کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

راند آخر


کد خبر : ۲۹۹۵۳سه شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۸:۴۷۲۵۹۶ بازدید

زنگ انتخابات آمریکا امروز به صدا در می‌آید ...
راند آخرراند آخر

شهروند| امروز، سه‌شنبه 200 میلیون آمریکایی واجد شرایط رأی دادن به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا با انتخاب رئیس‌جمهوری بعدی ایالات متحده آمریکا، خروش جدال کارزارهای انتخاباتی را تا 4 سال دیگر فروبنهند. انتخابی دشوار میان یک «سیاستمدار باتجربه در مظان اتهامات بسیار»، یا «میلیاردری سبک‌سر و پرسر و صدا». دشواری انتخاب میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، برای آمریکایی‌ها از آن جهت است که باید میان دو نامزد متفاوت انتخاباتی، یکی را برگزینند.

با این حال، در ساعات پایانی کارزار انتخاباتی، هیلاری کلینتون دموکرات، به نظر می‌رسد که به نقطه ایمنی از پیشتازی رسیده است؛ در ویرجینیا، ایالتی بزرگ با رأی الکترال ١٣، کمپین هردو نامزد به سختی تلاش می‌کنند، اما آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در این ایالت با آرای نوسانی، کلینتون با ٦ درصد از ترامپ پیش افتاده است. هیلاری با کسب ٤٨‌ درصد به ٤٢‌ درصد ترامپ، در نظرسنجی ویسون سنتر وابسته به دانشگاه کریستوفر نیوپورت پیشتاز است.

ویرجینیا، ایالتی است که در دو انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، سراسر آبی (استعاره از رأی به دموکرات‌ها) بوده است و به نظر می‌رسد که کمپین کلینتون می‌تواند از بابت این ایالت، خیالش راحت باشد. با این حال، جمهوریخواهان نیز هنوز امید خود را در این‌جا و سایر ایالت‌های بزرگ از دست نداده‌اند.

نظرسنجی سی.ان.یو نشان‌دهنده یک شکاف در میان وفاداری دو حزب به نامزدهایشان است. درحالی‌که کلینتون از حمایت ٩٢‌ درصدی دموکرات‌ها لذت می‌برد، ٨٢‌ درصد جمهوریخواهان از ترامپ حمایت می‌کنند. جالب اینجاست که تعداد رأی‌دهندگان حزب سوم، دایما کاهش یافته است. گری جانسون از حزب لیبرتارین که در ماه سپتامبر (٢ ماه پیش) حدود ١٥‌ درصد رأی داشت، حالا آرای او به کمتر از ٣‌ درصد رسیده است و این بدان معناست که طرفداران حزب سوم، درحال تغییر رأی خود به یکی از دو نامزد دموکرات‌ها و جمهوریخواهان هستند.

کوئنتین کید، مدیر «ویسون سنتر» معتقد است: «هر پیروزی در کسب آرای الکترال با حمایت و وفاداری تمام و کمال حزب به‌دست می‌آید. کلینتون خود را برای روز انتخابات آماده کرده و ترامپ همچنان درگیر این مسأله (حمایت حزب) است.» آرای کلینتون در میان زنان، خصوصا ٣٧ تا ٥٣‌ درصد متغیر است؛ همچنین‌ درصد حامیان او در میان افراد ١٨ تا ٣٤ ساله، از ٣٣ تا ٥٦‌ درصد متغیر است. از سوی دیگر، قوی‌ترین آرای ترامپ در میان مردان سفیدپوست است؛ افرادی که ٢٩ تا ٦٢ درصد، از او حمایت می‌کنند. به‌طور کلی، ٣٦ تا ٥٤‌ درصد سفیدپوستان از ترامپ حمایت می‌کنند، درحالی‌که ٥ تا ٨٩‌ درصد آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار به کلینتون رأی خواهند داد.

به گفته «راشل بیتکوفر» معاون مرکز «ویسون سنتر» در هفته آخر، زنان و خصوصا زنان غیرسفیدپوست، درحال جمع شدن در اطراف کلینتون هستند. با این حال ترامپ سعی می‌کند دست به یک قمار بزرگ بزند؛ جلب آرای سفیدپوستان کمتر تحصیل‌کرده. نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته است: یکی از راه‌های پیروزی ترامپ، احتمالا آرای گروه بسیار مهم و بزرگ آمریکایی‌های سفیدپوستی است که به دانشگاه نرفته‌اند.

نظرسنجی‌ها یک شکاف عمیق در میان آرای سفیدپوستان با سطوح مختلف تحصیلی و اجتماعی-اقتصادی را نشان می‌دهد. حدود ٦٠‌میلیون سفیدپوست آمریکایی واجد شرایط هستند که هیچ‌گونه مدرک دانشگاهی ندارند؛ حدود ٥٠‌میلیون سفیدپوست هم با مدارک پایین دانشگاهی به گروه اول اضافه می‌شوند و تعداد زیادی را تشکیل می‌دهند. تنها جمعیت گروه اول (سفیدپوستان بدون مدارک دانشگاهی) به اندازه مجموع رأی‌دهندگان سیاه‌پوست، اسپانیولی‌زبان و آمریکایی‌های آسیایی‌تبار است. تأثیر این گروه به اندازه‌ای است که در انتخابات گذشته موجب برد میت رامنی در مقابل باراک اوباما با ٢٦‌درصد اختلاف در میان این قشر با تحصیلات کم شد.

با همه این اوصاف، چیزی که نتیجه انتخابات را تا حد زیادی مشخص می‌کند، آرای مردم در ایالت‌های بزرگ است. ایالت‌هایی که به واسطه جمعیت یا مساحت زیادشان، دارای رأی الکترال بیشتری نسبت به سایر ایالت‌ها هستند، نقش مهمی در پیروزی یا شکست نامزدها بازی می‌کنند.

باراک اوباما با بیان این‌که اگر دونالد ترامپ به‌عنوان جانشین او در پست ریاست‌جمهوری سوگند یاد کند «عمیقا ناراحت» خواهد شد، بار دیگر تکرار کرد که این میلیاردر جمهوریخواه «تحت هیچ شرایطی لایق ریاست‌جمهوری نیست». باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با «ام‌.اس‌.ان‌.بی‌.سی» گفت:   ترامپ کسی است که تحت هیچ شرایطی مناسب پست ریاست‌جمهوری نیست. اگر او انتخاب شود، عمیقا ناامید خواهم شد آن هم نه به دلیل حرف‌هایی که به من خواهد زد بلکه به این دلیل که نگران آینده کشورم هستم.

سیستم انتخاباتی آمریکا این‌گونه است که هر ایالت با توجه به جمعیتش، شمار متفاوتی رأی الکترال دارد. کالیفرنیا به لحاظ جمعیتی بزرگترین ایالت است و بنابراین ۵۵ رأی دارد و درمقابل ایالتی کم‌جمعیت مثل مونتانا تنها سه رأی دارد. اگر یک نامزد بتواند رأی مردمی بیشتری را نسبت به رقیبش در یک ایالت به دست آورد، تمام آرای الکترال آن ایالت هم به او می‌رسد. به‌عنوان مثال، اگر کلینتون بتواند در ایالت فلوریدا بر ترامپ به نسبت ۴۷‌درصد به ۴۵‌درصد پیروز شود، تمام ۲۹ رأی کالج انتخاباتی (الکترال) ایالت فلوریدا از آن کلینتون می‌شود و هر کاندیدایی که بتواند ۲۷۰ رأی الکترال را به دست آورد، چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود. دیگر مهم نیست که ترامپ در یک ایالت با رأی ١٠ درمقابل ٨٠ به کلینتون ببازد یا با رأی ٤٥ به ٤٧؛ در هرحال، تمام آرای الکترال آن ایالت، به برنده تعلق می‌گیرد.

 آنچه باید در مورد 15 ایالت بدانید

آریزونا (با ١١ رأی الکترال): ایالتی با کوه‌های بلند که تا به‌حال و از زمان بیل کلینتون در‌سال ١٩٦٦، به کاندیداهای حزب دموکرات رأی نداده است، اما دموکرات‌ها معتقدند (و شاید امیدوارند) که افزایش تعداد رأی‌دهندگان اسپانیولی‌زبان در این ایالت، می‌تواند انتخابات را بسیار رقابتی کند.

گرچه نظرسنجی‌های اخیر نشان داده‌اند که دونالد ترامپ جمهوریخواه با فاصله کمی از هیلاری کلینتون دموکرات، پیش افتاده است، اما دموکرات‌ها گفته‌اند که در رأی‌گیری زودهنگام، پیش افتاده‌اند. با این اوصاف به نظر می‌رسد که رقابت تنگاتنگی در این ایالت رخ دهد.

کلورادو (با ٩ رأی الکترال): کلورادو یکی از بزرگترین ایالت‌هایی است که آرای نوسانی دارد. این ایالت در‌سال ٢٠٠٤ به جرج بوش جمهوریخواه رأی دادند، یک‌درصد بیشتر از کل آرای جرج بوش در سراسر کشور، اما ٤‌سال بعد، این اتفاق عوض شد؛ آنها به باراک اوبامای دموکرات رأی دادند.

گمان می‌رود که این الگو برای هیلاری کلینتون نیز تکرار شود. او در اغلب نظرسنجی‌ها در کلورادو جلو بوده است.

افزایش جمعیت لاتینی‌تبارها و رأی‌دهندگان جوان در این منطقه تا بیش از ٢٠درصد، موجب چرخش رأی این منطقه شده است. اگر کلینتون بتواند در این ایالت پیروز شود، نخستین‌باری است که در یک قرن گذشته، کلورادو برای سه دوره متوالی به نامزد دموکرات‌ها رأی می‌دهد.

فلوریدا (٢٩ رأی الکترال): ایالت خورشید تابان، دوباره در مرکز کارزارهای انتخاباتی قرار گرفته و چندین‌بار مقصد و محل توقف کلینتون و ترامپ بوده است. رأی فلوریدا برای ترامپ، بسیار حیاتی است. شکست او در سایر ایالت‌های مهم اگر به شکست او در فلوریدا نیز اضافه شود، مطمئنا جمهوریخواهان را از کسب ٢٧٠ رأی الکترال مورد نیاز برای رفتن به کاخ سفید، ناامید می‌کند.

کلینتون و ترامپ، هردو روی مناطق مرکزی فلوریدا تمرکز کرده‌اند. دموکرات‌ها با تعداد بالای رأی، در رأی‌گیری زودهنگام در این ایالت، اعتماد‌به‌نفس خود را برای پیروزی در فلوریدا بازیافته‌اند.

جورجیا (با ١٦ رأی الکترال): آخرین دموکراتی که موفق به کسب آرای این ایالت شده بود، بیل کلینتون در‌سال ١٩٩٢ بود؛ بنابراین در ابتدا به نظر نمی‌رسید که این ایالت به نفع هیلاری رأی دهد، اما به طرز غیرمنتظره‌ای نتایج به نفع کلینتون چرخید، گرچه هنوز اکثریت به او اختصاص داده نشده است. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ترامپ با اختلاف نسبتا کمی، پیشتاز است.

آیووا (٦ رأی الکترال): قدرت دونالد ترامپ درمیان سفیدپوستان و رأی‌دهندگان دانشگاه‌نرفته می‌توانند در این ایالت به کمک ترامپ بیایند. بیش از ٩٠‌درصد این ایالت سفیدپوست هستند. این ایالت در‌سال ٢٠٠٨ و ٢٠١٢ به پرزیدنت اوباما رأی دادند؛ با این حال اما در میانگین نظرسنجی‌های اخیر که توسط واشینگتن پست صورت گرفته، ترامپ در این ایالت با ٥درصد، جلوتر از کلینتون قرار دارد.

میشیگان (با ١٦ رأی الکترال): این ایالت صنعتی که در انتخابات درون‌حزبی با رأی بالایی از سندرز درمقابل کلینتون حمایت کرد، ضربه غیرمنتظره‌ای را به طرفداران کلینتون وارد ساخت. بسیاری از طرفداران سندرز، با این‌که خود برنی سندرز از کلینتون حمایت کرد و به ‌خاطر او کنار کشید و از طرفدارانش نیز خواست که به هیلاری رأی دهند، اما این ترس درمیان دموکرات‌ها وجود دارد که بسیاری از آرای سندرز، بدون انتقال به کلینتون، از صحنه انتخابات حذف شوند. در هر حال، رای دهندگان میشیگان از سال ١٩٨٨ تا به امروز از هیچ نامزد جمهوری‌خواهی حمایت نکرده‌اند.

نوادا (با ٦ رای الکترال ): نوادا از سال ١٩٩٢، در همه انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، همواره به برنده انتخابات رای داده است. با این حال این ایالت، جزء ایالت‌هایی با رای نوسانی و متغیر در نظر گرفته می‌شود که تعداد طرفداران جمهوری‌خواه و دموکراتف تقریبا یکسان است. اگرچه جمعیت نوادا در حال تغییر است؛ تقریبا یک سوم این ایالت را اسپانیولی‌زبان‌ها تشکیل می‌دهند و جمعیت آمریکایی‌های آسیایی‌تبار در حال رشد است. دموکرات‌ها تلاش بسیاری برای کنترل جمعیت این ایالت به نفع خودشان انجام داده‌اند و نوادا، یکی از ایالت‌های غربی است که تمایل به دموکرات‌ها دارد. با این حال، به نظر می‌رسد که شعارهای پوپولیستی اقتصادی ترامپ در این ایالت، که همچنان درگیر بحران اقتصادی است، اثر کرده، به طوری که در ٣ نظرسنجی از ٤ نظرسنجی با کیفیت، ترامپ پیشتاز بوده است.

کارولینای شمالی (با ١٥ رأی الکترال): این ایالت، یکی از پرترددترین ایالت‌هایی بوده است که هردو کارزار انتخاباتی در آنجا رفت و آمد کرده‌اند. به لحاظ تاریخی، این ایالت در رقابت‌های ریاست‌جمهوری، به نفع جمهوری‌خواهان بوده است. آقای اوباما نیز در سال ٢٠١٢ در این ایالت به میت رامنی باخت. تنها راه برنده شدن کلینتون در این ایالت، حمایت آرای مردمی از سوی رأی دهندگان آمریکایی آفریقایی‌تبار است. گرچه شاید جمعیت حدود ٢٣ درصدی سیاه‌پوستان در این ایالت، به اندازه‌ای نباشد که بتواند کمکی به کلینتون بکند. مهم‌ترین فعالیت تجاری این ایالت، کشت تنباکو بوده است، و به دنبال از دست رفتن کارخانه‌ها و بحران اقتصادی، ترامپ بر روی این موج سوار شده است.

اوهایو (با ١٨ رأی الکترال): این ایالت شاید یکی از بزرگ‌ترین ایالت‌های حامی دونالد ترامپ باشد. ایالتی با جمعیت ٨٠ درصد سفیدپوست با آمریکایی‌های پرکار در سطح متوسط اقتصادی-اجتماعی که بسیار از وضعیت اقتصادی کنونی خشمگین هستند. گرچه پرزیدنت اوباما در سال ٢٠٠٨ و ٢٠١٢ آرای این ایالت را به نام خود کرد، اما نظرسنجی‌های اخیر اغلب به سود ترامپ بوده است. اکنون و در آخرین نظرسنجی‌هایی که توسط واشینگتن پست انجام شده، ترامپ ٥ درصد از کلینتون پیش افتاده است. جمهوری‌خواهان امیدوارند که با تکیه بر آرای مردمی، قشر متوسط و خصوصا سفیدپوستانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند، در این ایالت پیروز شوند.

پنسیلوانیا (با ٢٠ رأی الکترال): این ایالت با وجود تعداد زیادی از افراد طبقه کارگر و طبقه متوسط، یکی از موثرترین ایالت‌ها برای جمهوری‌خواهان است، گرچه در ٦ انتخابات قبلی به دموکرات‌ها رأی داده‌است. ترامپ نیز تمرکز زیادی را برای اطمینان از کسب آرای الکترال این ایالت گذاشته است. دو شهر بزرگ فیلادلفیا و پیتسبرگ در این ایالت، تمایل به دموکرات‌ها دارند. برای دموکرات‌ها، پیروزی در فیلادلفیا، به معنای پیروزی در پنسیلوانیا است. همین دو شهر موجب پیروزی دموکرات‌ها در ٦ انتخابات گذشته شده است. هیلاری کلینتون نیز تمرکز خود را به جای کل ایالت، بر روی این دو شهر بزرگ قرار داده است. با این حال، کمپین کگلینتون با مشاهده آخرین نظرسنجی‌ها و اختلاف کم خود با ترامپ، به دردسر افتاده است. جو بایدن معاون باراک اوباما برای دفاع از کلینتون به فیلادلفیا سفر کرده است تا لحظات آخر را نیز برای جمع‌آوری رای در شهر تولد خود تلاش کند.

ویرجینیا (با ١٣ رأی الکترال): ویرجینیا یکی از ایالت‌هایی بوده است که کلینتون به راحتی در آنجا پیش افتاده است. تا جایی که کمپین کلینتون دیگر نیازی به تبلیغات و حضور در انجا ندید و کمپین ترامپ نیز امیدی به تبلیغات و کسب رأی در آنجا نمیدید، بنابراین هردو کارزار انتخاباتی خود را جمع کردند، اما با دیدن اختلاف‌ها و تغییر ‌رأی هایی، مجبور به تبلیغات دوباره شدند. با این حال، آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کلینتون، ٦ درصد از ترامپ پیش افتاده است.

با همه این اوصاف، انتخابات آمریکا، امروز آغاز می‌شود و تکلیف نامزدهای انتخاباتی، شهر به شهر و ایالت به ایالت مشخص می‌شود. به محض به پایان رسیدن انتخابات در هر ایالت، رأی آن ایالت شمرده و اعلام می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها