کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برنج خارجی در بازار ارزان شده یا گران؟


کد خبر : ۳۰۴۸۰دوشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰:۳۲۱۰۷۶ بازدید

در حالی که براساس آمارهای رسمی منتشر شده، برنج خارجی طی هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته سه برابر گران‌تر شده است بنکداران معتقدند که ...

در حالی که براساس آمارهای رسمی منتشر شده، برنج خارجی طی هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته سه برابر گران‌تر شده است بنکداران معتقدند که قیمت این محصول طی ماه‌های اخیر کاهش یافته و همچنین قیمت اعلام شده از سوی آنها با قیمت‌های منطقی فاصله زیادی دارد.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از ایسنا، طی هفت ماهه نخست امسال ۲۷۹ هزار و ۵۸۵ تن برنج به ارزش ۲۳۴ میلیون و ۵۶ هزار و ۱۱۸ دلار از کشورهای هند، پاکستان، امارات و غیره به ایران وارد شده که از نظر وزنی با بیش از ۴۳۴ درصد و از نظر ارزشی با ۸۹.۳۱ درصد کاهش نسبت به سال گذشته مواجه شده است. اما همین آمار نشان می‌دهد که قیمت برنج‌های خارجی در هفت ماهه امسال ۱۹۹ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش دارد و به کیلویی ۲۵۶۷ تومان رسیده است که البته این قیمت همان نرخ پایه گمرکی است که با تعرفه‌های گمرکی و سود منطقی برای مراکز عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نهایتاً باید کیلویی ۴۶۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

این در حالی است که محمد آقاطاهر - رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی - معتقد است که نه‌تنها قیمت برنج خارجی طی ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده است بلکه قیمت‌ این محصول را بسیار متفاوت نسبت به آنچه که باید باشد اعلام می‌کند.

وی در این باره به ایسنا گفته بود که قیمت برنج با کیفیت خارجی به صورت عمده فروشی کیلویی ۴۴۰۰ تا ۴۷۵۰ تومان است و نرخ این محصول در بندر به ۴۲۵۰ تومان به ازای هر کیلوگرم می‌رسد. در حالی که آمارها نشان می‌دهد هر کیلوگرم برنج قیمت‌گذاری شده در فهرست گمرک به صورت میانگین ۲۵۶۷ تومان بوده که با احتساب ۴۰ درصد عوارض گمرکی به ۳۵۹۳ تومان می‌رسد و این یعنی همان قیمت بندری برنج که با چند درصد نوسان قابل دسترسی است.

اما براساس قانون افزایش بهره‌وری، قیمت یک محصول کشاورزی از مبدأ تولید یا واردات تا بازار مصرف خرده‌فروشی نهایتاً حدود ۳۰ درصد باید افزایش پیدا کند و این همان قیمت منطقی است که قانون برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی در نظر گرفته و اگر بخواهیم آن را برای برنج خارجی محاسبه کنیم به عددی حدود ۴۶۰۰ تومان می‌رسیم که در واقع همان قیمت منطقی برای مصرف‌کنندگان است.

این در حالی است که آقاطاهر قیمت کیلویی ۴۴۰۰ تا ۴۷۵۰ تومان را به عنوان قیمت برنج خارجی در مراکز عمده‌فروشی اعلام می‌کند که براساس آمارهای رسمی منتشرشده بانک مرکزی طی هفت ماهه امسال هر کیلوگرم برنج خارجی بین کیلویی ۵۱۰۰ تا ۵۴۵۰ تومان در خرده‌فروشی‌های سطح شهر عرضه شده که نشان می‌دهد نه‌تنها قیمت وارداتی برنج در مبدأ خود (نرخ گمرکی) افزایش یافته است بلکه در بازار داخلی نیز برنج‌های خارجی گران‌تر از پارسال و آنچه که باید فروخته شود، در اختیار مردم قرار می‌گیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها