کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت نفت صادراتی ایران رکورد زد


کد خبر : ۳۱۵۷۵دوشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳:۴۷۲۴۴۲ بازدید

توافق اوپک و غیر اوپک درآمد نفتی ایران را افزایش داد. به طوری که کشورمان در هفته منتهی به 9 دسامبر (19 آذر) هر بشکه نفت خام صادراتی ...

توافق اوپک و غیر اوپک درآمد نفتی ایران را افزایش داد. به طوری که کشورمان در هفته منتهی به 9 دسامبر (19 آذر)  هر بشکه نفت خام صادراتی متوسط  را بالاتر از 50 دلار فروخت که این قیمت در سال 2016 بی‌سابقه بود.

این آمار در آخربن گزارش منتشر شده اوپک آمده است. به این ترتیب  قیمت نفت خام سبک صادراتی ایران با چهار دلار و 22 سنت افزایش نسبت به هفته قبل، به بشکه‌ای 50 دلار و 82 سنت رسید و رکورد قیمت نفت خام ایران در سال 2016 ثبت شد. مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت نیز اعلام کرده که میانگین قیمت نفت خام سبک ایران از ابتدای سال 2016 تا هفته مورد نظر، بشکه‌ای 40 دلار و 35 سنت بوده است.

البته توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) و کشورهای غیر عضو در این سازمان فقط قیمت نفت خام ایران را افزایش نداد بلکه در هفته اخیر تمام صادرکنندگان نفت خام بالاترین قیمت فروش نفت در سال 2016 را تجربه کردند. به این ترتیب توافق اعضای اوپک برای کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت در یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی این سازمان که در دهم آذرماه در وین برگزار شد، قیمت نفت را در مسیر صعودی قرار داده است.

 در این میان، موافقت تولیدکنندگان نفت غیر اوپک برای کاهش 600 هزار بشکه‌ای نفت نیز، بیش از گذشته، قیمت نفت خام را تقویت کرد. کارشناسان امیدوار هستند با جمع‌آوری نفت مازاد از بازار، قیمت نفت در سال 2017 در کانال 50 تا 60 دلاری باقی بماند. نفت خام سنگین ایران نیز با چهار دلار و 31 سنت افزایش، بشکه‌ای 49 دلار و 68 سنت در بازارهای جهانی داد و ستد شد. میانگین قیمت نفت سنگین ایران نیز در سال 2016 به بشکه‌ای 38 دلار و 40 سنت افزایش یافته است.

در هفته منتهی به 9 دسامبر، قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز با رشد سه دلاری به بشکه‌ای 52 دلار و 44 سنت رسید. قیمت نفت دبلیو تی آی WTI امریکا نیز در هفته منتهی به 9 دسامبر با 2 دلار و هفت سنت رشد به بشکه‌ای 50 دلار و 97 سنت افزایش یافت. قیمت سبد نفتی اوپک نیز در دوره مورد بررسی بشکه‌ای چهار دلار و 25 سنت بالا رفت و به 50 د لار و 69 سنت رسید. ایران علاوه بر بهره‌گیری از رشد قیمت نفت خام به سبب توافق اوپک و غیر اوپک اجازه دارد که تولید نفت خام خود را در سال 2017 حدود 90 هزار بشکه در روز افزایش دهد. این درحالی است که عربستان تولید نفت خود را باید روزانه 486 هزار بشکه کاهش دهد. همچنین قرار شده است کشورهای غیر اوپک حدود 600 هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهند که 300 هزار بشکه از این کاهش تولید به روسیه تعلق خواهد داشت.

مشتریان نفت خام ایران

در حال حاضر بزرگنرین مشتری نفت خام ایران کشورهای آسیایی نظیر چین، هند، ژاپن و کره جنوبی هستند. اما از زمان اجرای برجام کشورهای اروپایی و افریقایی نیز مجدداً مشتری نفت خام ایران شده‌اند. آمارها حاکی از آن است که بیش از 60 درصد از نفت ایران به کشورهای آسیایی صادر می‌شود.
 
mfk3s2kbch293x2r6eu.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها