کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ماجرای زلزله سنگین سیاسی در مشهد چه بود؟


کد خبر : ۳۰۴۵۸یکشنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹:۳۰۷۰۲۹ بازدید

امروز مرکز لرزه‌نگاری کشوری از وقوع 3 زمین‌لرزه به بزرگی 1.5 ریشتر در مشهد خبرداد. اما آنچه که نگاه‌ها را معطوف به این شهر مقدس کرد نه این سه زلزله خفیف، بلکه یک زلزله سیاسی بود که ...

ماجرای زلزله سنگین سیاسی در مشهد چه بود

امروز مرکز لرزه‌نگاری کشوری از وقوع 3 زمین‌لرزه به بزرگی 1.5 ریشتر در مشهد خبرداد. اما آنچه که نگاه‌ها را معطوف به این شهر مقدس کرد نه این سه زلزله خفیف، بلکه یک زلزله سیاسی بود که طی آن به دستور دادستان شهر سخنرانی نایب رئیس مجلس لغو شد و در پی آن پای ٢ رئیس قوه به این ماجرا باز شد. چنانکه پس از لغو سخنرانی علی مطهری، فرماندار مشهد برکنار شد؛ مطهری به رئیس‌جمهوری نامه نوشت؛ وزیر کشور خبر داد نامه ای برای رئیس قوه‌قضائیه نوشته است. در عین حال سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور این اقدام را محکوم کرد و گفت وزارت کشور برای پایان دادن به برخورد‌های سلیقه‌ای اقدام قاطع خواهد کرد. دفتر آیت‌الله علم‌الهدی نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در این ماجرا دخالتی نداشته است و ممکن است مطهری را تحت پیگرد قضائی قرار دهد.

گزارش "شهروند" را از آنچه روز یکشنبه در مشهد گذشت بخوانید.

دادستان مشهد پاسخ تماس‌های مقامات اجرایی استان خراسان‌رضوی برای رفع و رجوع ممنوعیت برگزاری مراسم سخنرانی علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی را نداده است. غلامعلی صادقی دادستان مشهد دوبار دیگر درهمین ‌سال درصدر اخبار رسانه‌ها نشست. یک‌بار هنگامی که در پاسخ به وزیر ارشاد که از لغو کنسرت‌ها گلایه کرده بود، گفت: ایشان نگران هزینه دستگاه قضائی نباشند و بهتر است نگران هزینه نظام و همین وزارت ارشاد باشند. او در این نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، خواستار برخورد دستگاه قضائی با «وزیر ارشاد» شد. غلامعلی صادقی که احتمالا پس از این بیشتر از او خواهیم شنید، یکبار دیگر در قاب تلویزیون علیه کنسرت‌های موسیقی موضع گرفت اما این‌بار موضوع لغو کنسرت‌ها نبود که مصاحبه آقای دادستان را خبرساز کرد. شبکه خبر تصویری از او درحاشیه یک مراسم اعدام را پخش کرد، با این زیرنویس: «لغو کلیه کنسرت‌ها در خراسان‌رضوی؛ دادستان مشهد خبر داد» پشت سر دادستان سه مرد اعدامی درحال جان‌کندن بودند. درنهایت شبکه خبر به دلیل آنچه «کج‌سلیقگی» خوانده شد، مورد شماتت قرار گرفت.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز در واکنش به لغو سخنرانی علی مطهری در کانال تلگرامی‌اش نوشت: جایز نیست در اربعین سالار شهیدان در پایتخت معنوی جهان اسلام شاهد ممانعت از حقوق مصرحه در قانون اساسی باشیم. تبعیض بین مسئولان برای ایراد سخنرانی در اماکن عمومی پذیرفته نیست.

دادستان پاسخ نمی‌داد

درعین‌ حال معاون استاندار خراسان‌رضوی نیز گفت: از نظر استانداری و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی استان برگزاری مراسم اربعین با سخنرانی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی هیچ مشکل و مسأله‌ای از نظر سیاسی، امنیتی و اجتماعی در بر نداشت.

این مقام مسئول در استانداری خراسان‌رضوی در ادامه به ایرنا می‌گوید: حوالی ساعت ١٥روز گذشته (شنبه) درپی اطلاع از اعلام کتبی دادستان به نیروی انتظامی مبنی بر ممانعت از برگزاری این مراسم در تالار رازی مشهد، این موضوع ازسوی استاندار و اینجانب پیگیری شد و تلاش گردید تا با دادستان پیرامون این موضوع گفت‌وگو شود اما با وجود تماس‌های مکرر با دفتر و تلفن‌همراه وی، به این تماس‌ها هیچ پاسخی داده نشد.

به گفته سیدجواد حسینی درپی ارسال نامه باز هم پاسخی دریافت نشد و استاندار شب گذشته موضوع را با حجت‌الاسلام مظفری رئیس ‌کل دادگستری استان مطرح کرد و مقرر شد با دادستان گفت‌وگو شده و نتیجه را اعلام کنند اما باز هم خبری نشد.

معاون استاندار خراسان‌رضوی در ادامه گفته است: صبح دیروز (یکشنبه) استاندار با روسای دو قوه‌قضائیه و مقننه نیز مذاکراتی داشت و طی دونامه جداگانه که یکی ازسوی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به دادستان و دیگری توسط استاندار برای رئیس ‌کل دادگستری استان نوشته شد، تأکید مجدد گردید که برگزاری این مراسم منع و مشکلی ندارد و تدابیر لازم برای برگزاری اندیشیده شده و خواستار همکاری در برگزاری آن شدیم.

چنانکه خبرگزاری ایلنا گزارش داده، نیروهای انتظامی با حضور در محل از لغو سخنرانی خبر دادند و تلاش کردند حاضران را متفرق کنند؛ این درحالی است که علی مطهری ساعاتی پیش از آغاز برنامه به صورت هوایی وارد مشهد شد و از لغو این برنامه اطلاعی نداشت.

پیش از این، اقدام دادستانی مشهد در لغو کنسرت‌های موسیقی در این شهر اعتراض فعالان مدنی و نمایندگان مجلس را برانگیخته بود. در این زمینه حتی یک‌بار شخص رئیس‌جمهوری نیز از این‌که وزیر سابق ارشاد در مقابل خواست امام جمعه مشهد عقب‌نشینی و توافق کرده بود در محدوده این شهر مجوز اجرای کنسرت موسیقی داده نشود، برآشفته و گفته بود «وزیر ما حق چنین کاری را نداشته است». در زمان وزارت علی جنتی، وزیر سابق ارشاد این وزارتخانه به دلیل مخالفت امام جمعه و دادستانی مشهد با اجرای کنسرت‌های موسیقی تحت فشار شدیدی قرار داشت. حجت‌الاسلام احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کرد که محدوده شهر مشهد حریم امام رضا(ع) است و نمی‌توان در این شهر به اجرای موسیقی پرداخت. به گفته امام جمعه مشهد، اعتراض‌ها نه به خود موسیقی که به حواشی ایجادشده اطراف کنسرت بوده است.

مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع علی مطهری با تأیید خبر لغو سخنرانی نایب‌رئیس مجلس عنوان کرد:  مطهری به‌عنوان یک شهروند و یک فرد عادی دارای حقوقی است که کسی حق تعرض به این حقوق را ندارد. اساسا هم قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی کرده است، اگر فردی از مسئولان، خلاف قانون اساسی آزادی ملت را سلب یا آنها را از حقوق خود محروم کند، به انفصال ۶ ماهه تا یک ساله از خدمات دولتی محکوم خواهد شد. خبرگزاری ایلنا گزارش داده با توجه به این‌که قرار بود حاضران در این مراسم به صرف ناهار میهمان برگزارکنندگان باشند، پس از لغو سخنرانی مطهری محل صرف ناهار مراسم روز اربعین حسینی  در مشهد  بسته شد و از ورود عزاداران حسینی به سالن غذاخوری ممانعت به‌عمل آمد.  

دفتر مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی پلمپ شد

خبرگزاری ایرنا نیز گزارش داده است، دفتر مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی واقع در خیابان سناباد مشهد ظهر روز گذشته در پی لغو برنامه سخنرانی علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از سوی دادستانی این شهر پلمپ شد. دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی گفته است: هیچ دلیلی برای این موضوع و اقدامات امروز در لغو برنامه‌های مجمع مشورتی ارایه نشده است. بتول گندمی افزود: علت پلمپ شدن دفتر مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان را نمی‌دانیم، علت بستن سلف محل پذیرایی ناهار میهمانان برنامه عزاداری اربعین این مجمع را هم نمی‌دانیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب استان خراسان رضوی در توصیف آنچه پس از لغو سخنرانی برای این تشکل پیش آمده، گفته است: درحالی‌که برخی از میهمانان از شهرستان‌ها دعوت و از قبل برنامه پذیرایی از یک‌‌هزار نفر تدارک شده بود با لغو برنامه و سرمای هوا، میهمانان شهرستانی به محل دفتر مجمع مشورتی انتقال یافتند تا زمان ناهار که به محل سلف بروند.

نیروی انتظامی در پی این امر به محل دفتر وارد شد و میهمانان و اعضا را از محل خارج و در اصلی ساختمان را پلمپ کرد. این فعال سیاسی گفته است: در این ساختمان یک دفتر اسناد رسمی و مجتمع دندانپزشکی هم وجود دارد. محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید در واکنش به لغو سخنرانی مطهری در صفحه توییتر خود نوشت: «سخنرانی علی مطهری در مشهد لغو شد. وزارت کشور چه‌کاره است در مشهد؟! وزیر کشور باید به مجلس پاسخگو باشد.»  عبدالکریم حسین‌زاده یکی دیگر از اعضای فراکسیون امید نیز در صفحه توییتر خود پرسیده است: آیا سخنرانی نایب‌رئیس مجلس هم حکم کنسرت دارد که در مشهد لغو شد؟ عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات نیز در صفحه اینستاگرام خود سوال کرده: آیا خراسان رضوی قصد جدایی از ایران را دارد؟ او همچنین نوشته است: قبلا وزارت ارشاد محدود شده بود و اکنون وزارت کشور، روحانی مچکریم!

فرماندار مشهد برکنار شد

روز گذشته و در میان اظهارنظرهای مختلف پیرامون لغو سخنرانی نایب‌رئیس مجلس در مشهد، مشاور استاندار خراسان رضوی در امور روابط عمومی از تغییر فرماندار مشهد خبر داد. به گفته امیر پورمهدی، محمدرحیم نوروزیان به سمت فرماندار مشهد منصوب شده است. پیش از این جواد منصوری فرماندار مشهد بود. هنوز اعلام نشده که این تغییر و تحول در فرمانداری مشهد ارتباطی با ماجرای روز گذشته و لغو سخنرانی مطهری در این شهر دارد یا نه اما انتقادات از وزارت کشور و استانداری مشهد خصوصا از سوی نمایندگان مجلس به شدت افزایش یافته است.  سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور به‌عنوان نخستین فرد از مجموعه‌ای که اینک زیر بار تندترین انتقادات قرار دارد در واکنش به لغو سخنرانی مطهری گفت: روز گذشته دادستانی مشهد طی مکاتبه‌ای بدون اشاره به محتوای برنامه و سخنران آن، اجرای هرگونه جلسه‌ در تالار رازی مشهد را از ساعت ٩ تا ١٢ امروز ممنوع اعلام کرد. سخنگوی وزارت کشور همچنین گفت: پس از مواجهه با این تصمیم دادستان، با هماهنگی استانداری خراسان رضوی محل دیگری به‌عنوان محل برگزاری سخنرانی پیش‌بینی کردیم که مجددا محل جدید هم با دستور دادستانی پلمپ شد.

وزیر کشور:
دستور داده‌ام موضوع را بررسی کنند


ساعاتی پس از انتشار خبر لغو سخنرانی علی مطهری، رحمانی فضلی، وزیر کشور با ابراز تاسف از لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد که قرار بود به مناسبت اربعین برگزار شود به پورتال وزارت کشور گفت: این برنامه تمامی مجوزهای لازم قانونی را از مراجع ذیصلاح دریافت کرده بود و معلوم نیست به چه دلیل در آخرین لحظات لغو شد. وزیر کشور پایبندی به قانون و مقررات کشور را از مصادیق حق‌الناس برشمرد و گفت: رعایت قانون برای همگان یکسان است و نباید اقدامات سلیقه‌ای را مبنای تشخیص قانون دانست و براساس قانون اساسی حوزه فعالیت قوا و دستگاه‌ها مشخص است و انتظار می‌رود در پایبندی به فرامین صریح مقام معظم رهبری در قانونمندی و رعایت حق‌الناس مسئولان پیشرو باشند. رئیس شورای امنیت کشور افزود: به معاون سیاسی دستور داده‌ام بلافاصله با تشکیل تیم تحقیقاتی این موضوع را بررسی کند و گزارش آن را ارایه دهد و در صورت تخلف و اهمال مدیران اجرایی با آنها برخورد قاطع شود و چنانچه اقدامات خارج از اختیارات دولت و وزارت کشور است در قالب گزارشی به استحضار مقامات ذیصلاح برسد. وزیر کشور همچنین از تهیه و تنظیم نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه در این‌باره خبر داد.

نامه نگاری مطهری به رئیس جمهوری:
روشن کنید حاکم در مشهد استاندار است یا دادستان و امام جمعه؟


علی مطهری در پی لغو سخنرانی اش در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهوری نوشته است: همان طور که مستحضر هستید برنامه سخنرانی اینجانب در مشهد در روز اربعین تحت عنوان «تحلیل واقعه کربلا» به دستور دادستان مشهد و به قول خودش بر اساس نامه‌ای که به او رسیده است لغو شد. نماینده مردم تهران با ابراز امیدواری از اینکه این نامه از آقای علم الهدی امام جمعه مشهد نباشد نوشته است: ارتباط این موضوع با دادستان و احیانا امام جمعه برای من روشن نیست. آن که در این موارد مسئولیت دارد استاندار و شورای تامین است که ظاهرا مسلوب الاختیارند. لطفا برای ما روشن فرمایید که حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است یا دادستان و امام جمعه؟ نیروی انتظامی تحت فرمان استاندار است یا دادستان؟ و اساسا ورود دادستان در این گونه موارد بر چه اساسی است؟ آیا اینها با خود اندیشیده‌اند که این قانون شکنی چه تاثیری بر جوانانی که از راه دور برای شرکت در این جلسه آمده بودند خواهد داشت؟  مطهری با بیان اینکه مستدعی است تمهیدی برای نجات استان خراسان رضوی از این گونه استبدادها بیندیشید؛ نوشته است: همان طور که بعد از حادثه شیراز اقدامات جناب عالی باعث نجات استان فارس از این گونه استبدادها شد. مطهری نوشته است: اخیرا در استان خوزستان نیز شبیه این ماجرا برای فرد دیگری پیش آمد. این وضعیت زیبنده دولت جناب عالی نیست؛ گرچه قبول دارم که تلاش برای محدودسازی آزادی بیان از سوی برخی نهادهای حکومتی معمولا در زمان دولت‌هایی که گرایش اصلاح طلبی دارند بیشتر است. چنانچه اقدام موثری در این خصوص مبذول نفرمایید مجلس چاره‌ای جز استفاده از اختیارات قانونی خود نخواهد داشت.

دفتر امام جمعه مشهد:
 مطهری افترا زده، جبران نکند اقدام قضائی می کنیم


در پی انتشار نامه علی مطهری به رئیس جمهوری دفتر حجت الاسلام احمد علم الهدی در واکنش به این نامه نوشت: با کمال تاسف امروز فردی در جایگاه هیات رئیسه قرار گرفته که رئیس جمهوری را تهدید می کند که اگر پیگیری برای کشف علل انحلال سخنرانی من در مشهد را نکنی مجلس فلان و بیسان می کند!  به گزارش فارس دفتر امام جمعه مشهد در ادامه با بیان اینکه مطهری می‌خواهد اینطور القاء کند که آیت الله علم الهدی جلوی سخنرانی اش را گرفته نوشت: آیتا الله علم الهدی اصلا به چنین سخنرانی و مراسمی توجه نداشته و این حق را دارد که در صورت عدم جبران علیه افترا زننده اقدام قضائی کند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها