کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پیامدهای تحولات آمریکا برای تجارت با ایران


کد خبر : ۳۰۱۱۵شنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۶۱۴۷۳ بازدید

پیروزی ترامپ چه تاثیری بر تجارت و معامله کشورهای اروپایی با ایران دارد؟ این پرسش در آستانه سفر یک هیات سیاسی و اقتصادی آلمان به ایران توجه ...

پیروزی ترامپ چه تاثیری بر تجارت و معامله کشورهای اروپایی با ایران دارد؟ این پرسش در آستانه سفر یک هیات سیاسی و اقتصادی آلمان به ایران توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

روز جمعه، ۱۱ نوامبر، قرار است یک هیات سیاسی و اقتصادی ۶۱ نفره آلمانی به ایران سفر کند. این بار نوبت نمایندگانی از ایالت‌های شلزویگ‌هولشتاین و هامبورگ است. بدیهی است که این نخستین باری نیست که مسئولان سیاسی و نمایندگان شرکت‌های آلمانی راهی ایران می‌شوند تا در رابطه با گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با مسئولان ایران گفت‌وگو و مذاکره کنند. این سفر اما با سفرهای پیشین نمایندگان و مسئولان سیاسی و اقتصادی آلمان و دیگر کشورهای اروپایی تفاوت دارد. یگانه تفاوت این سفر با موارد پیشین در اینجاست که این سفر پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا صورت می‌گیرد.

روزنامه آلمانی "دی ولت" با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان "ماموریت دشوار هامبورگ در ایران" درباره این تفاوت چنین می‌نویسد: «هر کسی که مایل به معامله و تجارت با ایران باشد، می‌داند که در راهی بسیار پرخطر و پر ریسک قدم می‌گذارد. ایران و همسایگانش، یعنی افغانستان، پاکستان و عراق در خطرناک‌ترین منطقه جهان قرار دارند. پیروزی روز چهارشنبه دونالد ترامپ بر مخاطرات و ریسک‌های تجارت با ایران افزوده است.»

سیاست‌های خارجی ترامپ به‌ویژه در مورد خاورمیانه روشن نیست. از آن گذشته نگاه و سیاست او نسبت به توافق هسته‌ای با ایران نیز با سیاستی که باراک اوباما دنبال کرده، تفاوت دارد. روزنامه "دی ولت" در همین رابطه به سخنان ترامپ در دوره کارزار انتخاباتی اشاره کرده و نوشته است که لغو توافق هسته‌ای با ایران در شمار اولویت‌های رئیس جمهور جدید آمریکاست.

یک ضرب‌المثل آلمانی می‌گوید: هیچ کس به همان داغی که می‌پزد، نمی‌خورد. معنی این ضرب‌المثل در ارتباط با سخنان و تهدیدهای ترامپ آن است که باید منتظر ماند و دید که او عملا چه سیاستی را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران دنبال خواهد کرد.

سخنان یکی از مشاوران ترامپ درباره بازبینی مفاد توافق‌نامه‌ی هسته‌ای با ایران را باید نوعی تعدیل سخنان پیشین رئیس جمهور آینده آمریکا ارزیابی کرد. ولی تردیدی نیست که هرگونه تجدیدنظر در توافق‌نامه هسته‌ای می‌تواند اجرای آن را به مخاطره افکند و این امر به تداوم و گسترش مناسبات اقتصادی با ایران آسیب خواهد رساند.
بسیاری از شرکت‌های غربی نگران هستند که در صورت مشارکت در امور اقتصادی ایران، مشمول مجازات‌های مالی ایالات متحده گردند. بنابراین تضمین مالی برای شروع و ادامه فعالیت‌های اقتصادی اهمیتی تعیین‌کننده دارد.

توسعه بنادر ایران

هدف سفر نمایندگان سیاسی و اقتصادی دو ایالت هامبورگ و شلزویگ‌هولشتاین مذاکره بر سر اجرای چند پروژه در شهرهای تهران، بندرعباس و رشت است. آلمان و به‌ویژه هامبورگ در زمینه توسعه بندرها و خدمات مربوط به حمل و نقل می‌توانند کمک‌های بسیاری به شهرهای بندری ایران کنند. اما موضوع به این سادگی‌ها نیست و به گزارش دی‌ولت این دشوارترین سفر مسئولان این دو ایالت ظرف سالیان گذشته است.

مهم‌ترین مانع بر سر عادی‌سازی مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران به محدودیت‌های بانکی بر می‌گردد. پس از گذشت ۱۶ ماه از توافق‌نامه هسته‌ای، روند همگرایی بانک‌های ایران در سیستم بانکی و مالی جهان به پایان نرسیده و امر نقل و انتقال پول و ارز همچنان با دشواری روبروست. تضمین‌های مالی دولت آلمان نیز اطمینان کافی برای شروع جدی فعالیت‌های اقتصادی در ایران را ایجاد نمی‌کند.

باید یادآور شد که هامبورگ یکی از مهم‌ترین مراکز مبادلات اقتصادی و بازرگانی اروپا با ایران است. بیش از ۲۰ هزار ایرانی در هامبورگ زندگی می‌کنند و ۳۳۳ شرکت این ایالت در ایران فعالیت اقتصادی دارند. از این‌رو مقامات دو ایالت یادشده امیدوار هستند که این سفر بتواند زمینه‌های افزایش مناسبات و گسترش سطح همکاری‌های اقتصادی را فراهم آورد. پاسخ این پرسش که پیروزی ترامپ چه تاثیری بر همکاری‌های اقتصادی با ایران دارد را زمانی می‌توان داد که این هیات اقتصادی از سفر ۵ روزه خود به ایران برگردد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها