کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

در ماجرای قرارداد 27 میلیارد دلاری با ایران بلاتکلیفیم


کد خبر : ۳۰۴۹۵دوشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶:۳۵۱۷۱۶ بازدید

به گزارش بلومبرگ، شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرد در حال ارزیابی تبعات رأی کنگره آمریکا به ممنوعیت فروش هواپیماهای ایرباس و بویینگ به ...

ایرباس با اشاره به رأی مجلس نمایندگان آمریکا درباره توقف فروش هواپیما به ایران و پیروزی ترامپ اعلام کرد این شرایط وضعیت بلاتکلیفی را برای فروش هواپیما به ایران پدید آورده است.

به گزارش بلومبرگ، شرکت هواپیماسازی ایرباس اعلام کرد در حال ارزیابی تبعات رأی کنگره آمریکا به ممنوعیت فروش هواپیماهای ایرباس و بویینگ به ایران است اما فرایند تکمیل قرارداد ٢٧‌میلیارددلاری فروش هواپیما به تهران را نیز متوقف نکرده است.  

کلاود براندس، معاون رئیس شرکت ایرباس در امور تأمین مالی مشتریان در خاورمیانه گفت: ایرباس منتظر خواهد ماند تا ببیند سنا و رئیس‌جمهور باراک اوباما چه واکنشی به تصمیم اخیر مجلس نمایندگان نشان می‌دهند. حتی اگر توقف فروش هواپیما به ایران رأی نیاورد رأی اولیه مجلس نمایندگان در شرایطی که ایرباس در حال مذاکره درباره شرایط نهایی قرارداد است، یک وضعیت بلاتکلیفی به وجود آورده است.  

وی افزود: تصمیم نهایی هرچه باشد از نظر زمانی برای این قرارداد خوب نیست. ما باید واکنش ایران را ببینیم. چه اوباما مصوبه مجلس نمایندگان را وتو کند و چه نکند روی‌کارآمدن دونالد ترامپ حکایت از وضعیت خوبی ندارد. اگر ایران پول را نقدا پرداخت کند ایرباس ممکن است بتواند تا قبل از پایان سال کار تحویل یک هواپیمای باریک‌پیکر ‌ای ٣٢١ به ایران را پیش ببرد، هرچند این یک فروند به‌عنوان بخشی از یک بسته مورد مذاکره قرار گرفته و هنوز باید قرارداد نهایی امضا شود.

براندس گفت: شرکت ایرباس همچنین درباره فروش چهار فروند هواپیمای پهن‌پیکر ‌ای ٣٣٠ با ایران رایزنی کرده است. حتی اگر قرارداد ایرباس از مخالفت جمهوری‌خواهان جان سالم به در ببرد، بعید است به یک قرارداد قطعی برای فروش همه ١١٨ فروند هواپیمای اعلام‌شده تبدیل شود، زیرا ایران پنج ماه بعد از توافق با ایرباس، برای خرید ١٠٩ فروند هواپیما از بویینگ توافق کرده است. تعداد نهایی فروش هواپیما از سوی این دو شرکت به ایران هنوز مشخص نیست.  
وی ادامه داد: تعداد نهایی هواپیماها احتمالا پس از موفقیت ایران در تأمین مالی قراردادها مشخص خواهد شد که با توجه به حساسیت‌های سیاسی نسبت به قرارداد به امری پیچیده تبدیل شده است.  

هرچند خزانه‌داری آمریکا در ماه سپتامبر مجوزی را برای فروش ١٧ فروند هواپیمای ایرباس به ایران صادر کرد، اما ایران به دنبال تأمین مالی این قرارداد از شرکت دوبی ایروسپیس انترپرایز است که مستلزم صدور مجوز دیگری است.

بااین‌حال صنعت هواپیمایی ایران فرسوده شده و ایران نیاز به ٥٠٠ هواپیمای مسافری نو برای جایگزینی با هواپیماهای فرسوده خطوط هوایی کشور دارد و مسئولان در فکر تعمیق مذاکرات و نهایی‌کردن آن با غول‌های هواپیماساز جهان هستند.  

به نوشته بلومبرگ، همان‌طور که ایران مذاکرات خود را با میتسوبیشی ژاپن هم ادامه می‌دهد، عجیب به نظر نمی‌رسد اگر مذاکرات خود با دیگر هواپیماسازان جهان را نیز در دستور کار قرار دهد، اما بعید است در این میان، چین جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها