کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اوج‌گیری دلار در بازار از خاک همسایه


کد خبر : ۳۱۵۰۵پنجشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵:۰۱۵۲۵۹ بازدید

روز چهارشنبه، قیمت دلار از دو ناحیه تحریک شد تا از ابتدای کانال 3900 تومان فاصله بگیرد. در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی با 22 تومان رشد به ...

روز چهارشنبه، قیمت دلار از دو ناحیه تحریک شد تا از ابتدای کانال 3900 تومان فاصله بگیرد. در پنجمین روز هفته، شاخص ارزی با 22 تومان رشد به قیمت 3935 تومان رسید. به گفته فعالان، رشد نرخ حواله درهم و بالا رفتن ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان دو عاملی بودند که زمینه‌ساز افزایش قیمت در بازار داخلی شدند. همسو با رشد بهای شاخص ارزی، سکه تمام‌بهار آزادی 2هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 144 هزار تومان رسید.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از دنیای‌اقتصاد، روز چهارشنبه، بازار ارز داخلی در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که تحت‌تاثیر دو نیروی افزایشی قرار داشت. به گفته فعالان، حدود ساعت 10:30، شایعه‌هایی در بازار به گوش می‌رسید که ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان بالای 3 هزار و 930 تومان بود. همزمان، شماری از بازیگران حاضر در بازار عنوان کردند، قیمت حواله درهم تا هزار و 93 تومان افزایش پیدا کرده است. در چنین شرایطی، شروع بازار ارز داخلی نیز به‌طور طبیعی هیجانی‌تر از روزهای پیشین بود. ساعت 11 ظهر، برخی از معامله‌گران نرخ خرید خود را 3 هزار و 930 تومان اعلام کردند، حال آنکه نرخ فروش از سوی گروهی دیگر 3 هزار و 940 تومان اعلام می‌شد.

در نهایت اولین معامله بازیگران ارزی در میانه دامنه یاد‌شده یعنی با قیمت 3هزار و 935 تومان انجام شد که 20 تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز سه‌‌شنبه بود. به گفته فعالان، در ساعات آغازین بازار، ارزش دلار در هرات افغانستان چندان بالاتر از بازار داخلی نبود، ولی از آنجایی که به‌طور سنتی نرخ این منطقه جغرافیایی کمی پایین‌تر از بازار داخلی بوده است، انتظارات معامله‌گران پاساژ افشار با تقویت ارزش دلار در هرات، کمی افزایشی شد. با این حال، عامل مهم‌تری که انتظارات بازیگران ارزی را تحت‌تاثیر قرار داد، رشد نرخ حواله درهم و ورود آن به محدوده هزار و 90 تومان بود. فعالان بازار ارز در رابطه با رشد نرخ حواله درهم دیدگاه‌های متفاوتی داشتند که از میان آنها 3 دیدگاه برجسته‌تر بود.

برخی معامله‌گران، رشد نرخ حواله درهم را ناشی از تعطیلات پیش‌رو و افزایش تقاضا در آستانه سال جدید میلادی عنوان کردند، حال آنکه عده‌ای دیگر، کاهش عرضه را در رشد این ارز موثر دانستند. در این بین، عده دیگری، افزایش تقاضای احتیاطی را زمینه ساز رشد نرخ حواله درهم عنوان کردند. به گفته یکی از بازیگران بازار، با درهم بالای هزار و 90 تومان، دلار در بازار داخلی حداقل پتانسیل رشد تا محدوده 3 هزار و 970 تومان را داشت. با این حال، برخلاف چنین انتظاراتی، روز چهارشنبه قیمت دلار از محدوده 3 هزار و 940 تومان بالاتر نرفت. به اعتقاد شماری از حاضران در بازار، افزایش حجم عرضه و متناسب بودن حجم ارز نقدی کف بازار مهم‌ترین عاملی بود که انتظارات افزایشی را تعدیل کرد. به گفته یکی از معامله‌گران، میزان فروش ارز در ساعات ابتدایی روز چنان بالا بود که حتی قیمت از سقف شروع بازار پایین‌تر آمد، هرچند که در ادامه روز بار دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفت.

با این حال بازار ارز روز چهارشنبه نسبت به روزهای گذشته یک نکته متفاوت داشت و آن این بود که رشد قیمت دلار در شرایطی صورت گرفت که معامله‌گران ارزی با احتیاط بیشتری اقدام به خرید کردند. به گفته فعالان، در هفته‌های گذشته زمانی که قیمت دلار از ابتدای کانال 3 هزار و 900 تومان فاصله می‌گرفت، هیجان خرید در بازار به‌شدت افزایش پیدا می‌کرد و عده زیادی از معامله‌گران در انتظار عبور دلار از مرز 4 هزار تومانی بودند. با این حال، روز چهارشنبه چنین اتفاقی رخ نداد و بیشتر معامله‌گران از هراس احتمال بازگشت و کاهش قیمت، با احتیاط اقدام به خرید دلار کردند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها