کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جزئیاتی از بالگرد مرگ چیتگر


کد خبر : ۳۱۱۲۵چهارشنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹:۴۰۷۰۸۸ بازدید

دراین حادثه خلبان و یک سرنشین جان باختند و گفته می‌شود نقص فنی علت این حادثه بوده است ...
جزئیاتی از بالگرد مرگ چیتگرجزئیاتی از بالگرد مرگ چیتگر

شهروند | حوالی ظهر ضلع شرقی دریاچه چیتگر مثل همه روزهای وسط هفته آرام و ساکت بود. نم‌نم باران درهوایی ابری و نسیم خنکی از سمت دریاچه می‌وزید. صدای بالگردی اما آرامش و سکوت دریاچه را برهم زد. صدا هرلحظه نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد، مثل این‌که تعادلش را از دست داده بود. با شیبی تند به آب دریاچه برخورد کرد و غرق شد.

قایق‌های دریاچه که از دور این صحنه را دیده بودند، به سرعت به سمت محل برخورد بالگرد حرکت کردند.

همه چیز خیلی سریع پیش رفت، خودرو‌های آتش‌نشانی، آمبولانس‌های اورژانس و سایر نیروهای امدادی و انتظامی یکی پس ازدیگری خودشان را به محل حادثه رسانند. دیگر از سکوت و آرامش چند دقیقه قبل خبری نبود. صدای آژیر از همه جا به گوش می‌رسید. ٨نفر از کارکنان صنایع دفاع برای انجام مأموریت درون‌شهری سوار این بالگرد شده بودند و همه نگران سلامت آنها بودند. قایق‌های نجات یکی پس از دیگری به آب می‌زدند. کسی درست نمی‌دانست که این بالگرد چند سرنشین داشته است، اما نیروهای امدادی هر ٨نفر سرنشین این بالگرد از آب گرفتند. پس از این حادثه مصدومان را به بیمارستان‌های تریتا، چمران، امام خمینی منتقل کردند. دقایقی بعد خبرهای تلخی از ٢ بیمارستان رسید.

«نورکرم زارعی» خلبان ٥٨ ساله این بالگرد، در بیمارستان جان خود را از دست داده است. این خلبان که سابقه حضور در دفاع مقدس را نیز داشته است، بازنشسته هوانیروز بوده و همسر و یک فرزند دختر دارد. همچنین «نصرالله خلیقی» یکی دیگر از سرنشینان این بالگرد نیز در بیمارستان تریتا به دلیل ضربه سخت به سرش جان باخت. یکی ازهمکاران نصرالله خلیقی درحالی که از مرگ همکارش به شدت ناراحت بود، در بیمارستان تریتا به «شهروند» گفت: «نصرالله خلیقی ٤٥‌سال داشت، درکرج زندگی می‌کرد. او صاحب یک پسر ١٦ساله و یک دختر ٩ساله بود. چندین ‌سال درشرکت صنایع دفاع کار کرده بود و از کارمندان بخش‌های مالی این شرکت بود. او مرد آرام و مهربانی بود و هیچ ‌کدام از ما خاطره بدی از او نداشتیم. هنوز هم باورم نمی‌شود که همکارمان را از دست داده‌ایم.» گفته می‌شود که این بالگرد برای انجام کار اداری و سفر درون‌شهری به پرواز درآمده بود.

لاشه بالگرد از آب خارج شد

همچنین جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران جزییات حادثه و امدادرسانی به مجروحان حادثه بالگرد سقوط کرده در دریاچه چیتگر را تشریح کرد و در این‌باره به «شهروند» گفت: «پس از وقوع حادثه سقوط بالگرد داخل دریاچه چیتگر بلافاصله نیروهای ایستگاه ١١٤ که به دریاچه مشرف است، به همراه دوتیم غواصی ویژه به محل حادثه اعزام شدند. درهمان لحظات اولیه، ٦نفر از سرنشینان بالگرد توسط غواصان آتش‌نشانی زنده ازمیان لاشه بالگرد خارج شده و تحول عوامل اورژانس شدند. دونفر دیگر از سرنشینان بالگرد بعد از چند دقیقه خارج شدند. بنابراین هر ٨ سرنشین بالگرد درحالی که زنده بودند، به مراکزدرمانی منتقل شدند. ٤ ایستگاه آتش‌نشانی به همراه دوتیم نجات و دوتیم غواصی ویژه در محل حضور یافتند و زیرنظر شریف‌زاده مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشغول انجام عملیات شدند. بعد ازگذشت چند ساعت نیز، لاشه بالگرد از داخل آب خارج شد و عملیات آتش‌نشان‌ها به پایان رسید.»

mp7n1rvsh3ok5lxjmc2.jpg

نقص فنی علت سقوط

در ادامه مرتضی مرادی‌پور معاون امدادونجات هلال‌احمر استان تهران نیز درباره این حادثه به «شهروند» گفت: «پس از وقوع این حادثه نیروهای فنی پنها و امدادگران و تیم ٥نفره غواصی هلال‌احمر و عوامل سازمان آتش‌نشانی درمحل حاضر شدند و درهمان لحظات نخست، همه ٨ سرنشین این بالگرد سالم از آب بیرون کشیده شدند. نیروهای امدادی هلال‌احمر از نخستین پایگاه امدادی نزدیک به حادثه و از پایگاه چیتگر به محل حادثه اعزام شدند. پس از انتقال مصدومان به بیمارستان، برای خارج‌کردن بالگرد از دریاچه چند پیشنهاد مطرح شد. در ابتدا قرار شد با یک جرثقیل بالگرد را از آب بیرون بیاورند، اما چون امکان ورود جرثقیل به آن محل وجود نداشت، برای همین پیشنهاد خروج بالگرد با یک بالگرد دیگر مطرح شد، ولی به دلیل وزن یک تنی بالگرد و فشارآب و وزش باد مشخص شد که این کار خطرناک است، اما کاپیتان امیری، رئیس عملیات هوایی هلال‌احمر، فرماندهی این عملیات را برعهده گرفت و درنهایت خلبان گودرزی با یک بالگرد دیگر، این بالگرد را از آب بیرون کشید. کارشناسان درحال بررسی علت سقوط این بالگرد هستند اما شواهد حاکی از این است که این سقوط به خاطر نقص فنی بالگرد رخ داده باشد.»

پاکسازی دریاچه از بنزین

با سقوط این بالگرد بخش زیادی از دریاچه  شهدای خلیج‌فارس آغشته به بنزین شده است که مدیرعامل این دریاچه برای حل مشکل زیست‌محیطی از شرکت نفت کمک خواست تا آب دریاچه از بنزین پاکسازی شود. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها