کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیامی روشن برای جهان؛ معامله ایران با بوئینگ قطعی است


کد خبر : ۳۱۳۶۷یکشنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵:۲۲۵۱۹۲ بازدید

قرارداد خرید 80 هواپیمای مسافربری بوئینگ میان مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران و معاون منطقه‌ای شرکت آمریکایی بوئینگ امضا شد.
پیامی روشن برای جهان؛ معامله ایران با بوئینگ قطعی استپیامی روشن برای جهان؛ معامله ایران با بوئینگ قطعی است

قرارداد خرید 80 هواپیمای مسافربری بوئینگ میان مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران و معاون منطقه‌ای شرکت آمریکایی بوئینگ امضا شد. وزیر راه از "روزی تاریخی" و "پیامی روشن برای جهان" سخن گفت.

قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما توسط ایران، بین معاون منطقه‌ای شرکت بوئینگ و هواپیمایی ایران امضا شد. طبق این قرارداد، ۸۰ فروند هواپیما طی ۱۰ سال آینده به ایران تحویل داده می‌شوند. قرارداد نهایی خرید ۸۰ فروند هواپیما از شرکت آمریکایی بوئینگ با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، میان مدیرعامل هواپیمایی ملی "هما" و معاون منطقه‌ای بوئینگ امضا شد.

طبق این قرارداد، ۸۰ فروند هواپیما شامل ۵۰ فروند هواپیمای بوئینگ مکس۷۳۷، پانزده فروند هواپیمای بوئینگ ۳۰۰−۷۷۷ و ۱۵ فروند هواپیمای بوئینگ ایکس۷۷۷ در طول ۱۰ سال به ایران تحویل داده می‌شوند. ارزش این قرارداد ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است. اما مدیرعامل ایران ایر گفت که "ارزش اسمی" قرارداد ۱۳ میلیارد دلار است، ولی این "قیمت کاتالوگی است" و "به طور قطع مبلغ نهایی این قرارداد ۵۰ درصد زیر قیمت کاتالوگ خواهد بود".

فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر، در مراسم امضای این قرارداد در روز یکشنبه (۲۱ آذر/ ۱۱ دسامبر) گفت: «امروز سندی را با شرکت بوئینگ امضا کردیم که قرار است ۸۰ فروند هواپیما در ده سال از شرکت بوئینگ خریداری کنیم.» او افزود، نخستین هواپیما آوریل ۲۰۱۸ (فروردین/اردیبهشت ۹۷) تحویل داده خواهد شد.

آخرین معامله میان ایران و شرکت آمریکایی بوئینگ به ۴۱ سال پیش بازمی‌گردد. پس از انقلاب در سال ۱۳۵۷ مناسبات ایران و ایالات متحده قطع شد، سفارت آمریکا در تهران مورد هجوم قرار گرفت و تسخیر شد.

پس از توافق جامعه جهانی با ایران بر سر برنامه اتمی (موسوم به برجام) در سال ۲۰۱۵ میلادی ابتدا اجازه فروش قطعات یدکی برای هواپیماهای مسافربری ایران به بوئینگ داده شد. ایران در کنار معامله با شرکت آمریکایی بوئینگ، برای مدرنیزه کردن ناوگان هوایی خود ۱۱۸ هواپیمای مسافربری ایرباس را نیز سفارش داده است.

"اثرگذاری جدی بر امنیت ایران، منطقه و جهان"

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت که پس از قرارداد با بوئینگ "به زودی" شاهد قطعی شدن قرارداد با ایرباس خواهیم بود. آخوندی در مراسم عقد قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما از بوئینگ گفت: «قطعا امروز یک روز تاریخی برای سیستم حمل و نقل کشور است که ظرفیت اثرگذاری جدی بر صنعت حمل و نقل هوایی و از آن مهم‌تر امنیت ایران، منطقه و جهان را دارد.»

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم همچنین گفت که امضای نخستین قرارداد میان ایران ایر و بوئینگ پس از ۴۱ سال "یک پیام روشن برای جهان دارد".

عباس آخوندی به تاثیر این قرارداد بر بحث‌ها بر سر دستاوردهای برجام نیز اشاره کرد: «امضای این قرارداد در این شرایط که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در فضای سیاسی و در مرحله تردید جدی قرار گرفته است، یک بار دیگر اهمیت حفاظت و مراقبت از دستاوردهای به دست آمده را گوشزد می‌کند.» او ابراز امیدواری کرد که «این پختگی در جامعه سیاسی آمریکا حاصل شده باشد که فضایی فراهم کند که دنیا باور کند و امیدوار باشد با گفت‌وگو هم می‌توان به صلح رسید».

ایجاد ۸ هزار شغل جدید

وزیر راه و شهرسازی ، ضمن اشاره به اینکه تنها با بسته شدن این قرارداد ۸ هزار شغل و ده‌ها شغل غیرمستقیم در کشور ایجاد می‌شود، همچنین نوید داد که خرید ۸۰ هواپیمای بوئینگ "به زودی با نهایی شدن خرید ۱۰۰ فروند ایرباس و ۲۰ فروند ATR تکمیل خواهد شد".

ناوگان هوایی کشورمان که از فرسودگی رنج می‌برد، در تلاش است که خود را با هنجارهای بین‌المللی منطبق کند. برای مثال چند روز پیش کمیسیون اتحادیه اروپا ورود هواپیماهای متعلق به شرکت هواپیمایی "آسمان" را به کشورهای اروپایی ممنوع اعلام کرد. تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا به این دلیل اتخاذ شد که "آسمان" نتوانسته ایمنی پروازهایش را با هنجارهای بین‌المللی منطبق کند. شرکت "آسمان" متعلق به بخش خصوصی و سومین شرکت هواپیمایی بزرگ ایران است.

پس از توافق اتمی میان ایران با کشورهای پنج به علاوه یک و برداشته شدن بخش بزرگی از تحریم‌های بانکی علیه کشورمان، ایران توانست به قصد بستن قراردادهای بزرگی جهت مدرنیزه کردن ناوگان هوایی‌اش، با دو شرکت بزرگ هواپیماسازی "بوئینگ" و "ایرباس" وارد مذاکره شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها