کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلایل‌ افزایش‌ قیمت‌ برخی‌ فراورده‌های لبنی اعلام شد


کد خبر : ۳۱۵۶۳یکشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳:۴۷۱۵۸۴ بازدید

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران با تاکید براینکه امسال افزایش قیمت در فراورده های لبنی نداشته ایم، گفت: آنچه بعنوان افزایش قیمت توسط برخی شرکت های لبنی رخ داده ...

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران با تاکید براینکه امسال افزایش قیمت در فراورده های لبنی نداشته ایم، گفت: آنچه بعنوان افزایش قیمت توسط برخی شرکت های لبنی رخ داده مربوط به ابلاغیه های سال گذشته است.

«رضا باکری» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره افزایش قیمت برخی فراورده های شرکت های لبنی بزرگ در هفته های اخیر افزود: به طور قطع از ابتدای سال تاکنون افزایش قیمتی در فرآورده های لبنی نداشته ایم.
 
وی اظهارداشت: آنچه که امروز در برخی از شرکت های لبنی رخ داده مربوط به ابلاغیه های افزایش قیمت پارسال است زیرا سال گذشته برخی شرکت ها برای رقابت پذیری و ماندگاری در بازار ناچار به عرضه محصولات خود با قیمت های پایین تر از قیمت مصوب شده بودند یعنی در برخی محصولات خود افزایش قیمتی نداشتند.
 
وی تصریح کرد: اما امروز این شرکت ها به دلیل اینکه به سهم خود در بازار دست یافته اند اقدام به افزایش قیمت قانونی برخی فرآورده ها طبق ابلاغیه سال گذشته کرده اند تا محصولات خود را با قیمت واقعی و مجاز عرضه کنند که این عملیات خلاف قانون نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه هر ساله مطابق با افزایش نرخ تورم، اثربخشی آن روی هزینه های تولید از جمله دستمزد کارگری، انرژی و حمل و نقل ظاهر می شود، گفت: نرخ تورم در بهای تمام شده کالاهای نهایی فرآورده های لبنی نیز تاثیرگذار است و امری اجتناب ناپذیر به شمار می رود.
 
به گفته وی، طبق آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تورم امسال 8.9 درصد برآورد شده که در بهای تمام شده انواع فراورده های لبنی حداقل بین 3.6 تا 5.3 درصد تاثیر دارد.
 
وی درباره افزایش قیمت برخی شرکت های لبنی از جمله شرکت های نیمه دولتی افزود: اکنون یک شرکت نیمه دولتی لبنی در کشور فعال است که این شرکت نیز در سال های اخیر هیچ یارانه و اعتبار خاصی دریافت نکرده است بنابراین برای ماندگاری در بازار چاره ای جز افزایش قیمت قانونی محصولات خود ندارد.
 
** صادرات 500 میلیون دلاری فرآورد های لبنی در هشت ماه گذشته 
 
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران درخصوص میزان تولید و صادرات اظهارداشت: در هشت ماهه امسال انواع فراورد های لبنی به ارزش 500 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است.
وی پیش بینی کرد: تا پایان امسالج ارزش صادرات این محصولات به رقم 650 میلیون دلار برسد.
 
به گفته وی، پارسال انواع فرآورده های لبنی به ارزش 624 میلیون دلار صادر شده است.
 
وی افزود: طبق برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی امسال 9.5 میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود که حدود 6 میلیون تن آن به کارخانجات لبنی وارد می شود و 3.5 میلیون تن به مصارف سنتی و خود مصرفی خواهد رسید؛ بنابراین کمبودی در تولید محصولات لبنی نداریم.
 
به گزارش ایرنا، پارسال صنایع لبنی در حالی از پذیرش افزایش نرخ خرید شیر خام از دامداران خودداری کردند که در دو سال اخیر چند بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خود در بازار کرده بودند.
 
طبق مصوبه سال گذشته دولت، صنایع لبنی باید هر کیلوگرم شیر خام را با نرخ 14 هزار و 400 ریال از دامداران خریداری می کردند اما همچنان با قیمت 11 هزار تا 12 هزار و 500 ریال خریداری می شود.
 
همچنین سرانه مصرف شیر در سال های 90 و 91 حدود 80 تا 100 کیلوگرم بود که دولت قصد داشت طبق برنامه پنجم توسعه این رقم را به حداقل 200 کیلوگرم افزایش دهد که با بالا رفتن قیمت شیر خام در دو سال اخیر، این سرانه به حدود 60 کیلوگرم رسید. 
 
براساس آمار اعلام شده، سرانه مصرف شیر در کشورهای پیشرفته جهان بین 250 تا 400 کیلوگرم در نوسان است.
 
در سال های گذشته 400 میلیون دلار واردات فرآورده های شیری مانند پنیر، شیرخشک و کره به کشور انجام می شد که با همت صنایع لبنی این مشکل برطرف شد و اکنون ایران یکی از صادرکنندگان فراورده های لبنی به شمار می رود.


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها