کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شمارش معکوس برای لغو تحریم‌ها


کد خبر : ۲۹۸۹یکشنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۸:۲۳۶۹۸۷ بازدید

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه و از اعضای بلند‌پایه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، دیروز و پس از بازگشت از ژنو تاکید کرد که تهران با گروه 1+5 بر سر اختلافات باقیمانده و همچنین زمان اجرای توافق‌نامه ژنو به توافق ...

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه و از اعضای بلند‌پایه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، دیروز و پس از بازگشت از ژنو تاکید کرد که تهران با گروه 1+5 بر سر اختلافات باقیمانده و همچنین زمان اجرای توافق‌نامه ژنو به توافق رسیده‌است. منابع خبري از 20ژانويه(دوشنبه هفته آينده) به‌عنوان تاريخ توافقي خبرداده‌اند.

عراقچی تاکید کرد که پایتخت‌‌ها طی دو روز آینده توافق یا مخالفت خود را با مذاکرات اخیر او با هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین وندی شرمن، معاون وزیر خارجه ایالات‌متحده، اعلام خواهند کرد. او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که  تحریم‌هایی که براساس توافقنامه ژنو لغو می‌شود، طبق سازوکاری که درباره آن توافق شد، تعلیق خواهد شد. عراقچی همچنین از دعوت «باز» محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای سفر به ایران خبر داد، اما گفت که برای انجام این سفر هنوز برنامه‌ریزی نشده ‌است. همزمان مجید تخت روانچی، یکی دیگر از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، در مصاحبه‌ای تاکید کرد که اگر غرب برخلاف وعده‌هایش عمل کند، ایران به شرایط پیش از مذاکره باز‌خواهد گشت. او اضافه کرد با اجرای کامل توافق ژنو، هیچ يك از تحریم‌هاي شورای امنیت باقی نمی‌ماند.

اجراي توافق ژنو از هفته آينده آغاز مي‌شود 

گروه دیپلماسی- «توافق بر سر تاریخ پیشنهادی» برای اجرای برنامه اقدام مشترک از جمله دستاوردهای مذاکرات عراقچی و اشمید بود. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، پس از دو روز گفت‌وگو و مذاکره با معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون وزیر خارجه آمریکا در سطح سیاسی، از یافتن راه‌حل‌هایی برای هر یک از اختلافات سخن گفت و تاکید کرد که اکنون طرفین این راه‌حل‌ها را برای مشورت به خانه می‌برند. پس از این مذاکرات تمام طرفین نسبت به آن ابراز خشنودی کردند. از جمله دستاوردهای این دور از مذاکرات نیز توافق بر سر یک تاریخ پیشنهادی بود. معاون وزیر خارجه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در این باره که آیا 20‌ژانویه به عنوان تاریخ اجرای برنامه اقدام مشترک در صورت توافق بر سر اختلافات در نظر گرفته شده است، گفت: «یک تاریخ پیشنهادی مورد توافق قرار گرفته که الان نمی‌توانم زمان آن را عنوان کنم اما در صورت توافق در آن تاریخ اجرای برنامه اقدام مشترک آغاز می‌شود.» همچنین مساله‎ای که اکنون مطرح است پذیرفته نشدن راه‌حل‎های پیشنهادی در پایتخت‎ها است؛ عراقچی می‏گوید در صورت پیش آمدن چنین امری، او با اشمید در تماس خواهد بود و احتمالا قرار ملاقات‌های جدیدی یا در همین سطح یا بالاتر هماهنگ خواهد شد. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره مذاکرات صورت گرفته با هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو نیز گفت: «مذاکرات در جوتفاهم صورت گرفت و بسیار جدی بود و راه‌حل‌هایی برای سه مورد اختلافی پیدا شده که به پایتخت‌ها منتقل شده و تصمیم‌گیری درباره این راه‌حل‌ها منوط به نظر پایتخت‌ها است.» او با اشاره به اینکه احتمالا ظرف دو روز آینده در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت ممکن است راه‌حل‌ها مورد پذیرش پایتخت‌ها قرار بگیرد یا نگیرد. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تحریم‌هایی که در توافق‌نامه ژنو مورد تایید قرار گرفته بر اساس توافق‌نامه ژنو لغو خواهد شد و طبق آن ساز و کار تعلیق می‌شود.» 

«دعوت باز» از اشتون برای سفر به ایران 

از دیگر سو کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از روز یکشنبه، 12 ژانویه سفری به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت، امارات، عربستان، قطر و عمان خواهد داشت. بررسی مساله هسته‌ای ایران و بحران سوریه نیز مهم‌ترین محور گفت‌وگوهایی اشتون با مقامات این کشورها خواهد بود. این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در هفته‌جاری سفری به منطقه دارد و طی آن با مقامات برخی کشورهای عربی از جمله لبنان پیرامون تحولات مهم گفت‌وگو خواهد کرد. عباس عراقچی در رابطه با احتمال دیدار ظریف و اشتون در این سفر می‌گوید، فعلا برنامه‌ای برای ملاقات وجود ندارد. او در عین حال تاکید می‌کند که وزیر خارجه ایران یک «دعوت باز» از کاترین اشتون انجام داده تا هر زمان که خواست به ایران سفر داشته باشد. همچنین عراقچی در این باره که آیا اشتون در سفر خود به خاورمیانه به ایران سفر خواهد کرد، گفت: «برای این سفر هنوز برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.» 

دیدار شرمن و ریابکف در مورد اجرای توافق‌نامه ژنو 

همچنین معاونان وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا و نمایندگان این دو کشور در مذاکرات گروه 1+5 و ایران، گفت‌وگویی را با یکدیگر در مورد اجرای توافق‌نامه ژنو انجام دادند.  به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، وندی شرمن و سرگئی ریابکف در مورد اجرای توافق‌نامه ژنو که در ماه آذر به امضای ایران و کشورهای 1+5 رسیده بود، گفت‌وگو کردند. شرمن که در حال آماده کردن مقدمات سفر به مسکو است، پیش از ریابکف، گفت‌وگوهایی با میخائیل بوگدانوف و گنادی گاتلیف، معاونان وزیر خارجه روسیه در مورد کنفرانس ژنو2 انجام داده بود. 

رضایت اروپا و آمریکا از مذاکرات اخیر 

از دیگر سو در حالی که مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، روز جمعه در پایان مذاکرات سید‌عباس عراقچی، ‌معاون وزیر امور خارجه ایران با هلگا اشمید، معاون اشتون از حصول پیشرفت‌های بسیار خوب در زمینه همه مسائل باقیمانده سخن گفت، جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز با تاکید بر اینکه پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات فنی ایران و معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفته، افزود که گزارش‌ها درباره اینکه یک توافق نهایی حاصل شده است، درست نیست. همچنین ماری هارف، یکی دیگر از سخنگوهای وزارت امور خارجه آمریکا نیز با تکرار اظهارات اتحادیه اروپا گفت: در حال حاضر پایتخت‌ها در حال بررسی آنچه در ژنو به دست آمد هستند و ما امیدواریم که توافق‌نامه را به زودی اجرایی کنیم. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال مایکل مان، گفت: «اشمید و عراقچی به پیشرفت خوبی در زمینه همه مسائل مربوطه دست یافتند. این اکنون در سطح سیاسی پایتخت‌های دولت‌های کلیدی تحت بررسی و تایید قرار دارد.» مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا امیدوارند که اجرایی شدن توافق موقتی ژنو تا پایان ماه میلادی جاری نهایی شود و اولین گرم شدن رسمی روابط با ایران پس از چندین دهه آغاز شود و زمینه را برای مذاکرات جامع‌تر فراهم کند. 

صالحی: نیازی به غنی‌سازی 60درصد نداریم 

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز که در برنامه‌ ایرانی سلام، در شبکه جام جم سخن می‌گفت، در رابطه با مذاکرات اخیر عراقچی و اشمید، گفت: یکی از مواردی که در مذاکرات اخیر مورد بررسی قرار گرفت، بحث مربوط به سانتریفیوژ‌های پیشرفته است. این در حالی است که عراقچی در این رابطه به خبرگزاری مهر گفت: «ان‌شاءالله وقتی همه چیز به پایان رسید همه این موارد را اعلام خواهیم کرد.» در ادامه رئیس سازمان انرژی اتمی درباره‌ طرح برخی موضوعات مبنی بر انجام غنی‌سازی 60 درصد در ایران گفت: «ما به غنی سازی 60 درصد نیاز نداریم. انجام این حد از غنی‌سازی مربوط به استفاده از آن در قوای محرکه کشتی‌ها و زیردریایی‌ها است. ما هنوز پروژه‌ای برای طراحی چنین رآکتوری نداریم. اگر بخواهیم این کار را بکنیم باید درصد را بالا ببریم؛ البته نمایندگان محترم منافع ملی و مصلحت کشور را تشخیص می‌دهند اگر این موضوع تبدیل به قانون شود چاره‌ای جز تمکین آن نداریم.» صالحی همچنین مذاکرات انجام شده بین ایران و 1+5 را مذاکرات خوبی توصیف کرد و گفت اگر در این باره نقدهایی هم مطرح می‌شود آمادگی اصلاح آن وجود دارد. به گفته صالحی، مذاکرات ژنو، افت‌وخیز خواهد داشت، اما به نتیجه می‌رسد «زیرا تقابل به نفع ما، آمریکا و منطقه نیست.» 

مشکلی برای مذاکره با آمریکا نداریم 

از دیگر سو رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در این برنامه در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است مذاکرات دیگری با آمریکا برنامه‌ریزی شود گفت: «بله، ما مشکلی برای انجام این مذاکرات در موضوع هسته‌ای نداریم. درباره‌ موضوع هسته‌ای با آمریکا مذاکره کرده‌ایم.» صالحی همچنین گفت سیاست کلی کشور از سوی مقام معظم رهبری با تشخیص زمان و مکان اعلام می‌شود. او درباره‌ موضوع مذاکره‌ ایران و آمریکا اضافه کرد: «شایعاتی مطرح شده که در دولت دهم این مذاکرات شروع شده است، آقای ظریف، مذاکره‌کننده ایران هستند. ایشان این مساله را تکذیب کرده است. ما نیز مبنا را صحبت‌های ایشان قرار می‌دهیم.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها