کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمريکا به زودي به دومين اقتصاد بزرگ تنزل مي يابد


کد خبر : ۳۰۹۱یکشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵:۳۹۲۴۷۰ بازدید

به طور قطع رشد اقتصادی چین چالش هایی را برای آمریکا به دنبال خواهد داشت اما فرصت هایی که ایجاد می کند اهمیت بیشتری دارد.

روزنامه واشنگتن پست نوشت آمریکا به زودی دیگر عنوان بزرگترین اقتصاد جهان را نخواهد داشت. 
این روزنامه آمریکایی در تحلیلی به قلم چارلز کنی افزود می توان در مورد علت این مسئله، زمان آن 
و چگونگی اش بحث کرد اما باید به خاطر داشته باشیم که وقوع آن نزدیک است. 
براساس پن وورلد تیبلز ( بهترین اطلاعات موجود برای مقایسه تولید ناخالص داخلی کشورهای مختلف ) در سال 2011 تولید ناخالص ملی چین بالغ بر 10/4 تریلیون دلار بوده، این رقم برای آمریکا 13/3 تریلیون دلار ثبت شده است. اما به دنبال رشد اقتصادی سالانه 7 تا 10 درصدی چین در مقایسه با رشد کمتر از 3 درصدی آمریکا چین تا سال 2017 آمریکا را پشت سر خواهد گذاشت. 
علاوه بر آن که چین برترین کشور تجاری جهان است و در سال 2012 مجموع واردات و صادرات آن آمریکا را به حاشیه راند. آرویند سابرامانیان، اقتصاد دان سابق صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که تا سال 2030 جهان چهار بازیگر اقتصادی مهم خواهد داشت، چین در راس خواهد بود و پس از آن آمریکا، اتحادیه اروپا و هند قرار خواهند داشت. 
در ادامه این تحلیل آمده است، نتایج نظرسنجی اخیر شیکاگو کانسل نشان می دهد که فقط 9 درصد از مردم آمریکا معتقدند رشد اقتصادی چین به نفع آمریکا خواهد بود در حالی که 40 درصد می گویند آثار این رشد اقتصادی برای آمریکا کاملا منفی است. 
نظرسنجی سال 2012 یوگاو هم نشان می داد که حدود نیمی از مردم آمریکا ترجیح می دادند شاهد درصدر ماندن آمریکا باشند حتی با یک رشد اقتصادی ضعیف تا اینکه رشد اقتصادی کشورشان سریع باشد اما از چین عقب بماند.
به طور قطع رشد اقتصادی چین چالش هایی را برای آمریکا به دنبال خواهد داشت اما فرصت هایی که ایجاد می کند اهمیت بیشتری دارد. 
براساس گزارش شفاف سازی بین المللی، آمریکا با وجود برخورداری از جایگاه بالا در اقتصاد جهانی، در زمینه فساد در رتبه نوزدهم قرار دارد. در زمینه تساوی پرداخت حقوق به زنان و مردان نیز آمریکا در جایگاه شصت و هفتم است. 
نویسنده در انتها نتیجه گرفته است که دوره صدر نشینی آمریکا رو به پایان است زیرا بسیاری از کشورهای جهان در زمینه های مختلف در حال جلو زدن از آمریکا هستند. زمینه هایی مانند کسب ثروت، برخورداری از دموکراسی و تامین امنیت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها