کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حرکت رو به آسمان دلار در بازار تهران


کد خبر : ۳۰۷۴۲یکشنبه، ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۱۵۶۷۴۲ بازدید

روز گذشته، معاملات دلار با احتیاط آغاز شد، اما در اواسط روز شدت نوسانات بالا رفت تا یک رکورد تازه در بازار ارز به ثبت برسد. در اولین روز هفته ...

روز گذشته، معاملات دلار با احتیاط آغاز شد، اما در اواسط روز شدت نوسانات بالا رفت تا یک رکورد تازه در بازار ارز به ثبت برسد. در اولین روز هفته، شاخص ارزی تا قیمت 3775 تومان بالا رفت، ولی سرانجام با نرخ 3772 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که 29 تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود، منجر به ثبت پنجمین افزایش متوالی دلار و ثبت بیشترین قیمت از اواخر زمستان 91 شد. پیش از این در 4 سال گذشته، قیمت دلار از سطح 3750 تومان بالا نیامده بود.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از دنیای‌اقتصاد، در حالی که در ابتدای روز عده‌ای از معامله‌گران انتظار کاهش قیمت‌ها را داشتند، رشد نرخ حواله درهم و ادامه تقاضای تجاری در کنار تحرکات معامله‌گران فردایی منجر به رشد قیمت شد. در کنار این، عبور از سطح 3750 تومان پس از حدود 4 سال، دیگر عاملی بود که روند قیمت را تحت تاثیر قرار داد. برخلاف رشد قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی راه کاهشی را در پیش گرفت و با هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و 108 هزار تومان رسید. تثبیت اونس زیر مرز هزار و 200 دلار مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز افت فلز گرانبهای داخلی شد. این در حالی بود که برخی معامله‌گران انتظار داشتند سکه تحت تاثیر رشد شاخص ارزی قرار بگیرد، ولی به دلیل پایین بودن ارزش ذاتی این فلز گرانبها چنین اتفاقی رخ نداد.

 

تحرک فردایی‌ها

روز شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت 3739 تومان آغاز کرد که 4 تومان کمتر از قیمت بسته شده این ارز در روز پنج‌شنبه بود. پس از شروع کاهشی، برخی از معامله‌گران در انتظار افت بیشتر قیمت بودند، ولی چنین اتفاقی رخ نداد. یکی از اهرم‌هایی که در برابر افت دلار مقاومت کرد، تحرکات معامله‌گران فردایی بود. زمانی که معاملات نقدی با قیمت 3 هزار و 739 تومان آغاز شد، معاملات فردایی در محدوده 3 هزار و 740 تومان کلید خورد که نشان‌دهنده انتظارات افزایشی این دسته بود. در ادامه روز فاصله این دو نرخ کمی بیشتر شد و انتظارات معامله‌گران نقدی بازار را تحت تاثیر قرار داد؛ موضوعی که منجر به افزایش تعداد خریداران ارز شد. در این شرایط، قیمت که تا ساعت یک ظهر روز آرام و کم نوسانی را سپری می‌کرد، به یکباره سرعت بیشتری به خود گرفت و حتی از محدوده 3770 تومان عبور کرد. به این ترتیب دلار که تا ساعت یک بعدازظهر تا ابتدای سطح 3 هزار و 750 تومان بالا رفته بود، تا ساعت 2 و نیم بعدازظهر تا قیمت 3760 تومان بالا رفت و تا ساعت 4 بعدازظهر حتی از محدوده 3 هزار و 770 تومان عبور کرد. در انتهای روز پرنوسان شنبه، قیمت دلار روی عدد 3772 تومان آرام گرفت. البته در ساعات انتهایی روز قیمت‌های متفاوتی نیز در بازار غیررسمی به ثبت رسید.

 

اثر مداوم درهم

در اولین روز هفته، نوسانات نرخ حواله درهم یک بار دیگر قیمت دلار در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داد. به گفته فعالان، روز شنبه، حواله درهم تا هزار و 38 تومان بالا رفت؛ موضوعی که انتظارات معامله‌گران پاساژ افشار را تحت تاثیر قرار داد و موجب شد این دسته بیشتر ترجیح دهند در موقعیت خرید ارز قرار بگیرند. به گفته فعالان، معامله‌گران فردایی، وقتی مطلع می‌شوند نرخ حواله درهم رشد بیشتری کرده است، با اطمینان و جسارت بیشتری وارد بازار شده و با افزایش خریدهای خود قیمت معاملات نقدی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. جدا از این، بالا بودن ارزش ارز در دبی نسبت به بازار داخلی این انتظار را ایجاد می‌کند که بخشی از ارز ارزان‌تر به کشور همسایه منتقل شود.

در کنار رشد نرخ حواله درهم که در یک هفته گذشته نقش کلیدی در افزایش قیمت دلار بازار داخلی ایفا کرده است، روز شنبه، انتظارات فنی معامله‌گران نیز پس از عبور دلار از سطح 3750 تومان افزایشی‌تر شد. این موضوع با توجه به افزایش خریدهای ارزی پس از ساعت یک بعدازظهر کاملا به چشم آمد. پس از اینکه قیمت دلار از سطح 3750 تومان عبور کرد، اکثر فعالان بازار ارز از حرکت آن به سوی مرز 3800 تومان سخن گفتند. با این حال، قیمت دلار در معاملات عمده تنها تا محدوده 3770 تومان بالا رفت، حال آنکه بر تابلوی صرافی‌ها عددهایی بالاتر نیز ثبت می‌شد. این بالاترین قیمت دلار از اواخر سال 91 بود و موجب شد یک رکورد تقریبا 4 ساله در بازار ارز به ثبت برسد. ثبت چنین عددی پس از 4 سال به‌طور طبیعی می‌تواند انتظارات بازیگران بازار را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، برخی فعالان اعتقاد دارند که شماری از معامله‌گران به دلیل تعطیلات پیش رو در روز ابتدایی هفته برای خرید ارز مورد نیاز خود وارد بازار شده‌اند و با خروج این تقاضا، قیمت راه کاهشی را در پیش خواهد گرفت. این دسته انتظار ندارند که رشد این ارز بیش از این ادامه پیدا کند و در انتظار تعدیل قیمت هستند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها