اقتصادی موظف به ثبت اطلاعات گشایش اعتبار اسنادی در سامانه مدیریت تعهدات ارزی کشور (سمتاک) هستند.

رئیس کل بانک مرکزی هدف از ابلاغ این بخشنامه را حرکت فعالیت های ارزی مشتریان به مجرای بانک ها دانسته و گفته گه بانک مرکزی درصدد است با علائمی که به بازار می دهد، فعالیت های مشتریان بانک ها را به مسیر صحیح بانکی سوق دهد. وی البته تاکید داشته که این انتظار وجود دارد که بانک ها و همه واحدهای ارزی با مشارکت حداکثری خود مشتریان باسابقه را به فعالیت جدی در عرصه ارزی بازگردانند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها