کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نقش سفته بازی در رکود اقتصادی


کد خبر : ۳۱۵۳۴شنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳:۴۷۶۷۰ بازدید

بازار بورس یکی از بخش هایی است که تا حد زیادی متاثر از سفته بازی بوده به گونه ای که حضور سفته‌بازان و تحرک آنها در برخی نمادها و بعضاً شرکت‌های کوچک، سبب ایجاد ...

بازار بورس یکی از بخش هایی است که تا حد زیادی متاثر از سفته بازی بوده به گونه ای که حضور سفته‌بازان و تحرک آنها در برخی نمادها و بعضاً شرکت‌های کوچک، سبب ایجاد روند فرسایشی بازار می شود که وجود چنین تحرکاتی در بازار به افزایش تردید، رواج بی‌اعتمادی و سردرگمی بیشتر سهامداران منجر خواهد شد و تداوم این موضوع، ادامه‌دار شدن شرایط رکودی را درپی دارد.

وارد شدن به تعاملات مالی پرریسک به منظور سود بردن از نوسانات ارزش یک کالا یا خدمت، سفته بازی نامیده می‌شود که شکل متعادل آن به تعدیل عرضه و تقاضا و تامین نقدینگی کمک کرده و شکل نامطلوب و استفاده بی رویه از آن، به ایجاد نارضایتی سرمایه گذاران و همینطور ایجاد حباب در قیمت‌ها و به هم خوردن تعادل بازار منجر می‌شود.

سفته بازی یکی از واژه‌هایی است که در ادبیات اقتصادی عامه مردم با بار معنایی منفی رواج پیدا کرده است؛ اگر سفته بازی در یک بازار اقتصادی به شکل گسترده رایج شود و از سوی دیگر سفته بازها در بازار مالی،‌ به گروهی خاص با دارایی‌ و امتیازهای خاص محدود شوند، ممکن است به سلامت آن بازار لطمه جدی وارد کند.
 
بر اساس این گزارش بازار بورس یکی از بخش هایی است که تا حد زیادی متاثر از سفته بازی بوده به گونه ای که حضور سفته‌بازان و تحرک آنها در برخی نمادها و بعضاً شرکت‌های کوچک، سبب ایجاد روند فرسایشی  بازار می شود که وجود چنین تحرکاتی در بازار به افزایش تردید، رواج بی‌اعتمادی و سردرگمی بیشتر سهامداران منجر خواهد شد و تداوم این موضوع، ادامه‌دار شدن شرایط رکودی را درپی دارد. 
 
در این ارتباط غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت:استفاده بی رویه از سفته در معاملات کشور آثار نا مطلوبی بر اقتصاد می گذارد و تعادل بازار را بر هم می زند.
 
وی ادامه داد:این امر مانعی در برابر  ارتقاء تولیدات داخلی است و  پدیده پولشویی را به دنبال خواهد داشت.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:تا زمانی که تولید داخل با مشکلات بسیاری مانند رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، سفته بازی ها از سیستم اقتصادی کشور حذف نمی شود.
 
جعفر زاده بابیان اینکه ساماندهی نقدینگی گامی در راستای جلوگیری از گسترش سفته بازی است،گفت:رواج دلال بازی و استفاده بی رویه از سفته تمام سیاستهای کلان اقتصادی ازجمله کنترل تورم ، مهار و خروج از رکود را مانند یک ویروس ازبین می برد.
 
وی تصریح کرد :در شرایط کنونی نقدینگی موجود در جامعه به درستی به سمت تولید سوق داده نشده است همچنین سود تضمینی بانک ها، عدم استقبال و جاذبه نداشتن فعالیت در بازار  بورس نیز برمشکلات نقدینگی و اقتصاد کشور می افزاید .
 
وی تاکید کرد: هنگامی که بستر های لازم برای ارتقای تولیدات داخلی وجود نداشته باشد از این رو مردم برای استفاده از نقدینگی های موجود برای ایجاد سرمایه ( به صورت مشروع یا نا مشروع ) و سود آوری های بیشتر به دنبال سرمایه گذاری های کاذب مانند سفته بازی می روند که این امر نیز ضربه بزرگ و جبران ناپذیری را بر بدنه اقتصاد کشور وارد می کند .
 
جعفر زاده ایمن آبادی در ادامه اذعان داشت:  دولت باید بسترهای لازم را برای کسب درآمد های مشروع با هدف تقویت تولیدات داخلی مهیا کند و این امر نیز نیامند ایجاد زیر ساخت هایی است که صرفه اقتصادی داشته باشد.


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها