کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رشد اقتصادی نفتی، افتخار ندارد!


کد خبر : ۳۱۵۴۹یکشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵:۳۸۱۰۱۸ بازدید

در حالی دولت نرخ رشد اقتصادی نیمه امسال را 7.4 درصد اعلام کرده است که گذری در بازار، چنین موضوعی را نشان نمی‌دهد.

براساس محاسبات مقدماتی انجام شده توسط اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، بر پایه آمار و اطلاعات واصله از مراجع آماری ذی‌ربط، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت (100=1383)، در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، معادل 7.4 درصد رشد داشته است. این رقم بیش از 2.4 درصد از پیش‌بینی‌های دولتمردان جلوتر است.

بانک مرکزی، روی سایت خود با هوشمندی از نقش نفت در دستیابی به این آمار رشد که موقتی است و سال بعد تکرار نخواهد شد، نوشته است: پس از کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصادی سال 94، خوشبختانه در سال‌جاری رشد اقتصادی از روند مطلوبی برخوردار بوده است؛ به نحوی که علاوه بر رشد بالای ارزش افزوده در گروه نفت، رشد ارزش افزوده سایر گروه‌های اقتصادی نیز در فصل دوم سال جاری در مقایسه با فصل اول نیز بهبود نشان می‌دهد.

در حالی دولت رشد اقتصادی 7.4 درصدی را دیروز اعلام کرد که به باور برخی تحلیلگران اقتصادی، این گزارش نوعی شعبده‌بازی در آمارها است؛ چراکه این آمار با واقعیت‌های روز اقتصاد کشور همخوانی ندارد. در حال حاضر بازار کشور در رکود عمیق به سر می‌برد و فعالان صنعتی بارها از عدم خروج از رکود انتقاد کرده‌اند.

به باور اقتصاددانان، وضعیت اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که با وجود عرضه‌ای که وجود دارد، اما در مقابل، تقاضایی نیست. دلیل این کاهش تقاضا از دید اقتصاددانان، افت شدید قدرت خرید مردم و تشدید نابرابری‌های اقتصادی است. به این دلیل، فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند که این عدم فروش باعث شده که کالاها روی دست تولیدکنندگان بماند و یا آنها مجبور شوند که زیر ظرفیت خود کار کنند.

در این میان، تحلیلگران اقتصادی معتقدند که نمی‌توان به نرخ رشد بالا افتخار کرد؛ آن هم زمانی که رفاه بهبود پیدا نکرده است.

محمد خوشچهره، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران معتقد است که در محاسبات نرخ رشد بسیار انحراف داریم. به عبارتی، عدم نظام مناسب اطلاعات و آمار می‌تواند موجب انحراف نرخ رشد اقتصادی که مهمترین شاخص ارزیابی کارآمدی دولت و حتی نظام اقتصادی است، شود.

* طاهره رضوی / افکار نیوز


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها