کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واکنش مجلس و وزارت خارجه به مصوبه کنگره آمریکا


کد خبر : ۳۰۹۳۶جمعه، ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲:۳۷۶۲۱۱ بازدید

مجلس با ارائه طرح دو فوریتی ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی آمریکایی نسبت به تصویب طرح تمدید تحریم‌های ایران توسط کنگره آمریکا ...

مجلس با ارائه طرح دو فوریتی ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی آمریکایی نسبت به تصویب طرح تمدید تحریم‌های ایران توسط کنگره آمریکا واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت خارجه هم مصوبه کنگره را "نقض برجام" دانست.

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید، از ارائه یک طرح دو فوریتی در مجلس شورای اسلامی در واکنش به تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم‌های ایران از سوی کنگره آمریکا خبر داد.

تابش روز جمعه (2 دسامبر/ 12 آذر) گفت که پیش‌نویس این طرح "در کمتر از یک ساعت به امضای ۱۴۵ نفر از نمایندگان با گرایش‌های مختلف سیاسی" رسیده است. این طرح در مورد ممنوعیت خرید کالاهای مصرفی آمریکایی است و قرار است هفته آینده در مجلس به رأی‌گیری گذاشته شود. تابش پیش‌بینی کرده است که نمایندگان با "رأی قاطع" این طرح را تصویب کرده و به مرحله اجرا خواهند رساند.

واکنش وزارت خارجه

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه نیز مصوبه اخیر کنگره آمریکا را "نقض برجام" خوانده و گفت: «بر اساس اصول اولیه حاکم بر روابط بین الملل، دولت آمریکا مسئول اجرای تعهدات بین المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخل آمریکا و ارتباطات میان قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی‌تواند توجیهی برای اهمال و یا استنکاف از اجرای تعهدات بین المللی آن کشور محسوب شود.» سنای آمریکا به تازگی با ۴۱۹ رأی موافق و تنها یک رأی مخالف قانون تحریم‌های ایران را به مدت ۱۰ سال تمدید کرد. پیش از آن نیز تمدید این قانون در مجلس نمایندگان آمریکا برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر تصویب شده بود.

قانون تحریم‌های ایران پس از تصویب در کنگره نیازمند امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکاست تا اجرایی شود.

قاسمی یادآور شده است که اوباما طبق تعهدی که در برجام پذیرفته، متعهد شده "با استفاده از کلیه اختیارات خود از قانونی و اجرایی شدن موارد مخالف برجام، منجمله مصوبه اخیر کنگره جلوگیری نماید."

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب، پیش‌تر تمدید تحریم‌ها را نقض برجام خوانده و نسبت به واکنش ایران هشدار داده بودند.

سخنگوی وزارت خارجه گفته است که این کشور رفتار دولت آمریکا را در این زمینه "به صورت دقیق رصد نموده" و گزارشی کامل در همین راستا به هیئت نظارت بر اجرای برجام ارائه خواهد کرد. قانون تحریم‌های ایران در سال ۱۹۹۶ در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون در آمریکا به تصویب رسید و هر ۱۰ سال یکبار نیازمند تمدید است. کاخ سفید هنوز در مورد احتمال امضا یا وتوی این مصوبه توسط باراک اوباما اظهارنظر نکرده است، ولی اوباما پیشتر گفته بود که این طرح را در صورت تصویب کنگره وتو خواهد کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها