کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طغیان دوباره دلار در بازار تهران


کد خبر : ۳۱۶۵۵چهارشنبه، ۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۴۷۴۷۹۲ بازدید

طغیان دوباره دلار دیروز رقم خورد و این‌بار رکورد خود را تا مرز 4 هزار تومان جابه‌جا کرد. قیمت اسکناس آمریکایی در بازار آزاد دیروز تا ...

طغیان دوباره دلار دیروز رقم خورد و این‌بار رکورد خود را تا مرز 4 هزار تومان جابه‌جا کرد. قیمت اسکناس آمریکایی در بازار آزاد دیروز تا 3991 تومان رسید. این در حالی است که آخرین رکوردشکنی دلار تنها چند روز پیش اتفاق افتاد و با ثبت عدد 3961 تومان، بالاترین قیمت دو‌ سال گذشته را به ثبت رساند. با وجود اين دلار ناآرام به این رقم بسنده نکرد و دیروز تا نزدیکی 4 هزار تومان رکورد زد. حالا کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار اعتقاد دارند كه دلار آخرین روزهای قیمت ٣‌هزار تومان را پشت سر می‌گذارد و اقتصاد ایران به‌زودی ناچار می‌شود دلار ٤‌هزار تومانی را تجربه کند. کارشناسان اقتصادی با اشاره به غیرواقعی بودن قیمت دلار و تثبیت مصنوعی نرخ آن در چند ‌سال گذشته معتقدند كه دولت بیشتر از این نمی‌تواند به این ارز فشار وارد کند و فنر قیمت دلار به‌زودی آزاد می‌شود. علاوه بر این آنها به فضای پس از برجام نیز اشاره می‌کنند و می‌گویند كه با خروج بازار از رکود و بالارفتن تقاضای ارز توسط تولیدكنندگان و واردکنندگان، عرضه فعلی به بازار جوابگو نخواهد بود و دلار باز هم قیمت‌شکنی می‌کند.

صاحب یک صرافی در محدوده نارمک با اشاره به افزایش محدود تقاضای دلار در آستانه کریسمس به شهروند می‌گوید: طغیان دلار در همین نقطه به پایان نمی‌رسد و با هر پیک تقاضا رکورد جدیدی به ثبت می‌رسد.

 میثم رادپور کارشناس بازار ارز معتقد است كه دلار هم باید مانند سایر کالاها در این ٣,٥ سال آرام و منطقی گران می‌شد. نزدیک ٤‌ سال است که دلار در حوالی ٣٥٠٠ نوسان می‌کند و گره کوری به تولید و صادرات کشور زده است. رادپور به «شهروند» می‌گوید كه دلار به صورت مصنوعی پایین نگه داشته شده و احتمال دارد روزهای عجیبی را بعد از انتخابات‌ سال ٩٧ به خود ببیند.

«عرضه و تقاضا در بازار ارز ما با هم تطابق ندارد» این را بهاءالدین ‌هاشمی به «شهروند» می‌گوید. اقتصاددانی که معتقد است اوضاع نامتعادل اقتصاد کشور باعث می‌شود اتفاقات کوچکی مثل کریسمس روی نرخ ارز تأثیر بگذارد. ‌هاشمی می‌گوید نرخ ٤‌هزار تومانی دلار را برای عید پیش‌بینی کرده بود که به خاطر مصنوعی‌بودن این نرخ، زودتر محقق شده است. البته ‌هاشمی تأکید می‌کند که خود دلار در مقابل سایر ارزها تقویت شده است؛ چه ریال، چه یورو. اما چون ما در کشورمان ارز شناور آزاد نداریم، تغییرات روزانه سایر ارز‌ها را در برابر دلار نمی‌بینیم. این کارشناس و مدیر بانکی، تک‌نرخی‌شدن ارز را مهم‌ترین کار دولت دانسته و می‌گوید كه نظام دو‌نرخی ارز ما، فضا را برای سوداگری باز گذاشته است. بهاءالدین ‌هاشمی نرخ ارز را بعد از تک‌نرخی‌شدن، کمتر از ٤‌هزار تومان پیش‌بینی کرده و می‌گوید: رکود تقاضا را در این سال‌ها از بین برده است نه تقویت ارزش ریال.

به نظر می‌رسد اما و اگرها دلار تمامی ندارد. کابینه روحانی که تمامی نیروی خود را برای حفظ ثبات در بازار ارز به کار بسته بود، کم‌کم مجبور می‌شود مقاومت مقابل دلار را بشکند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها