کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

معضل اینترنت سراسر کره زمین از راه فضا حل می‌شود؟


کد خبر : ۳۰۶۲۷چهارشنبه، ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳:۴۷۲۶۸۷ بازدید

بنیان‌گذار کمپانی تسلا از دولت آمریکا برای ارسال بیش از 4400 ماهواره به مدار زمین درخواست مجوز کرده تا بتواند سراسر کره زمین را تحت پوشش اینترنت ...

بنیان‌گذار کمپانی "تسلا" از دولت آمریکا برای ارسال بیش از 4400 ماهواره به مدار زمین درخواست مجوز کرده تا بتواند سراسر کره زمین را تحت پوشش اینترنت فوق‌سریع قرار دهد. این طرح بیش از 10 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

تسلا-کره زمین-پوشش اینترنت

ایلان ماسک، نابغه دنیای تکنولوژی و بنیان‌گذار کمپانی‌هایی نظیر تسلا (پیش‌تاز تولید خودروهای الکتریکی) و اسپیس‌ایکس (نخستین کمپانی خصوصی فعال در حوزه فضا) و مبتکر "شهر خورشیدی" (Solar City) حالا می‌خواهد رؤیای اینترنت پرسرعت بی‌دردسر در همه‌ جای کره زمین را از فضا محقق کند.

ایلان ماسک، نابغه دنیای تکنولوژی

بر اساس طرحی که کمپانی اسپیس‌ایکس تدوین کرده، سراسر این کره خاکی با 4425 ماهواره‌ای که در مدار زمین قرار می‌گیرند، تحت پوشش اینترنتی فوق‌سریع با پهنای باندی بی‌سابقه (دست‌کم یک گیگابیت بر ثانیه) قرار می‌گیرد. دولت آمریکا باید مجوز ارسال این ماهواره‌ها به فضا را صادر کند.

با اجرای طرح بلندپروازانه و تاریخ‌سازی که ایلان ماسک در سر دارد، فیبرهای نوری، کابل‌ها و دیگر روش‌های موجود برای انتقال داده‌ها در جهان از معادلات حذف و راهکارهای فضامحور جای‌گزین آنها خواهد شد: تاخیر در ارسال و دریافت داده‌ها به‌طور خیره‌کننده‌ای کاهش می‌یابد و دریافت چند گیگابیت داده در هر ثانیه به سادگی امکان‌پذیر خواهد شد.

ایلان ماسک قصد دارد در فاز نخست پروژه 800 ماهواره به فضا بفرستد تا نیاز ایالات متحده، پورتوریکو و جزایر ویرجین به اینترنت را تامین کند.

هر ماهواره‌ای که اسپیس‌ایکس به فضا می‌فرستد، بدون باز شدن بال‌های آن که برای تامین انرژی خورشیدی طراحی شده‌اند، اندازه یک خودروی معمولی‌اند، به طول چهار متر و به وزن ۳۸۶ کیلوگرم. هنوز مشخص نیست که اسپیس‌ایکس چه زمانی این ماهواره‌ها را به فضا خواهد فرستاد، اما گفته می‌شود که ماهواره‌ها در فضای میان ۷۱۴ مایلی تا ۸۲۳ مایلی زمین مستقر خواهند شد، یعنی در مقایسه با ماهواره‌های کنونی ۲۰ برابر نزدیک‌تر به سطح زمین خواهند بود.

همین نکته برگ برنده اسپیس‌ایکس است، چون سرعت اتصالات اینترنتی آن بی‌همتا خواهد بود. اتصالات کنونی اینترنت در جهان تاخیری ۶۰۰ میلی‌ثانیه‌ای در ارسال و دریافت اطلاعات دارند. اسپیس‌ایکس می‌گوید این تاخیر را تا ۲۵ میلی‌ثانیه کاهش خواهد داد. تجهیزات اینترنت اسپیس‌ایکس می‌توانند به سادگی روی دیوارها یا حتی پشت‌بام‌ها نصب شوند.

تامین اینترنت ماهواره‌ای رؤیایی است که کمپانی‌های دیگر هم تا کنون درصدد تحقق آن برآمده‌اند. کمپانی بوئینگ در همکاری با "وان‌وب" مشغول توسعه طرحی مشابه است، فیس‌بوک با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری ماهواره‌ای اجاره کرده تا طرح عظیم internet.org را با آن پیش برد و گذشته از آن در پی تامین اینترنت با بهره‌گیری از پهپادهاست. گوگل هم از مدت‌ها پیش از "پروژه بالون" خود پرده‌برداری کرده بود: ارسال اینترنت به مناطق محروم از اینترنت در جهان با بالون‌های هلیومی.

گوگل اولین حامی بزرگ طرح خیال‌انگیز ایلان ماسک بوده است. این کمپانی با پرداخت یک میلیارد دلار، یک‌دهم هزینه‌های این پروژه را تامین کرده است. ایلان ماسک در دو سال گذشته مشغول پژوهش و نوآوری درباره این پروژه اینترنت ماهواره‌ای بوده و می‌گوید هزینه این پروژه بیش از ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود.

او که از تاسیس و فروش PayPal در جوانی به ثروتی افسانه‌ای (۱۶۵ میلیون دلاری) رسید،‌ سرمایه‌گذاری روی ایده‌های عظیمش را آغاز کرد. او با بیش از ۹۰ میلیون دلار از سرمایه‌هایش کمپانی اسپیس‌ایکس را تاسیس کرد و نزدیک به ۷۰ میلیون دلار آن را هم صرف تاسیس کمپانی تسلا کرد، که حالا پیش‌تاز تولید خودروهای الکتریکی در جهان است. او با تکیه بر انرژی خورشیدی و با نوآوری‌هایش در زمین و فضا می‌خواهد به شکاف‌ها و نابرابری‌های موجود در جهان پایان دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها